Arbejdsplads

Tænk stort når du printer

Mange virksomheder kan spare både tid og penge ved selv at printe f.eks. tegninger i stort format. Nye storformat-printere fra Canon kan mere end nogensinde, og der er priser, der passer til alle. Det har fået salget til at stige eksplosivt.

Nogle gange skal man se løsningen, før man bliver bevidst om problemet. Sagt på en anden måde: Hvis du ikke ved, at du kan have glæde af at tænke nyt, bliver du som regel ved med at tænke på samme måde, som du altid har gjort.

Det gælder også inden for print – ikke mindst print i storformat, som hidtil har været en niche, der har været lidt forbeholdt specialist-virksomhederne og de ægte nørder. Men det er Canon ved at lave grundigt om på.

– Vi ved fra undersøgelser, at ca. 60 pct. af vores potentielle kunder slet ikke er bevidste om de fordele, de kan få i dagligdagen ved at investere i en storformat-printer, siger Martin Kjær, der er partner account manager hos Canon Danmark.

En rentabel investering

år det gælder små printere – både til private hjem og til kontoret – kender langt de fleste danskere Canon og ved, hvad deres printere kan. Men når det handler om print i storformat, har billedet altså være anderledes.

Nu ser det dog ud til at vende – og det er der mange gode grunde til, siger Martin Kjær.

– Kunderne får øje på de to markante fordele, de opnår ved selv at kunne printe i storformat: Det er fleksibelt – og de kan ofte tjene investeringen hjem meget hurtigt, siger han.

Canon har den seneste tid rettet fokus skarpt mod to udvalgte kundesegmenter: Byggebranchen og marketing-afdelinger. Martin Kjær understreger dog, at mange andre kan have glæde af egen storformat-printer – men netop ved de to udvalgte er de to nævnte fordele helt oplagte:

– Hele byggesektoren kan opnå ­store gevinster. Det gælder, uanset om du er et stort, landsdækkende entreprenørfirma eller en lille, lokal håndværker, der skal arbejde på større projekter f.eks. i en fagentreprise. Begge kan have god brug for at printe store tegninger ud, og resultatet bliver sjældent særligt godt, hvis du printer ud på små ark og skal klippe og klistre det sammen. Oftest ødelægger du også målestokforholdet. Andre gange sender du måske filerne ned til en printbutik, men det koster dyrt – og de har trods alt ikke åbent i døgndrift, siger Martin Kjær.

Fleksibiliteten sparar dig många frustrationer

Han fremhæver fleksibiliteten, der følger med at investere i egen printer:

– Du får mulighed for at printe, når du selv vil. En håndværksmester sidder f.eks. ofte i weekenden og forbereder næste uges arbejde, men søndag formiddag er det ikke så enkelt at finde et kopicenter, der kan lave tegningerne i den ­rigtige størrelse. Det samme gælder, hvis han ­sidder tirsdag morgen klokken halv syv inden et byggemøde. Den fleksibilitet, der ligger i at kunne printe, når du vil, er ikke bare penge værd – den sparer dig også for mange frustrationer, pointerer han og fortsætter ved at pege på økonomien:

– Prisen pr. print bliver så meget lavere, i forhold til at få printet ude i byen. Et A0-print koster typisk op mod 100 kr., hvis du får det lavet eksternt. Gør du det selv, er prisen ca. seks kr. pr. styk, og det giver altså et vist økonomisk råderum, siger Martin Kjær og stiller regnestykket op:

– Printer du 10 A0-print om måneden, er din maskine typisk tjent hjem i løbet af et års tid, siger han.

At printe i storformat kan bruges hele vejen rundt om et byggeprojekt – også i tegnestuen.

– For en arkitekt eller en ingeniør er der god mening i at kunne printe stort selv. Ikke blot øger det fleksibiliteten, men du kan også selv designe det endelige tryk, så det fremstår både pænt og overskueligt, når det skal præsenteres, siger partner account manageren.

Mulighederne for print i storformat

I det hele taget opfordrer Martin Kjær virksomhederne i byggebranchen til at se på mulighederne ved print i storformat; i stedet for at se på udfordringerne.

– En printer er blevet langt billigere og kan langt mere end for blot en lille håndfuld år siden. Der medfølger masser af software til prisen, og investeringen er nede på et niveau, hvor de fleste kan være med, siger han.

Prisen på printerne er nemlig slet ikke oppe i det format, de kan printe: En typisk printer, der kan honorere de fleste virksomheders behov, koster ca. 10.000 kr.

– Nej, det er selvfølgelig ikke gratis, men omvendt er det ikke et beløb, der vælter ret mange budgetter. Slet ikke, hvis du sætter det i forhold til dine gevinster, siger Martin Kjær.

Hvad er det så, der holder firmaerne tilbage?

– Typisk, at de enten ikke ved, hvilke fordele de får – plus en frygt for, at teknikken er alt for indviklet at bruge. Men alle Canon-printere uanset størrelse er særdeles brugervenlige, og du kan lære at bruge dem på få minutter, siger Martin Kjær og tilføjer, at mange købere gerne vælger Canons særlige installationspakke, når printeren er bestilt. Det betyder nemlig, at Canon sender en medarbejder ud, som installerer maskinen og giver en hurtig indføring i den daglige brug.

Samtidig mærker Canon en klart voksende interesse fra en anden type af kunder: Marketingafdelinger og trykkerier, som selv vil stå for at trykke deres materialer.

– Vores printere kan naturligvis levere f.eks. plakater i skarpe farver, men mange bliver overraskede over, at de med den rigtige printer også kan printe bannere og roll-ups. Det kan være en stor fordel, hvis du som virksomhed f.eks. skal på messe og selv vil styre din kommunikation – måske skal du have et helt dugfrisk budskab med på messen, og så dur det ikke, at du skal sende en fil til trykkeriet en uges tid før. Andre gange finder du en brugt roll-up frem og opdager, at logoet er skiftet og at budskabet er forældet – og så har du et problem.

– Med vores printere kan du selv printe en frisk roll-up samme morgen, som messen begynder – f.eks. hvis du vil have et her-og-nu-tilbud kommunikeret ud. Det tager få minutter at køre printet ud og yderligere kun fem minutter at montere roll-up’en i holderen. Igen sparer du tid, og du får en mere fleksibel løsning på dit print, siger Martin Kjær og føjer til, at også her er prisen en faktor, der peger i retning af at købe selv.

Roll-ups er godt nok faldet i pris de senere år, men mellem 500 og 700 kr. kan stykprisen sagtens være; afhængigt af størrelsen.

– Hvis du printer dem selv, får du en stykpris under 100 kr. Desuden kan ­holderne genbruges mange gange, så de er en engangsinvestering, siger Martin Kjær.

Samtidig printer maskinerne altid til kant – altså uden en hvid kant, der efterfølgende skal skæres bort. Det betyder, at den kan sættes direkte i holderen.

Også når det gælder bannere er der frit slag. Printerne kan klare bannere på op til 18 meter, så der er plads nok selv til store budskaber.

Kun fantasien sætter grænser

– I virkeligheden er det næsten kun fantasien, der sætter grænser. Vi har kunder, der har printet deres egne tapeter og andre, der printer deres eget julepapir. Når du først begynder at tænke mulighederne ind i din hverdag og din markedsføring, vil du opdage, at du kan komme rigtig langt. Du kan naturligvis benytte dit vanlige design-softwarre, f.eks. Adobe InDesign, men som alternativ tilbyder Canon et gratis design-software, hvor du let kan skabe flotte resultater ud fra mere end 500 indbyggede skabeloner, du frit kan vælge fra. Via et plugin til Office-pakken kan du desuden vælge at arbejde i det program, du kender, så i princippet behøver du ikke en grafisk uddannelse, forklarer Martin Kjær.

Han mener, at trykkerier, reklamebureauer o.l. har en oplagt fordel ved selv at printe f.eks. bannere og roll-ups, men tilføjer, at også f.eks. restaurationer, hoteller, konferencecentre og uddannelsesinstitutioner har store muligheder. Det kan være som vejvisere for gæster, som blikfang for dagens tilbud eller som en iøjne­faldende ramme for et budskab til de studerende.

Nye generation af storformat-printere åbner masser av muligheder

For kunderne åbner den nye generation af storformat-printere masser af muligheder og har dermed indbygget inspiration.

– Hverken for os eller Dustin handler det om bare at sælge den dyreste printer til alle og enhver. Vi har mange varianter, netop fordi kunderne har forskellige behov. Derfor må første skridt altid være en tæt dialog med Dustin om virksomhedens hverdag og udfordringer, for selvfølgelig skal man have en grundig rådgivning, inden man beslutter sig, siger Martin Kjær.

At mange storformat-printere vil have tjent sig selv hjem på et års tid, betyder dog ikke, at levetiden er forkortet.

– Nej, absolut ikke. Den forventede levetid på vores printere er minimum fem år, og du kan løbende få opdateret din software. Samtidig har alle vores printere et års on-site-service, så hvis der opstår problemer, kommer en montør lynhurtigt ud til dig i virksomheden. Den servicepakke kan du vælge at udvide til både tre og fem år, hvis du foretrækker det, siger han.

I dag er Canon blevet markedsførende på de store printere; ganske som de i mange år har været det på de mindre printere til de private hjem og mindre kontorer.

– Priserne er faldet, og mulighederne er blevet langt større. Den kombination er nok den væsentligste forklaring på, at flere og flere vælger at tænke stort, når de køber printere. Væksten i salget har været voldsom – siden 2012 er Canons salg af de store printere tredoblet, og meget tyder på, at det fortsætter de kommende år; simpelthen fordi både mulighederne og de potentielle gevinster hele tiden bliver større, siger Martin Kjær.


Tekst: Per Gregersen
Foto: Johanna Wallin, Canon


Tre grunde til at overveje en printer i storformat:

  • Køber du mere end 10 plakater eller tegninger om måneden? Så kan du opnå kontante fordele med egen printer og tjene din investering hjem på kort tid.
  • Betaler du mere end 75 kroner for dine roll-ups? Så sparer du penge på hver enkelt roll-up – og det tager kun 15 minutter at printe og montere.
  • Printer du selv dine normale A4-dokumenter? Så vil du også nemt kunne printe i større format. Det er helt enkelt og ligetil.

Stort format fylder ikke ret meget

En printer til storformat er ikke en tung kolos, der fylder et halvt kontorlokale, mens den konstant summer irriterende. Tværtimod er moderne printere mindre, støjsvage – og mobile.

– Alle vores printere står på hjul, så de let kan flyttes rundt på kontoret, hvis det er nødvendigt, siger partner account manager Martin Kjær.

De største printere er ca. 1,60 m i bredden, men størrelsen afhænger selvsagt af de formater, der skal kunne printes.

– F.eks. er en A0-printer nede på 1,30 m og en A1-printer fylder blot en meter i bredden. Det betyder, at de fleste kontormiljøer kan finde plads til dem relativt enkelt, og de er både miljøvenlige og støjsvage, siger Martin Kjær.

9 februar 2017

Tags