Inspiration

5 trends: Business intelligence

Business Intelligence* (BI) er gået fra kun at være et værktøj for eksperter til at være noget, som næsten alle medarbejdere har brug for. Hans Eriksson, salgschef hos Enfo Pointer, som er et af Sveriges førende konsulenthuse inden for BI, fortæller om de hotteste tendenser netop nu.

1. Til kundepleje
BI er ikke bare et internt anliggende, men derimod et værktøj man bruger eksternt over for kunder og leverandører. En virksomhed kan vise, hvad den faktisk har opnået og lade kunder og leverandører lave deres egne analyser, hvilket giver virksomheden stor troværdighed, øget loyalitet og mulighed for at vinde nye kunder. 

2. Virksomhedskritiske systemer
BI er gået fra kun at være noget ”som er godt at have” til at være virksomhedskritisk. I dag kan en BI-løsning være lige så vigtig som et forretnings- eller budgetsystem. 

3. Opfølgning er alfa og omega
Alle virksomheder og organisationer har brug for at følge op på deres forretninger, og derfor har mange virksomheder med over 100 medarbejdere en form for BI-løsning. Tendensen er, at BI bruges til at realisere strategier – f.eks. større marginaler og bedre kundetilfredshed. Målet er, at alle skal vide, hvordan landet ligger, se, hvilke veje tendenserne peger og træffe beslutninger og agere i tråd med strategien. 

4. Nøglen til succes
Tidligere var BI en slags månedsrapport – i dag er det noget, man taler med sine kollegaer om. Ligesom når du diskuterer med dine venner, så googler du for at finde svaret. Det er diskussionen og forklaringen på tallene, der giver forretningsfordelene. Og det øger kravet til tilgængelighed. Uanset sted eller tid skal du have adgang til BI. Medarbejderne skal have friske tal for hurtigt at kunne træffe beslutninger og reagere på hændelser.

5. Forstå dine kunder via sociale medier
BI tager springet ind i de sociale medier. Fra primært at have analyseret interne data benytter man sig nu mere og mere af eksterne kilder og sociale medier. For eksempel kan en virksomhed evaluere en digital markedsføringskampagne ved at kombinere interne data fra et markedsføringssystem med eksterne data fra Facebook.

*Business Intelligence, (BI) har til formål at støtte beslutningstagere og er en samlet betegnelse for færdigheder, teknologier,
applikationer, processer og metoder, så organisationer bedre kan forstå deres virksomhed og deres omverden.

6 oktober 2015

Tags