Strategi og ledelse

Hvad der skal til, for at hjemmearbejdspladsen fungerer?

Der er i årets løb blevet snakket meget om fordele og ulemper ved hjemmearbejde. Men i en verden, hvor vi ikke ved, hvor længe pandemien vil vare, eller hvornår den næste sundhedskrise kommer, handler det for mange virksomheder ikke om, hvorvidt hjemmearbejde er godt eller skidt i sig selv – men om hvordan vi kan gøre det bedst muligt.

Fysisk og mental sundhed er en vigtig faktor. Ergonomi, social isolation og vanskeligheder med at skelne mellem privatliv og arbejdsliv er de største risici. En undersøgelse foretaget af Ipsos og Dagens Nyheter i juli viser, at 51 procent af svenskerne mener, at ensomhed og fraværet af kolleger er det værste ved corona-krisen. Hvis du spørger Dr. Vivek H. Murthy, den tidligere, amerikanske, praktiserende læge, er det netop den pandemi af ensomhed, vi reelt skal bekymre os om:

”Det største sundhedsproblem, som jeg ser det, er ikke hjerte-kar-sygdomme eller diabetes, det er ensomhed. Ensomhed forkorter dit liv, på samme måde som hvis du havde røget 15 cigaretter om dagen. Det har en større indvirkning på vores helbred end overvægt.”

– For at få distancearbejde til at fungere ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv, kræver det to vigtige ingredienser. Den første er praktisk støtte, såsom den rigtige teknologi og digitale løsninger og alt, der relaterer sig til det. Den andet er social støtte, samt støtte og tilveje-bringelse af sociale ressourcer til personalet. Det er for eksempel vigtigt, at det fremgår helt klart, hvem medarbejderen skal henvende sig til på forskellige områder og få en feedback-kultur, der fungerer, siger Linda Widar

Fordelene ved at arbejde distribueret

En af verdens førende eksperter i onlinesamarbejde er Matt Mullenweg, skaberen af Wordpress og grundlægger af Automattic, som er den virksomhed, der forvalter udviklingen af WordPress-platformen. Automattic har været en såkaldt distribueret arbejdsplads siden starten for 15 år siden. I dag har de over 1.000 medarbejdere fordelt over 77 lande.

”Det er et af mine livsmål at få flere virksomheder til at arbejde ”distribueret”. Det er godt for miljøet, for nye muligheder og for økonomien. At se, hvordan det har accelereret i næsten alle virksomheder, har været fantastisk for mig. Det er gået bedre, end jeg havde troet,” siger Matt til New York Times.

Men mange virksomheder har stadig en del at lære. ”Jeg tror, at hvis du er god til at arbejde ”distribueret”, vil du være meget mere produktiv,” siger Matt, som også har udviklet en model for distancearbejde, som han kalder for ”Distributed Work’s Five Levels of Autonomy.” I den beskriver han, hvordan en virksomhed kan gå fra niveau et, hvor alt arbejde skal udføres på et bestemt fysisk sted, til de højere niveauer hvor medarbejderne arbejder på forskellige tidspunkter og steder, og arbejdet bedømmes ud fra, hvor godt medarbejderne løser deres opgaver. På disse højere niveauer stoler virksomhederne fuldt ud på deres medarbejdere og inddrager dem metodisk i beslutningstagning.

De tre vigtigste ting, der motiverer medarbejdere på arbejdspladsen

Automattic’s model for distancearbejde er blandt andet baseret på forfatteren Daniel Pinks bog Drive, som beskriver de tre vigtigste ting, der motiverer mennesker på deres arbejdsplads – (1) at kunne få lov til at udvikle sine færdigheder (2) at føle at tingene giver mening og (3) at kunne styre sin egen arbejdssituation.

”De to første kan selv virksomheder, der arbejder med fysiske kontorer, være gode til. Men når det kommer til uafhængighed, kan de aldrig komme op på det niveau, som en distribueret virksomhed kan,” skriver Matt.

Flere virksomheder vil sandsynligvis spørge sig selv efter pandemien, om de virkelig har brug for at betale for kontorlokaler, hvis arbejdet kan gøres ligeså godt eller endda bedre på distance. Flere virksomheder vil måske gøre som Automattic og i stedet give hver medarbejder en sum penge til at udstyre og indrette deres eget kontor på den måde, der passer dem bedst?

Hurtig omstilling gør virksomheder sårbare

Den hurtige overgang er i de fleste tilfælde gået bedre end forventet. Samtidig skal vi huske på, at det netop er påtvunget og ikke planlagt. Simon Binder, Principal Technical Architect i IT-konsulentfirmaet Truesec, oplever, at netop dette har påvirket både brugeroplevelsen og sikkerheden.

”Organisationer har været tvunget til at sende mange medarbejdere hjem med kort varsel og har været nødt til at vælge den nemmeste måde. Og den billigste. Det har naturligvis påvirket sikkerheden. Det har vi faktisk kunnet aflæse af angrebsmønstrene. Der har været en masse phishing med covid-19-tema, og hackere er gået efter forskellige fjernstyrede løsninger eller samarbejdsplatforme, som vi er blevet gjort afhængige af.

Mange tror måske også, at det, vi har gjort nu, er den eneste virkelighed i forbindelse med distancearbejde. Der er en risiko for, at folk er blevet afskrækket fra at arbejde hjemmefra.

”Virksomhedens ledelse vil helt sikkert evaluere denne periode og forsøge at se, om den har været effektiv. Men det er ikke muligt at følge op på distancearbejde som et fænomen på en fair måde baseret på denne mærkelige situation, siger Simon.

Tekst: Sofia Edgren, Johan Larsson og Robert Långström

En anden verden

Vi ved endnu ikke, hvor vores rejse vil ende. Men vi ved, hvad ensomhed og manglende kontakt kan gøre ved mennesker. Vi vet ännu inte hur vårt resande kommer att bli. Men vi vet vad ensamhet och brist på kontakt kan göra med människor.

De største sundheds-problemer, som jeg ser det, er ikke hjerte-kar-sygdomme eller diabetes – det er ensomhed.

Dr. Vivek H. Murthy

12 april 2021

Tags