Arbejdsplads

Eksperternes bedste råd til IT-team, der arbejder hjemmefra

Sådan arbejder et IT-team bedst på distance. Eksperterne fra The Remote Leader Project giver her fire af deres bedste tips.

De vigtigste behov, vi har på vores arbejdsplads, er at blive set, hørt, værdsat og føle os trygge. En god start for dit team på distance er at sørge for, at I arbejder på at opfylde dem, selvom alle arbejder hjemmefra.

Det siger Allison St. John og Christina Rowe, som er grundlæggere af The Remote Leader Project, der uddanner inden for fjernledelse. Hvis de selv var IT-chefer og pludselig havde deres team på distance, så ville de begynde med “først at gå det igangværende arbejde igennem og dernæst skaffe sig et overblik over hvad, der er brug for at ændre – hvis der er noget. Herefter ville de gøre kommunikationen klar omkring hvordan og hvornår, tingene skal ske”.

– I denne gennemgang kan IT-teams have en fordel med deres viden om teknologi- og problemløsning. De kan finde forbedringer i de gamle processer og til og med skabe nye, teknologiske løsninger, som gør dem endnu mere effektive, siger Allison St. John.

Her er fire områder, som gør et distance-team succesfuldt ifølge The Remote Leader Project.

1. Sæt klare mål

Det gælder både for teamet som helhed og for hvert enkelt medlem. De skal være fokuserede mod et konkret mål (ikke et økonomisk men derimod et praktisk), der gør det lettere for medarbejderne at arbejde selvstændigt og tage ansvar.

– I teorien er IT-teams bedre egnet til at arbejde på distance, fordi de er vant til ny teknologi og arbejdsmåder, der er baseret på sagsbehandling i såkaldte ticket-systemer. Men det er vigtigt at forstå grundprincipperne i at arbejde hjemmefra, nemlig at teknologien letter, men erstatter ikke god ledelse, siger Allison St. John.

– Der findes ingen erstatning for relationer. Jo længere væk vi er fra hinanden, des mere har vi brug for at holde kontakten.

2. Hav en tydelig kultur

Hav tydelige forventninger og grænser, der kan eksekveres, uden at I behøver have en fysisk plads at samles på som for eksempel et hyggeligt kontor med espressomaskine og bordtennisbord. Virksomhedskulturen bør være tilstede hos medarbejderne via chefen, hvis der er behov for det.

3. Følg op på arbejdet

Dokumentér det daglig arbejde, så teamet kan tage del i det, når det passer dem. På den måde opnår I transparens i, hvad alle gør og får lettere ved at arbejde selvstændigt.

4. Opbyg tillid

Gode relationer og samarbejde bygger på tillid. Det bliver endnu vigtigere, når teamet arbejder hjemmefra. Vi har brug for tillid til hinanden, til at vi udfører vores arbejde, selvom vi ikke ses. IT-chefen er nødt til at opbygge tillid ved at stole på processen og på medarbejderne. Det er en almindelig fejl, at IT-chefen tænker, at “når jeg ikke kan se folk, så kan jeg ikke stole på dem”, hvilket ofte fører til dobbeltarbejde og detalje-rytteri

– Chefer for distance-teams kan gøre to ting for at opbygge tillid. To ting, der desværre anvendes alt for sjældent, er nemlig at lade medarbejderne begå fejl og derefter sammen finde løsninger på dem.

Tekst: Robert Långström

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags