Inspiration

5 trends: it og socialt iværksætteri

Kommunikationsteknologi er et vigtigt værktøj til at forbedre situationen i udviklingslandene. Ola Pettersson, som arbejder med IKT hos Sida, den svenske styrelse for internationalt udviklingsarbejde, fortæller om de stærkeste trends inden for socialt iværksætteri.

1. Gamification
At bruge spil til at uddanne og engagere mennesker i udviklingslandene er en trend, vi kommer til at se mere af. Et eksempel med stor opmærksomhed er samarbejdet mellem UN-HABITAT og Minecraft om blandt andet at få beboerne i Nairobis slumområder til at engagere sig i byplanlægningen. 

2. Social bæredygtighed – et must
De fleste store virksomheder har indset nødvendigheden af at arbejde på en bæredygtig måde. Det handler primært om at beskytte varemærker – de virksomheder, der ikke agerer socialt bæredygtigt, risikerer at blive straffet af deres forbrugere. Men markederne kontrolleres også strengere, og vi vil nok opleve flere og flere lovkrav om, at først og fremmest store virksomheder skal agere bæredygtigt. Social bæredygtighed fører desuden ofte til forbedrede og langsigtede resultater. 

3. Innovationshubs
Flere og flere iværksættere i udviklingslandene tager deres første skridt gennem såkaldte innovationshubs. En af de mest velkendte af slagsen i Afrika er iHub i Nairobi, Kenya, der startede i 2010. Her får medlemmerne adgang til relevante netværk, førsteklasses opkobling, udstyr, mentorer og i visse tilfælde forretningspartnere.

4. Made in Africa
Teknologitransfer foregår ikke blot fra Vesten til Afrika, men også den anden vej. Flere og flere nyskabelser kommer fra Afrika. Det gælder både hardware som det bærbare modem, BRCK, der kan bruges i utilgængelige områder, og software som det mobile betalingssystem M-PESA. Begge blev skabt i Afrika og er nu ved at sprede sig ud i verden.

5. Grænserne viskes ud
Grænserne mellem, hvad der er socialt og traditionelt iværksætteri, udviskes mere og mere. Socialt iværksætteri udøves af iværksættere med innovative løsninger på samfundsproblemer, baseret på forretningsmæssige metoder. Mange af de projekter, der bidrager til vækst i udviklingslandene, er forretningsidéer, der er udarbejdet til løsning af konkrete behov. Nogle dele af en opgave kan f.eks. udføres i San Fransisco og andre i Kenyas slumområder, hvilket gavner alle parter.

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags