Inspiration

5 trends: Internet of Things

Internet of Things – IoT (tingenes internet) kan klare de trælse og lave de smarte, sjove ting. Det mener Petra Sundström, der forsker i emnet på forskningsinstituttet SICS. Her får du 5 af hendes bedste fremtidstips. Følg Petra Sundströms forskning inden for emnet: sics.se/people/petra-­sundstrom

1. Samarbejde
Kontrol over helheden kræver samarbejde mellem teknikere, designere, læger og samfundsforskere. Ellers er der risiko for, at det enten bliver en teknologi, som sundhedsvæsenet ikke har tillid til, eller en banal idé, som ingen vil bruge. Flot design kan ikke længere skjule dårligt udviklet og ubrugelig teknologi.

2. Mobilen kan mere
En smartphone ligner meget en computer, der er flyttet til en mindre enhed. Den kan dog bruges til meget mere, fordi den har komponenter og teknologier, der kan bruges til at skabe løsninger, som ikke er mulige på en computer. Mobilen kan integrere os med steder, ting, sociale events og mennesker i nærheden. ”Mobile first” er meget mere end flotte versioner af hjemmesider i miniformat.

3. Anvendelsesområder
Mulighederne er uendelige både på arbejdet og i fritiden. Få påmindelser om dine genoptræningsøvelser i situationer og på steder, hvor det er hensigtsmæssigt at lave dem. Mobilen kommunikerer med andre mobiler, steder og ting, og lader disse påvirke en social app eller et motiverende spil. Kommunen kan få informationer om vandkvaliteten i søen, og du kan få en rabatkupon, når du står foran mejerihylden.

4. Relationsopbyggende
Når tingene taler til os, betyder det, at varerne kan være foranderlige og opretholde kontakt med andre lignende varer, med kunder og producenter og derved øge chancen for, at kunderne kommer tilbage og køber mere. Folk vil gerne vide mere om hinanden og er nysgerrige efter, hvad andre gør, køber og vælger.

5. På brugernes vilkår
Internet of Things skal gøres attraktivt – ikke sælgende – og al kommunikation skal ske på brugerens præmisser. Udnyt teknologien, og skab interessante løsninger, der giver merværdi, og vær transparent. Virksomhederne skal indse, at de her kan skabe konkurrencefordele ved at designe åbne, interessante løsninger, som slutbrugerne forstår og føler, de kan stole på.

29 september 2015

Tags