Strategi og ledelse

Merete Hverven: ”Vi vil bruge mere tid på mennesker”

Merete Hverven får nu endelig lov til at lede Visma uden at have skyggen af pandemien hængende over sig. Vi taler om forandring, udvikling og hackede kasseapparatsystemer.

Merete Hverven er tilbage på Vismas hovedkontor i Oslo. Endelig. Hendes yngste datter har haft sin første skoledag. Fysisk på skolen, sammen med sine klassekammerater. Efter halvandet år med undtagelsestilstand begynder livet forsigtigt at vende tilbage til en slags normalitet.

– Hos Visma har vi talt om det ”nye normale” i lang tid. Hvordan vil det blive nu, hvor vi kommer tilbage til kontorerne? Når eleverne kan komme i skole som sædvanligt? Vi har en masse positive ting at se frem til.

Købte 37 virksomheder i 2020

Jeg taler med Merete Hverven via Google Meet. Et af mange digitale værktøjer, der for bare to år siden var en overvindelse for nogle, men som en pandemi senere er en uundværlig del af mange menneskers hverdag.

– Der er ingen tvivl om, at covid har sat gang i den digitale udvikling. På bare tre uger i marts 2020 foretog samfundet et teknologisk spring, der normalt ville have taget os et årti, siger hun.

Forandring er jo sådan set Vismas levebrød. Koncernen har 13.600 medarbejdere og en omsætning på knap to mia. euro. Den vokser fortsat i et raskt tempo. Alene i 2020 købte Visma 37 virksomheder. Forretningsmodellen er i bund og grund at hjælpe den offentlige og private sektor med at effektivisere ved hjælp af digitale tjenester og software.

Jeg ønsker at sidde i førersædet og drive forandringen, ikke på bagsædet og forsøge at holde trit med ændringer, der allerede er indført.

Merete Hverven, CEO (Chief executive officer) Visma.

97 procent bryder sig ikke om forandringer

Visma er en central aktør i den digitalisering, der på kort tid har forvandlet hele samfundet.Samtidig er Merete Hverven klar over, at forandring er vanskelig. Hun fortæller om undersøgelser, der viser, at 97 procent af os ikke bryder os om det.

– Man kan forstå, at der er et behov for tryghed. Jeg kan selv godt lide forandring, når jeg føler, at den gavner samfundet, medarbejderne og mig personligt. Men jeg ønsker at sidde i førersædet og drive forandring, ikke på bagsædet og forsøge at holde trit med ændringer, der allerede er indført.

For Visma har det været en vigtig overgang at gå fra on-premise-løsninger til cloud-baserede tjenester. I løbet af de seneste ti år har virksomheden foretaget store investeringer for at være klar til at imødekomme efterspørgslen. I dag tegner skyen sig for 80 procent af omsætningen.

Jeg er ikke tilhænger af at presse kunderne ud i nye løsninger. Vi skal vente på dem.

Merete Hverven, CEO Visma.

– Vi vil være på forkant, når det kommer til cloud, AI og udvikling. Kunderne forventer det af os. Men jeg tror ikke på at skubbe kunder ind i nye løsninger. Vi har ventet på dem, og nu hvor de ønsker at flytte til moderne cloud-tjenester, fordi de kan se, det er til gavn for deres forretning, så er vi klar til at hjælpe dem. Det er vigtigt at tænke langsigtet og investere i fremtidens teknologi.

Mand sidder foran laptop

IT-sikkerhed, Kaseya og Coop

Med digitaliseringen kommer nye udfordringer, hvad angår sikkerhed. SolarWinds-angrebet i begyndelsen af 2020 er det mest spektakulære angreb i mange år. Russiske hackere penetrerede hundredvis af amerikanske virksomheder og offentlige myndigheders computersystemer (inklusive Pentagon og NSA).

Da Vismas underleverandør Kaseya blev hacket i sommers, oplevede vi dramatiske samfundsmæssige konsekvenser herhjemme. Coop butikker over hele Sverige blev tvunget til at lukke, fordi deres kasseapparatsystem fejlede.

– Man kan naturligvis spørge sig selv, om en cloud-tjeneste er mindre sikker end en on-premise-løsning. Men alle Kaseyas kunder, hvad enten de brugte cloud-løsning eller on-premise-løsning, blev udsat i dette angreb i lige høj grad.

Hun understreger, at IT-sikkerhed bliver vigtigere hvert år, i takt med at næsten alle dele af samfundet bliver koblet op på nettet.

– Ligesom vi i ti år har investeret i cloud-tjenester, investerer vi også i at have de bedste sikkerhedseksperter hos os. En anden utroligt vigtig del er hurtig recovery, hvis der sker noget. Her har vi satset og udviklet den bredde og de ressourcer, der kræves.

Tre vigtige nøglefaktorer til bedre IT-sikkerhed ifølge Merete Hverven

AI

”Ud over at AI bidrager til bedre og mere effektive leverancer, bliver AI også stadig vigtigere for dem, der ønsker at være proaktive i deres sikkerhedsarbejde. Værktøjer som Dark--trace kan løbende kigge efter anomaliteter i et system. På denne måde bliver det muligt at opdage potentielle sårbarheder, inden de udnyttes af hackere”.

2FA

”Alle, der endnu ikke har indført tofaktor-autentifisering, skal sørge for at få det implementeret det i produkter. Studier viser, at man er op til tusinde gange mere sikker med 2FA end med kun et password”.

KOMPETENCESPREDNING

”Alt kan ikke løses med teknologi, men man kan beskytte sig selv, hvis man er bevidst om de sikkerhedsrisici, der findes. Det er vigtigt, at alle medarbejdere og brugere tager ansvar for deres konti, mobiler og computere. Det kræver videreuddannelse af alle”.

Diversitet skaber stærkere teams

Ud over at spå om fremtiden, investere i den næste udviklingsfase og forsøge at være et skridt foran de cyber-kriminelle så har Merete identificeret en anden afgørende succesfaktor. Det er noget, hun indså, før hun tiltrådte som direktør. Da hun ledede Vismas HR-arbejde:

– Vi er alle forskellige, og det er vores styrke. Alle bør komme på arbejde og føle sig værdsat for, hvem de er med alle deres styrker og svagheder. På denne måde kan vi sammen opbygge stærkere teams.

Billede af et hold på et kontor, der taler

Du lærer så meget mere af at arbejde sammen med mennesker, der er anderledes end dig selv.

Merete Hverven, CEO Visma.

Homosocialitet er et velkendt problem i IT-branchen. Mange udviklere og ledere er mænd med ens baggrunde og værdier. I sidste ende risikerer det at føre til produkter, der er skabt til en relativt snæver kreds af mennesker, på trods af at de skal kunne bruges af alle sociale grupper. Merete Hverven er fast besluttet på ikke at falde i den fælde.

– Vi ved, at forskellige teams skaber mere engagement, mere innovation, bedre produkter og lavere turnover. Du lærer så meget mere af at arbejde med mennesker, der er anderledes end dig selv. Selvfølgelig vil et team fuld af mænd, der ligner hinanden hurtigt være i stand til at blive enige om, hvordan et produkt skal se ud. De ønsker alle den samme brugeroplevelse. Et hold fuld af kvinder, der ligner hinanden, får ikke et bedre resultat.

– Vi har brug for at få sammensat en masse forskellige kvinder og mænd med forskellige meninger om, hvordan produktet skal se ud. Så kan vi bedre tage hensyn til slutbrugernes behov.

– Som en stor tech-koncern og arbejdsgiver er det meget vigtigt for os, at vi bidrager til en mere bæredygtig, åben og lige verden.

“Vi vil ikke gøre nogen arbejdesløse”

Ambitionen for de næste par år er klar: Visma vil fortsætte med at vokse. Koncernen er på vej til at udvikle sig fra en ren nordisk virksomhed til en stadig mere europæisk virksomhed.

– Om fem år håber jeg, at vi får endnu flere glade kunder, og at vi vil være med til at gøre samfundet endnu bedre. Men selv om digitaliseringen gør samfundet mere effektivt, ønsker vi ikke at gøre nogen arbejdsløse. Vi ønsker i stedet, at folk skal kunne bruge mere tid på mennesker end på administration.

Merete Hverve

Navn Merete Hverven

Gør: CEO for Visma siden 2020

Bor: Oslo

Alder: 43 år

Sæt fokus på vigtigheden af mangfoldighed. Lad det gennemsyre hele organisationen. Udnyt styrkerne i forskellene. Sæt ikke faste rammer for, hvordan alt skal se ud, for derefter at kigge efter folk, der passer ind i den snævre ramme.

Merete Hverven, CEO Visma.
Solutions

Kan du lide denne artikel?

Artiklen kommer fra vores magasin Solutions. Her kan du læse hele magasinet i browseren.

Læs Dustin Solutions

Tekst: Sam Sundberg