Strategi og ledelse

”Jeg synes ikke, at chefer skal gå omkring i superheltedragter”

Jussi Tolvanen, CEO for Microsoft i Finland, kan ikke lide farverige trikot. I stedet opfordrer han ledere til at være oprigtige og medfølende. I vores digitale miljøer er følelsesmæssig kompetence afgørende.

Jussi Tolvanen plejer at gå rundt på kontoret hver dag og spørge personalet, hvordan de har det. Eller rettere han plejede. Inden corona-pandemien lammede os alle.

”En ægte interesse for mennesker. Det er nøglen. To ører at lytte med. Stil spørgsmål i stedet for at give råd. Det er vigtigt at tage sig tid til at skabe kontakt og interagere, og ikke bare skubbe dit eget budskab igennem,” siger han.

Han taler om empatisk ledelse. En egenskab, der er blevet stadig vigtigere i de senere år. Livet stiller os over for en række udfordringer, som ledere bør tage højde for. Både på arbejdspladsen og eksternt. Ifølge Jussi Tolvanen er empatisk ledelse direkte forbundet med medarbejdernes trivsel og virksomhedens resultater. I dag kan det endda være afgørende i en verden, hvor vi lever med distance.

”Med uformelle samtaler kan man løse mange situationer og tydeligere vise, at du bekymrer dig.

Let at fare vild i buzzwords

For nogle ledere og arbejdspladser er dette indlysende. Det falder helt naturligt. Men langt fra alle er kommet så langt.

”Det er stadig nyt for mange mennesker. Det vil ikke være naturligt for alle at tale om følelser, og det gælder især for finnerne. Men jeg er overbevist om, at det vigtigste redskab for lederskab er følelsesmæssig intelligens og empati.

Jussi Tolvanen

Men det er ikke nok at udøve empatisk ledelse. Det er også vigtigt at formalisere det. I IT er der meget fokus på data, automatisering, digitale værktøjer, agile metoder, på hurtigt at go-to market... Ja, vi kunne fylde hele artiklen med buzzwords. Det er let at fare vild. Og den dag tingene begynder at gå lidt dårligere for virksomheden, er det nemt at glemme, at vi alle er af kød og blod.

”Vi har opfordret personalet til at dele deres følelser om situationen. Vi ønsker at formidle, at det er OK at have forskellige følelser, når man arbejder pr. distance og er socialt isoleret”.

Sats på uformelle møder

Apropos social isolation. Pandemien har bragt de fleste virksomheder i en situation, hvor det er lettere at undvære folk. Det kan være svært for ledere at vide, hvordan personalet rent faktisk har det. Samtalerne på afstand bliver ikke så dybe. Microsoft i Finland arrangerer normalt regelmæssige uformelle møder og morgenkaffe på kontoret. Tolvanen er nu bekymret for, hvordan medarbejderne klarer sig - og hvordan man får samværet tilbage.

”Distance møder erstatter ikke fysiske møder, uformelle møder og coaching, der finder sted på kontoret. Distancearbejde er til dels kommet for at blive, men det kan ikke erstatte samværet på arbejdspladsen.

Jussi ser en grund til, at moderne tech-virksomheder ofte er bedre til empatisk lederskab.

”Tech-virksomheder konkurrerer om de mest kvalificerede eksperter. Derfor er det ekstra vigtigt for dem at tage sig af deres medarbejdere. Jeg tror, det har gjort tech-virksomheder til frontløbere inden for ledelse med bløde værdier og empati.

Derfor skal vi have tilstrækkelig forståelse både for teknologi og for følelsesmæssige kompetencer.

Jussi Tolvanen, CEO for Microsoft i Finland.

En anden grund kan være, at tech-virksomheder er nået længere med nye digitale teknologier såsom kunstig intelligens. Når vi automatiserer repetitive opgaver og overlader dem til AI, bliver vi også bedre til at identificere, hvad vi mennesker er bedst til. Og hvad mennesker har mest brug for”.

”Følelsesmæssig intelligens, empati og kreativitet vil blive endnu vigtigere kvaliteter inden for fremtidige, menneskelige opgaver. Over tid betyder dette også, at alle virksomheder på en måde bliver tech-virksomheder. Derfor skal vi have tilstrækkelig forståelse for både teknologi og følelsesmæssige kompetencer”.

Bløde værdier gav resultater

Da Microsofts globale CEO Satya Nadella tiltrådte, styrkede hun de bløde værdier i tech-gigantens ledelseskultur. Det satte gang i en enorm forandring i den måde, organisationen fungerer på. De tog et stort skridt væk fra individualisme og den traditionelle hierarkiske ledelsesstil. I løbet af denne periode er Microsofts markedsværdi blevet mangedoblet.

”Vi møder alle udfordringer i vores liv. Både på og uden for arbejdspladsen. I stedet for at forsøge at undertrykke vores negative følelser, når vi går gennem døren til arbejdspladsen, bør vi være åbne om, hvordan vi har det. Så kan ledere også bedre passe på medarbejderne,” siger Jussi.

”Det er vigtigt at have et arbejdsfællesskab og forståelse fra chefen i vanskelige livssituationer. Nogle gange har min intuition svigtet mig, og jeg har sat en medarbejder i en stressende situation, der har resulteret i udbrændthed. Ledere har brug for at lære disse ting.

Og det hele starter med chefen selv.

”Jeg synes ikke, ledere skal gå rundt i et superheltekostume. Tværtimod, ved at være dig selv med alle dine fejl, kan du også udvikle dig selv.

Jussi Tolvanen

Tech-virksomheder konkurrerer om de mest kvalificerede eksperter. Derfor er det ekstra vigtigt for dem at tage sig af deres medarbejdere.

Jussi Tolvanen, CEO for Microsoft i Finland.

Navn: Jussi Tolvanen

Arbejde: CEO for Microsoft i Finland.

Bor: Esbo.

Motivation: At hjælpe mennesker og organisationer med at nå deres mål ved hjælp af teknologi og menneskeligt lederskab. Han er drevet af konstant læring. Privat tilbringer han meget tid med sin familie, gerne i sommerhuset. Du kan også ofte finde ham på havet, på tennisbanen eller i koret, hvor han synger.

Solutions

Kan du lide denne artikel?

Artiklen kommer fra vores magasin Solutions. Her kan du læse hele magasinet i browseren.

Læs Dustin Solutions

Tekst: Sini-Maria Melanen
Foto: Benjamin Suomela

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags