Strategi og ledelse

Bliv en digital vinder

Hvordan overgår man til Industri 4.0 på den rigtige måde? Eksperten udpeger de digitale vindere og giver råd til, hvordan nordiske virksomheder kan skærpe deres forretning, så de kan nå toppen.

Det er længe siden startskuddet er gået for digitaliseringen, og alligevel har størstedelen af verdens industrivirksomheder ikke engang forladt startblokken. Det viser rapporten ”Global Digital Operations Study – Digital Champions” udarbejdet af PwC’s konsulenthus Strategy&. Rapporten er baseret på data fra 1155 ledere i store og mellemstore virksomheder i 26 lande over hele verden.

Hvor i verden findes de digitale vindere?

Det er i Asien-Stillehavsregionen, at nutidens digitale vindere findes.

– At de digitale vindere hovedsageligt skal findes blandt asiatiske virksomheder skyldes blandt andet, at det ofte er yngre virksomheder. Sammenlignet med konkurrenter i for eksempel Europa og USA, så har de haft lettere ved hurtigt at tage ny teknologi til sig og anvende den som hjælp til at få alle dele af virksomheden til at kommunikere smidigt, imens mange ældre virksomheder stadig kæmper med en besværlig proces, før de kan komme videre og løfte sig ud af gamle systemer, siger Tobias Kihlén, Head of Operations Practice hos PwC Sverige. Det betyder, at selv dygtige og veldrevne nordiske virksomheder er haltet bagefter i digitaliseringsprocessen, konstaterer han.

De brancher, der står frem som vindere, er auto- og teknologibranchen. Selv om der i dag er få nordiske virksomheder i den digitale superliga, mener Tobias Kihlén, at der er mange, som er godt på vej og satser på fremtiden.

Hvad kendetegner en digital vinder?

PwC-rapporten viser, at dem, det er lykkedes for at komme længst i deres digitaliseringsproces, er de virksomheder, der har nået et højt modenhedsniveau især inden for i alt fire områder:
Teknologi, organisation og kultur, produktion og logistik samt kundeløsninger.

– De digitale vindere er dem, der er lykkedes med at håndtere disse økosystemer på en succesfuld måde, siger Tobias Kihlén og peger på en af nøglefaktorerne for at lykkes med sin digitalisering: At finde de rette samarbejdspartnere at kunne udvikle sin egen forretning sammen med.

– Naturligvis findes der eksempler på virksomheder som Amazon, der selv dikterer vilkårene for økosystemet. Men for de fleste virksomheder handler det snarere om at vælge det rette teknologiske økosystem og de rigtige samarbejdspartnere at basere sig på. De, som det lykkes for, har haft en klar strategi til at vurdere ny teknologi og evnen til hele tiden at evaluere brugen af den.

Beregninger viser, at de virksomheder, der i dag investerer i ny teknologi og digitale økosystemer, har potentiale til at øge deres overskud med 15 procent inden for de kommende år.

Succesfaktor: Ny teknologi

Tobias Kihlén nævner AI som eksempel på ny teknologi, der kan bruges til at skaffe markedsfordele for den, der tør satse på unikke løsninger til at optimere for eksempel transport og lager.

– UPS er et eksempel på en virksomhed, der benytter sig af AI på en interessant måde til at håndtere alt det uforudsete, der kan opstå, når en pakke skal leveres. De har et optimeringssystem, der hjælper med at håndtere det uforudsete, som for eksempel vejret og trafikulykker, og som betyder, at ruten kan lægges om under selve transporten. Systemet er for en stor dels vedkommende udviklet specifikt til deres forretning.

Hvad, AI kan komme til at betyde for industrivirksomheder, er svært at spå om, men eksperter regner med, at der er et enormt potentiale, når det drejer sig om at støtte operationelle beslutningsprocesser.

Succesfaktor: Organisation og kultur

Det, der hæmmer udviklingen, er ikke teknologien men manglen på menneskelig arbejdskraft med de rigtige kompetencer til at håndtere den. Samtidig med at ny teknologi altså viser vejen frem, så vokser den menneskelige rolle i at opnå vækst.

– En rapport fra World Economic Forum har fastslået, at en gennemsnitlig ansat har brug for 101 dages efteruddannelse for at kunne fortsætte med at udføre sit arbejde frem til 2022. At kunne være sikker på at have de rigtige kompetencer er ekstremt vigtigt for en virksomhed, siger Tobias Kihlén.

Succesfaktor: Produktion og logistik

I halen på automatiseringen bliver behovet for billig arbejdskraft altså stadig mindre. Sammenholdt med de stigende transportomkostninger medfører det en tendens til, at stadig flere virksomheder flytter deres produktion tættere på slutkunderne.

Industri 4.0 er den overordnede betegnelse for det store udbud af teknologier, der netop nu er ved at forandre den måde, vi producerer varer på. For de nordiske virksomheder, der ønsker at tage skridtet ind i en digitaliseret fremtid, peger Tobias Kihlén på vigtigheden af at vurdere den nuværende situation. At kigge på sin egen virksomhed for at finde ud af hvilke kompetencer, der findes og hvilke teknologier, der vil kunne anvendes. Det handler om at turde se potentialet, der gør, at virksomheden vil kunne udvikle sig til noget unikt. Først når den hjemmeopgave er gjort, er det muligt at identificere vejen frem.

Succesfaktor: Kundeløsninger

Digitale vindere skaber værdi ved at se kundekontakterne som et økosystem, der er værd at udvikle og pleje. De styrker hele tiden kundekontakten og udvikler deres produktudbud gennem digitale løsninger, enten egne eller via samarbejdspartnere.

At turde prøve og turde gøre det om igen

Vær samtidig forberedt på at gøre det om. Eftersom den teknologiske udvikling sker så hurtigt, er det helt afgørende at turde prøve ny teknologi og sidenhen at turde vælge om, når omstændighederne ændrer sig.

De, der har størst succes, har viljen og evnen til at udnytte de eksisterende økosystemer.

– Man ser mulighederne men indser samtidig, at man ikke kan håndtere alting selv, og at man er nødt til at søge samarbejde med andre. Tobias Kihlén løfter samtidig en advarende finger, om at man ikke glemmer IT-sikkerheden, når virksomheden skal vælge samarbejdspartnere.

På trods af advarslen ser han flere muligheder end risici ved den digitale udvikling, og som det mest spændende ser han det ukendte potentiale, som nutidens teknologiske udvikling fører med sig.

– Der findes programmer, som vi ikke engang kan forestille os endnu. Blockchain-teknologien er et eksempel på en teknologi, der længe var helt ukendt, og som nu har fået en ny rolle, når det handler om at skabe tillid blandt forbrugerne. Det er teknologi, der bliver afgørende i en tid, hvor transparens og sporbarhed af/omkring varer bliver stadig vigtigere for eksempel inden for fødevareindustrien og modeindustrien.

Læs også:Digital novice eller vinder?

PwC report

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags