Strategi og ledelse

De to vigtigste IT-spørgsmål under en krise

For at kunne vise vejen frem midt i en krise er det nødvendigt, at hele organisationen inddrages i arbejdet, tager ansvar og bidrager positivt. Ikke mindst at der gives plads til at drøfte de barske realiteter i løbet af processen. De to vigtigste spørgsmål, som IT-afdelingen skal stille sig selv, er:

  1. Hvordan kan IT være med til at opretholde virksomhedens vigtigste funktioner, selv om normale funktioner og ressourcer ikke er tilgængelige på samme måde som før?
  2. Hvordan kan IT være med til at understøtte virksomheden i at få produktionen op i samme gear igen på den anden side af krisen?

Når man står midt i en krise, er man også forbi den proaktive planlægningsfase. For at håndtere situationen er man nødt til, så hurtigt som muligt, at skride fra at tale om, hvad IT kan gøre, til faktisk handling ved at:

  • Skride til handling. Husk, at den værste beslutning oftest er slet ikke at træffe nogen beslutning.
  • Kommunikere. Kommunikation er alfa og omega for vellykket krisehåndtering.

Hvis krisesituationen er økonomisk betinget, skal IT hjælpe virksomheden med at gå i spare-mode for at sikre overlevelse. Det betyder, at drift og udvikling skal håndteres på to forskellige måder, hvor udvikling ofte må sættes på pause eller helt indstilles.

Denne artikel er en del af den længere rapport Guide om krisehåndtering.

Download rapporten & tjeklisten Guide om krisehåndtering.

Læs også:

7 trin til vellykket krisehåndtering
Forslag til handling i en krisesituation
Sådan navigerer du IT i en krisetid

Tekst: Radar
Foto: Unsplash

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags