Inspiration

Fire slags ansatte i fremtiden

har analyseret ”The Future Workforce”, som kan deles op i fire typer med vidt forskellige behov. Er det Desk Centric eller The Corridor Warrior, der kendetegner din arbejdsplads?

Verden forandrer sig. Det gør arbejdsstyrken i den enkelte virksomhed også – og IT-infrastrukturen skal kunne følge med.

– Mobilitet og sikkerhed bliver stadigt vigtigere i fremtiden, både for virksomheden og for den enkelte ansatte. For leverandørerne kræver det, at de er i stand til at analysere den enkelte virksomheds behov helt præcist, for alle ansatte i virksomheden har ikke nødvendigvis samme behov, siger Mikael Moser, der er Client Solutions Marketing Manager for Dell A/S i Danmark.

Derfor har Dell identificeret ”The Future Workforce”; altså fire forskellige typer af ansatte, som arbejder på vidt forskellige måder. Mikael Moser forklarer:

– Vi har ”The Desk Centric”; personer som arbejder mere end halvdelen af tiden fra den samme plads. Over halvdelen af dem arbejder ud fra en stationær pc, fordi de sjældent har brug for at bevæge sig rundt i virksomheden.

– ”The Corridor Warrior” har nok en fast plads, men bruger mere end halvdelen af sin tid andre steder. Typisk til, fra eller i møder, og hun og han er konstant på spring – og de har brug for at kunne logge på og arbejde mange steder i løbet af en dag.

– Med ”On-the-go-pro” er vi helt væk fra kontoret mere end 60 pct. af tiden. Det er den medarbejder, som er til kunde­møder, messer og events det meste af tiden, og som er 100 pct. afhængig af mobile devices.

– Endelig har vi ”The Remote Worker”, som arbejder mindst 30 timer om ugen væk fra arbejdspladsen. Det vil typisk være hjemmefra, men det kan også være i satellit-kontorer i andre byer og lande.

For Mikael Moser er det ikke afgørende, hvordan fordelingen af de fire typer i den enkelte virksomhed er. Det afgørende er, at virksomheden – i fællesskab med leverandøren – vurderer, hvordan deres behov er.

– Én ting er sikkerheden, som selvfølgelig er indbygget i vores løsninger, men de skal tænke meget på mobiliteten hos de ansatte. Spørg dig selv, om alle funktioner løses på samme måde om fem år – det er nemlig ikke sikkert, at de gør. Fordelingen af dine ansatte afgør, hvordan din fremtidige IT-løsning skal se ud, og det kan godt være, at du ikke har alle fire typer af ”The Future Workforce” i virksomheden, men du har som regel mere end én. Samtidig skal du huske, at øget mobilitet også øger produktiviteten og effektiviteten, siger han.

Læs mere om Dustins IT-rådgivning på dustin.dk/solutions

Det sidste element i HP’s ligning er Workstyle. Det er betegnelsen for, at hver-mand-sit-skrivebord-til-man-dør-arbejdspladsen er fortid.

Sådan er de fordelt

Fordelingen mellem de fire omtalte arbejdstyper i ”The Future Workforce” er i dag:

  • 43 pct. Desk Centrics
  • 19 pct. Corridor Warriors
  • 19 pct. On-the-go-pro
  • 13 pct. Remote Workers

Mere end én arbejdsplads

Én arbejdsgiver, flere ­arbejdspladser. Sådan arbejder flere og flere, og grænserne mellem arbejde og fritid flyder mere og mere sammen.

Dells analyse viser klart, at vi arbejder, når og hvor det er nødvendigt.

  • 69 pct. af alle ansatte svarer på arbejdsopkald uden for arbejdstiden
  • 65 pct. tjekker e-mails uden for arbejdstiden
  • 52 pct. mener, at de arbejder mere effektivt og produktivt hjemmefra

Tekst: Per Gregersen
Foto: Johanna Wallin

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags