Strategi og ledelse

Derfor skal en CIO være nysgerrig

Digitaliseringens høje tempo betyder, at du som CIO aldrig bliver færdig med dit arbejde. Jo tidligere du lærer at omfavne dette faktum, jo hurtigere vil du komme til at lære at holde af det.

Hvad ville du svare, hvis din chef eller en frustreret kollega bankede på din dør for at spørge, om digitaliseringen ikke snart er klar?

For et årti siden havde det ikke virket helt så barokt, som det gør i dag. Da vi stadig var på vej ind i informationsalderen – ja endda inden vi begyndte at kalde den det – var det nemt at forestille sig digitalisering som et projekt med en klar begyndelse og afslutning.

Det, vi - i hvert fald de fleste af os - siden da har indset, er, at teknologien ikke pludselig stoppede op og holdt op med at udvikle sig, efter at den første bølge af digitalisering var fejet hen over os. Og nu hvor toget bare kører hurtigere og hurtigere, handler det om selv at komme op i tempo hvis man ikke ønsker at falde bagud. Det gælder for mange jobs, men er naturligvis særlig relevant for alle dem, der arbejder inden for IT – et område hvor den eneste konstant er, at intet er konstant.

Den mest afgørende evne inden for IT

I en rapport fra Harvard Business Review retter forfatter, forsker og MIT-lektor George Westerman følgende budskab til nutidens CIO’er:

– Den mest afgørende færdighed inden for IT i det kommende årti er evnen til konstant at lære og tilpasse sig. Tech-folk bliver nødt til at holde sig ajour med værktøjer og teknologier, som er i konstant forandring. Men alle bliver nødt til at tilpasse sig ændringerne i deres arbejde, og på længere sigt bliver vi nødt til at lære os nye færdigheder og skifte til nye roller i løbet af vores karriere.

George Westerman får opbakning af Carl Franke, CIO/head of IT hos Volkswagen Financial Services, der leverer finansieringsløsninger og andre ydelser til alle Volkswagen Group’s bilmærker.

– Høj forandringshastighed er den nye normale tilstand, og enhver, der ikke omfavner det og vælger at holde af det, tror jeg, vil få en hård tid i nutidens arbejdsliv, uanset hvilken rolle de har.

Han ville dog ikke selv have det på nogen anden måde.

– Det er forandringstakten og bredden i rollen, der gør det spændende og udviklende. Jeg er ikke sikker på, jeg vil kunne trives i en rolle, hvor følelsen af at være tilstrækkelig var alt for stærk.

Nysgerrighed i stedet for blindhed

Hele tiden at være på niveau med den seneste digitale udvikling er naturligvis en hård opgave. Men i bund og grund handler det om at sætte fleksibilitet, nysgerrighed og tilpasningsevne øverst - så i stedet for at stirre sig blind på specifikke teknologiske løsninger, der kan være forældede i morgen, så handler det om at være klar til at møde, hvad fremtiden end måtte bringe. Det er denne form for fleksibilitet, der har gjort det muligt for Facebook, som oprindeligt bare var en platform, hvor eleverne kunne chatte med deres klassekammerater, at blive verdens største medievirksomhed, og samme fleksibilitet har forvandlet søgemaskinen Google til den ubestridte konge af reklamer.

“Bæredygtighed er en hjørnesten i vores forretningsstrategi”

For Carl Frankes vedkommende ligger der et innovationstiltag, der kan betyde et paradigmeskift for hele bilbranchen; nemlig begrebet "car as a service".

– Jeg håber at få lov til at være med til at udvikle vores tilbud til en situation, hvor du som privatperson finder det helt naturligt, at du ikke længere ejer din bil, men hvor al bilbrug foregår gennem fuldt udviklede tjenester. Det er en bæredygtig, effektiv og fremtidssikret form for bilbrug.

I Volkswagen Financial Services’ øjne går dette hånd i hånd med et af deres vigtigste slagord.

– Bæredygtighed er en af de fire hjørnesten i vores forretningsstrategi, og vi har en stærk ambition om at udvikle et bæredygtigt tilbud til vores kunder.

Men et er at tale om, hvor meget du værdsætter innovation, det er en anden sag at omsætte det i praksis. Og her ville Carl Franke ønske, at der var mindre snak og mere handling.

– Digitalisering, der har til formål at skabe forretningsværdi, kræver innovation, og innovation kræver både villighed til at investere og modet til at prøve nye ting. Her oplever jeg, at de fleste virksomheder sagtens kan udvikle sig meget. Langt de fleste taler om, hvor det er, de ønsker at være, men derefter har de svært ved at bryde de indgroede mønstre.

Hvis George Westerman har ret i, at vi står over for et årti med endnu højere forandringstempo, så kan det blive et spørgsmål om liv og død. CIO'er, der gerne vil holde trit med digitaliseringen og den bæredygtige fremtid, skal sørge for at tilpasse sig, og det skal være hurtigt, for toget er allerede på vej ud fra stationen.

Vi har fundet ud af, hvad den vigtigste opgave for fremtidens IT-chefer bliver

Se filmen her
Carl Franke, CIO/Head of IT på Volkswagen Financial Services

Høj forandringshastighed er den nye normale tilstand

Carl Franke, CIO/head of IT hos Volkswagen Financial Services.

Hvad skal du digitalisere og hvorfor?

Download vores whitepaper og få svarene.

Til whitepaper

Tekst: Alfred Holmberg

8 januar 2021

Tags