Arbejdsplads

Gør dig klar til effektive distancemøder

Slørede billeder og forstyrrende baggrundslyde kan ødelægge de bedste møder. Der er heldigvis godt og prisvenligt udstyr, som nemt forvandler skrivebordet derhjemme, eller dit yndlingssted, til en effektiv, digital arbejdsplads.

Da pandemien ramte i foråret, blev mange af os tvunget til at arbejde hjemmefra fra den ene dag til den anden. Vi forventes samtidigt at være produktive og arbejde som sædvanlig. Udviklingen har medført, at cloud-tjenester og samarbejdsplatforme som Microsoft Teams, Google Meet og Zoom har fået kraftig medvind. Christoffer Gruvell, KAM hos Logitech, har kunnet mærke, at flere og flere efterspørger professionelle videokameraer i takt med, at antallet af videomøder stiger med hundredvis af procenter.

- Nu, hvor mange har arbejdet på denne måde i et stykke tid, kan de mærke, hvor vigtigt det er med godt udstyr - og hvad det faktisk giver i form af kreative møder, siger han.

Tænd for kameraet

Muligheden for at se vedkommende, man taler med, giver, ifølge Christoffer Gruvell, mødet en anden dimension:

- Du ser reaktioner og kan nemt aflæse kropssprog. Hvis I er flere, der mødes digitalt, bliver alle bedre til at deltage, og ingen sidder og scroller på mobilen.

Hvad adskiller så et eksternt kamera fra det indbyggede kamera i computeren?

- Med et professionelt kamera, som du placerer på computerskærmen, får du højopløst billede og godt lys, uanset om du sidder i modlys eller ikke har de bedste forudsætninger. Du kan også vælge forskellige baggrunde eller sløre den, når du har lyst, og kameraet sidder desuden i øjenhøjde, så du får en mere flatterende vinkel. Du kan desuden optage mødet eller filme forskellige typer af instruktioner.

Vælg det rette headset

Det er ikke bare videoen, som skal være professionel. Lyden er også en vigtig komponent. Vi har vist alle prøvet at forstyrres af trafikstøj, skrigende børn eller højtalere i baggrunden? Et professionelt headset opfanger kun talen og ikke uønsket baggrundsstøj. På samme måde lukker det lyd ude med aktiv noise cancelling-funktion, hvis du vil have fred og ro.

- Udover lydkvaliteten er der stor forskel på professionelle og forbruger-headsets, i forhold til hvor kompatibel mikrofonen er med de mest almindelige videoplatforme. Vi har for eksempel headsets med Microsoft Teams-certificering. Det tilslutter automatisk til Teams og har en Teams-knap, som blandt andet bruges til at starte møder, tipper Christoffer Gruvell.

Ergonomiske produkter i computertasken

Christoffer lægger også vægt på ergonomi, uanset om du sidder på kontoret, derhjemme eller er på farten. At bevæge sig med jævne mellemrum, ikke sidde med computeren på skødet og at bruge et tastatur og mus til din bærbare computer.

- Vores nye mus MX Anywhere 3 er perfekt at have med i computertasken og fungerer på alle underlag - også uden musemåtte. Derefter kan jeg tippe om Logitechs ergonomiske tastaturer med en buet, delt tastaturramme, som forbedrer din skrivestilling. Uanset hvad der passer dig, er det vigtigt ikke kun at arbejde med en bærbar.

Slip for kabelrod i mødelokalet

Mange virksomheder benytter også lejligheden til at opgradere kontorets mødelokaler, når de alligevel står tomme størstedelen af tiden. Også her er der meget at hente, hvis medarbejderne forstår og nemt kan bruge teknologien.

- Man skal ikke have brug for kabler, adaptere og fjernbetjeninger, som ikke passer til det udstyr, man har. Derfor har vi designet Logitech TAP, en superenkel løsning med kun et touchpanel på bordet. Du booker mødet i din almindelige kalender, vælger rum, og når du træder ind i rummet, ser du dit møde øverst på skærmen. TAP er forudkonfigureret med software fra Google, Microsoft eller Zoom, den platform du nu måtte foretrække. Med ét knaptryk er du i gang, siger Christoffer Gruvell.