Inspiration

Sådan tester Lantmäteriet blockchain og AI

Hos det svenske Lantmäteriet - som har ansvar for ejendomsregistrering i Sverige – er man i fuld gang med at digitalisere. Gennem næsten to år har man søsat en lang række digitale tjenester og pilotprojekter. For eksempel var de blandt de første myndigheder i verden, som ihærdigt testede blockchain-teknologien af.

– Vi begyndte allerede i 2016 at vurdere, hvilken forretningsværdi blockchain-teknologien kunne give os. Hvis vi skal få nye løsninger til at fungere, må nogen jo gå forrest og teste dem af, siger Anna Eriksson, som er CIO og udviklingsdirektør for Lantmäteriet.

Lantmäteriet benytter teknologien i et innovationsprojekt, hvor man digitaliserer og sikrer alle dokumenter og flowet i forbindelse med handel med fast ejendom. Samlet set er der omkring 30 trin. Fra det øjeblik salget finder sted, via mægler og bank, til den nye ejer bliver registreret hos Lantmäteriet.

– Med blockchain-teknologien kan man ikke manipulere eller ændre noget. Det betyder, at håndteringen bliver mere effektiv og endnu mere sikker, end den er i dag. Dokumenterne kan for eksempel være en købskontrakt, siger Anna Eriksson.

Af andre digitale projekter, som er blevet indført, kan nævnes, at ansøgninger, der håndteres på Lantmäteriets hjemmeside, er blevet digitaliseret. Sådan er flere manuelle trin blevet fjernet internt.

Lantmäteriet har i løbet af foråret endda testet, om kunstig intelligens, baseret på IBMs Watson, kan erstatte menneskelige ressourcer og give lige så gode svar på de spørgsmål, der stilles skriftligt på hjemmesiden. Den kunstige intelligens skal selv finde det mest relevante svar på spørgsmålene frem.

– AI’en tilegnede sig mere og mere viden. Vi overvejer nu, hvordan vi kan gå videre med det projekt, siger Anna Eriksson.

Hvad er digitalisering for dig?

– Digitalisering er samfundsudvikling med teknologiens muligheder og med fokus på kunderne, siger Anna Eriksson.

– Digitaliseringen kan også løse samfundets udfordringer på helt andre måder, end vi normalt er vant til at gøre det på, siger hun.

Hvor vigtigt er det at involvere kunderne i de digitale satsninger?

– Det er vigtigt i nogle projekter. Da vi introducerede AI-løsningen på hjemmesiden, skulle kunderne gerne opleve, at tjenesten var en fordel for dem.

Manglen på digitalt relaterede IT-kompetencer er stigende. Hvordan vil I løse det problem?

– Ja, det kan vi godt mærke. Derfor er det vigtigt, at vi selv i IT-afdelingen hos Lantmäteriet suger al digitale viden til os og lærer så meget som muligt af de digitale projekter.

Hvad er det sværeste ved din rolle?

– Det er at finde en god balancen mellem den modernisering af vores systemer og platforme, som vi skal foretage. Når det er på plads, kan vi fortsætte digitaliseringen og foretage nye innovative tiltag, der hurtigt kan skabe værdi på nye måder.

Læs også: Rapport: Sådan skal CIO’en tage styringen i 2018

29 maj 2018

Tags