Inspiration

Velkommen XR!

Vi forventer at bruge 78,5% mere på virtual og augmented reality i 2021. 5G kan være nøglen til det virtuelle gennembrud, vi har ventet på i 14 år.

Hvis du har læst Neal Stephensons sci-fi-roman Snow Crash som teenager, vil VR-spil altid komme til at skuffe dig. Ikke engang i 2007 kan teknologivirksomheder ikke matche de 3D-goggles, som romanens hovedperson Hiro Protagonist havde på for at kunne koble sig op på Metaverse.” Sådan skrev en skuffet journalist fra Forbes, der besøgte teknologimessen CES allerede i 2007. Næsten ti år senere skriver BBCs teknologi-journalist artiklen “2016: the year when VR goes from virtual to reality”. Men nej. Det var heller ikke tilfældet denne gang.

Men så må ske nu? Næsten fjorten år senere. International Data Corporations “Worldwide Augmented and Virtual Reality Spending Guide“ forudsiger, at vi kommer til at bruge 78,5 procent mere på XR-teknologi (fællesbetegnelse for virtual- og augmented reality) i løbet af 2021. Bliver det året, hvor XR endelig slår igennem?

5G er nøglen til virtuelle virkeligheder, der er sit navn værdigt

Hvis 5G kunne tale, ville den sige “bestemt!”. Næste generations mobilnetværk er nemlig nøglen til endelig at slippe vores drøm fri om, at den virtuelle virkelighed skal leve op til sit navn, både hvad angår tilgængelighed og kvalitet.

Prisen falder, samtidig med at både hard- og software bliver bedre. Med hastigheder på omkring tre gigabit pr. sekund – og mindre forsinkelse – er der ikke brug for store, uhåndterlige headsets, som er koblet op til 20.000-kroners computere. Det tunge processor-arbejde kan foregå i datacenteret, og skyen sender den virtuelle oplevelse til nettet og mere effektive enheder. Billigere, bedre og mere enkelt vil komme til at løfte XR i vores hjem i alt fra underholdning til nyttige ting. I VR Intelligences “The 2020 XR Industry Insight report” siger 65 procent af AR-virksomheder, at de netop nu udvikler applikationer til virksomheder, mens 37 procent siger, at de udvikler til forbrugere. Antallet af testmiljøer og simulatorer inden for uddannelse ser ud til at vokse relativt voldsomt. Inden for sundhedssektoren findes der allerede i dag virtuelle applikationer, som for eksempel CBT-behandlere af for eksempel fobier. Eller værktøjer, der via AR hjælper sygeplejersker med at finde patienternes vener, så de lettere kan give indsprøjtningen det rigtige sted. I Sverige bygger KTH netop nu en digital kopi af deres campus for at udvikle fremtidens intelligente transporter. Når du scanner vejene på en mobil, kan du se eksempler på fremtidens transportsystemer. Det kan være sensorer til elektrificerede kørebaner, 5G-nettets potentiale for online infrastruktur og kontrol med selvkørende biler.

– Vi vil skabe et miljø, som alle involverede kan logge ind på, forstå og give feedback på. Vi håber at få nye perspektiver, flere idéer og mere viden. Det kan give os et billede af hvor kompleks, virkeligheden er, når det handler om transport, og hvilke konsekvenser forskellige løsninger kan få, siger Nicole Kringos, som er projektleder og professor i vejteknologi.

”XR erstatter det fysiske møde”

Hjerneforskeren Katarina Gospic er i dag Director of Neuroscience hos XR-virksomheden Spinview. Hun tror på, at XR vil komme til at erstatte det fysiske møde – måske ikke helt men meget ofte.

– Den nye teknologi vil nemlig komme til at gøre mødeoplevelsen endnu bedre end det fysiske møde. Den øger oplevelsen af ‘det rigtige’ og giver dig superkræfter som teleportation og muligheden for at tale alle verdens sprog,” udtaler hun i Skanskas magasin Flervärden.

Ifølge Gospic vil vores avatarer snart være i stand til at mødes i virtuelle verdener, hvor ”oplevelsen af virkeligheden vil være meget håndgribelig”. Med tilbehør som haptiske handsker vil vi kunne give hånd til, kramme og røre ved den, vi har møde med og få en oplevelse af berøringen.

– Den teknologi findes allerede i dag, og om nogle år vil den være billig og dermed tilgængelig for almindelige mennesker.

Tekst: Robert Långström

3 eksempler på god XR

1. Besøg jobbet – inden det eksisterer

Ericsson onboarder nye medarbejdere til et sted i verden via et andet sted, som for eksempel via en fabrik i Europa til en endnu ikke færdigbygget fabrik i Nordamerika. Det hele uden at medarbejderne behøver at rejse. Det sparer ressourcer, både hvad angår mennesker, miljø og penge.

2. Endelig den rigtige størrelse!

Nike har udviklet en app, der giver dig mulighed for at filme dine fødder med mobilen og dermed måle deres præcise størrelse via AR. Derefter anbefaler appen sko, så du kan bestille den rigtige model og størrelse til dine fødder.

3. En perfekt rådgiver

Warby Parker, der sælger briller, har en app, hvor du kan teste briller ved hjælp af mobiltelefonen. Appen måler dit ansigt ved hjælp af XR-teknologi og kan anbefale modeller.

12 april 2021

Tags