Kundecase

Styr på tingene hos mediegiganten

Med Dustin som partner har Schibsted Sverige fået helt styr på alle deres leasede computere, så de undgår unødige omkostninger. Dustin sørger for inventarmærkningen og udpakningen ved leverancer, og derved spares der afgørende tid, når de nye computere skal ud til brugerne.

Den norske mediegigant Schibsted har en del aktiviteter i Sverige. Mediehuset Aftonbladet og Svenska Dagbladet udgør selve den svenske kerne, men Schibsted har også del i en række hurtigtvoksende onlinefirmaer som Blocket, Lendo, Prisjakt og Elpriser.se.

De fleste af disse virksomheder har siden 2011 været samlet i Schibstedhuset ved Stockholms Centralstation. I forbindelse med indflytningen blev der etableret et fælles servicefirma, Schibsted Centralen, der bl.a. har ansvaret for den interne it.

– Vi leverer it-tjenester til cirka 30 virksomheder med alt lige fra servicedesk og klienter til drift af infrastruktur, servere, it-sikkerhed og udvikling af visse fælles platforme, fortæller Anna Cobdal, it-chef hos Schibsted Centralen.


"Det går tit meget stærkt i vores branche"
Mediebranchen er fremme i skoene og er på forkant med den igangværende digitalisering – en proces, som Schibsted Centralen forsøger at støtte på allerbedste måde.

– Faktisk er det lige ud ad landevejen. Medarbejderne i koncernens virksomheder skal have en god og effektiv it-støtte i deres daglige arbejde, samtidig med at vi hele tiden skal mindske driftsomkostningerne, siger hun.

It-støtten til arbejdsstationerne har høj prioritet, fordi computerne er et så grundlæggende produktionsværktøj for medarbejderne. Forskellen på de mange virksomheder medfører, at udvalget af computere er bredt, og nogle faggrupper kræver de nyeste og mest avancerede computere. Schibsted Centralen forvalter cirka 1.500 computere, hvoraf 80 procent er Macs.

Schibsted har længe leaset de fleste computere. Da Anna Cobdal for cirka 1 år siden søgte en ny leasingpartner, var hun omhyggelig med at få en løsning, der gav dem bedre styr på tingene end den forrige.

– Vi ville undgå at lease computer for længe og pådrage os unødige omkostninger på den konto. Det skal være nemt at få styr på, hvornår de forskellige leasingaftaler udløber, hvilke computere der er, og hvilke aftaler der gælder. Det forudsætter en god proces og et godt samarbejde med leverandøren.

Schibsted søgte desuden en partner, som kan levere Macs i stort omfang, får de nye modeller ind tidligt og kan levere hurtigt.

– Det går tit meget stærkt i vores branche. Projekter iværksættes hurtigt, og behov kan opstå pludseligt. Vi har selv et lille lager af standardcomputere, men skal kunne regne med hurtige leveringer fra leverandøren, fortsætter Anna Cobdal.


Fuldstændigt styr på leasingaftaler
Løsningen blev at lave en samarbejdsaftale med Dustin om leasing af computere via Dustins finansieringsselskab.

– Vores omkostninger har bevæget sig i den rigtige retning, men allervigtigst er det, at vi har fået en ny partner, som vi kan samarbejde strategisk med i en god proces, siger Anna Cobdal.

– Trods Dustins størrelse har vi en rigtig god personlig kontakt. De giver os hurtig respons, når vi stiller spørgsmål eller har brug for hjælp. Via deres kontaktnet hos producenterne får vi givende dialoger om udbyttet af produkter og nyheder, siger Marcus Toll, som er ansvarlig for løsninger til arbejdsstationer og telefoni hos Schibsted Centralen.

Ved leverancer af nye computere sparer Schibsted en hel del tid, fordi Dustin leverer dem inventarmærkede, dokumenterede og udpakkede. Teknikerne kan straks gå i gang med at få brugeren op at køre, og Schibsted overvejer nu flere mulige løsninger.

– Vi overvejer blandt andet lageropbevaring af computere hos Dustin, så de kan sørge for, at der er nye computere til rådighed, når vi har brug for dem, siger Marcus Toll.

– Vi har fået et supergodt samarbejde med Dustin, som hjælper os med at gøre alle Schibsted-virksomhederne tilfredse, slutter Anna Cobdal.

Tekst: Björn Raunio
Foto: Eva Edsjö