Strategi og ledelse

Fem tekniske udfordringer for dig som CIO – og hvordan du løser dem

Der kræves en god infrastruktur, hvis man vil kunne arbejde strategisk og hele tiden udvikle forretningen. Sådan når du den position og undgår at køre fast i teknologien.

– Vi vil være en tech-virksomhed, der driver en bæredygtig forretning.

Sådan siger en af Sveriges mest erfarne CIO'er. Kan du gætte hvilket firma, der er tale om? Nej, det er ikke Tesla eller Spotify. Det er Lindex. Annika Elfström har stået for forandringsprocessen hos tøjklassikeren, siden hun blev ansat i juni 2019.

Annika Elfström

Vores branche har massive udfordringer, og teknologi og bæredygtighed skal gennemsyre alt. Ellers får vi ikke succes.

Annika Elfström, CIO, Lindex

I 18 måneder har hun stræbt efter at finde en måde at arbejde på tværs af organisationen. Det vil sige teams, hvor tech-folk arbejder sammen med sælgere og produktspecialister. Ihærdigt hakker hun hul efter hul i væggene mellem virksomhedens forskellige afdelinger. Hun er den moderne CIO med fokus på forretningsudvikling og innovation. Men samtidig lever hun i en virkelighed, hvor "90 procent af al innovation mislykkes" ifølge forfatter og innovationsekspert Arent van't Spijker, "fordi virksomheden ikke er villig til at tilpasse sig innovationen, men innovationen bliver tvunget til at tilpasse sig virksomheden".

– Jeg plejer at kalde det dualitet. IT begyndte som ren omkostningseffektivisering, til i dag mere at være forretningsudvikling. Men du er nødt til at kunne håndtere begge dele. Det daglige arbejde skal fungere, så man som CIO kan fokusere på innovation.

Sådan undgår du de tekniske faldgruber og får en infrastruktur, der fungerer for dig – i stedet for omvendt:

Kom ud af gammel infrastruktur

IT-teams kan køre fast i forsøget på at skabe deres egne cloud-løsninger, der skal erstatte en forældet infrastruktur. Det kan betyde, at de ikke har tid og ressourcer til at udvikle andre dele af den digitale forretning. Hvis du mangler ressourcer internt til at gennemgå dine cloud-konfigurationer, hvad aftalerne dækker, de juridiske betingelser, GDPR, sikkerhed, support ved nedetid og driftsproblemer, samt de potentielle konsekvenser af skalering, så kan det være en god idé at spørge en neutral partner til råds. Du kan spare penge, få adgang til bedre support eller blive gjort opmærksom på uforholdsmæssigt store risici i tilfælde af visse typer af driftsproblemer.

– Der er opstået et marked med en ny type IT-partnere, som tilbyder skræddersyede, hybride cloud-løsninger, der både omfatter rådgivning, drift og vedligeholdelse, siger Janus Døssing, cloud-ekspert hos Dustin.

Læs mere om infrastruktur og se filmen om den vigtigste opgave for fremtidens CIO

Undgå skygge-IT

Ifølge Gartner består 30-40 procent af alle IT-indkøb i store virksomheder af såkaldt skygge-IT. Det vil sige software og digitale værktøjer, der ikke er godkendt af virksomheden. Det er naturligvis en sikkerhedsrisiko, og det gør det vanskeligt at samarbejde mellem virksomhedens forskellige teams og afdelinger.

– Det er godt at have en specialist inden for way of working i dit IT-team, der kan holde styr på dine medarbejderes behov og finde de rigtige løsninger. Og siden hen have styr på dem. "Ikke mange virksomheder gør dette godt, sagde Alexandra Fürst, CIO hos Dustin.

Pas på alle dine data

Data bliver mere og mere forretningskritiske. I dag kan du ikke alene udvikle kerneforretningen ved hjælp af data, du kan også skabe helt nye forretningsområder. Teknologier som analyse, AI, IoT, container-teknologi, edge computing, VR/AR og blockchain er baseret på data. "I nutidens økonomi er enhver virksomhed dybest set en dataindsamlingsvirksomhed," siger Joseph George, CEO for SUSE Solution Strategy. Hvis du har mere lagerplads, end du har brug for, bliver det dyrt. Hvis du har for lidt, vil din digitalisering komme til at lide under det. Annica Wallenbro Stojcevski er Business Area Manager for cloud og virksomheder hos Microsoft Sweden:

– Alle cloud-udbydere føjer hele tiden nye løsninger til for at hjælpe virksomheder med at drage fordel af deres data. Det er her den store udvikling i cloud-sektoren sker lige nu. Selv om det er muligt for eksempel at bruge AI eller kognitive tjenester på mere eller mindre interne løsninger, så vil du ikke have adgang til de nyeste innovationer på området. De ligger i skyen, siger hun.

Desuden kan du købe skybaserede tjenester "pr. klik" – du betaler kun for det, du bruger.

– Der vil ikke være nogen høje investeringsomkostninger. En cloud-tjeneste kan fungere som en stor kasse med legoklodser. Som kunde kan du test-bygge med forskellige klodser og lægge dem tilbage, der ikke passer ind i dit byggeri.

Hold styr på dine køb

Efterhånden som teknologien bliver mere og mere vigtig, er der en risiko for, at virksomhederne vil bruge flere penge end nødvendigt. Du har som strategisk CIO brug for en skarp IT-chef, der forstår sig på teknologi, kontrakter og bæredygtighed. En person, der også kan relatere indkøb til både interne behov i den daglige drift, og eksterne behov til at udvikle virksomheden. Du og ingen anden leder i virksomheden skal som CIO være ansvarlige for investeringerne.

Drop supporten

Som CIO skal du være virksomhedens inspirator og katalysator for forandring. Du bør lede og innovere, ikke supportere.

– Jeg har et team af dygtige specialister, en CTO og et infrastrukturteam, der arbejder med sådanne ting. De arbejder med infrastruktur på en innovativ måde og sørger for, at den kan forandres blandt andet med hjælp fra konsulenter og outsourcing. Tidligere var der mere hardware, nu er der mere software. Mere udviklingsrelateret. Jeg sidder ikke i serverrummet, men jeg synes, det er vigtigt at forstå, hvad der er vigtigt og hvorfor. Det handler om at have gode forudsætninger for digital udvikling, et godt fundament hvor man kan tilføje kunder, apps og automatisering, siger Annika Elfström.

Hvad skal du digitalisere og hvorfor?

Download vores whitepaper og få svarene.

Til whitepaper
whitepaper thumbnail

Tekst: Robert Långström