Arbejdsplads

Sprogundervisning 2.0

Digitaliseringen af skolen har taget store skridt fremad her på det sidste. Det bliver mere og mere almindeligt med digitale læremidler i skolerne, men hvilke fordele kan de give i f.eks. sprogundervisningen? Det spørgsmål stillede vi Anna Nyman, som arbejder hos Nationalencyklopædien (NE) med udvikling af digitale læremidler i sprog.

Anna Nyman kan se tilbage på en lang og bred erfaring som underviser i fransk, engelsk og svensk på både gymnasie- og folkeskoleniveau og i mange forskellige typer af skolemiljøer. Hun er desuden uddannet tolk og har tidligere, parallelt med undervisningen, arbejdet med at udvikle læremidler til Utbildningsradion og Institut Français i Sverige.

I bund og grund har de digitale læreredskaber meget til fælles med traditionelle, trykte læreredskaber. Basen består af samme dokumenter - læreplan og fælles europæisk referenceramme for sprog. Derefter gælder det, ligesom med trykte læreredskaber, at have en god grundidé og finde godt indhold, starter hun med at slå fast.

Mange samlede kilder

- Det digitale tilkommer derefter på denne måde, og her er vi hele tiden nødt til at forholde os til forskning om digitale arbejdsmåder. Hvilke værktøjer er der? Hvordan bør man arbejde interaktivt og multimodalt? Hvordan påvirkes eleverne af de digitale arbejdsmåder?

De store muligheder, som det digitale tilføjer, er netop, at man nemt kan bruge forskellige typer af medier. Eleven kan også læse forskellige typer af tekster, se film og høre forskellige programmer, men også arbejde med mundtlige og skriftlige øvelser på en varieret måde inden for rammen af ét læreredskab.

- I dag arbejder alle lærere med mange forskellige kilder, og det tror jeg, de fleste vil blive ved med. Men med et digitalt læreredskab får man et grundudbud af forskellige kilder samlet ét sted. Eleverne kan arbejde mere selvstændigt og f.eks. læse digital tekst eller se en film flere gange, svare på spørgsmål og på andre måder arbejder interaktivt, slå ord op og bruge glosetræningsværktøjer - alt samlet ét sted, siger Anna Nyman.

Lettere at konkretisere

Hun mener også, at digitale medier på en anden måde giver muligheder for visualisering og konkretisering, eftersom man kan supplere tekst med bevægelige billeder.

- Det kan tilbyde en nemmere vej ind i sprogundervisningens mere svære momenter, som f.eks. litteraturanalyse. Mange elever er måske mere vant til film og tv-serier end skønlitteratur, så det bliver nemmere for dem at forstå den dramaturgiske kurve, fortællerperspektiv eller stemme om at bruge film, computerspil eller tv-serier. Det er også en måde at flytte sig til andre steder og få en kulturel kontekst. Et besøg på en sneglefarm i Frankrig bliver meget mere konkret i en film, end hvis man bare læser om det, fortæller hun og fortsætter:

- Man er heller ikke begrænset til et vist antal sider. Der er f.eks. plads til at inkludere et stort antal længere skønlitterære fortællinger, som kan bruges til at udfordre dygtige elever.

Alt samlet ét sted

En fordel ved at være lærer er, at man får meget gratis. Materialet er komplet og er ikke opdelt i en lærerhåndbog og en hovedbog. Alt er samlet ét sted. Lærermaterialet ligger let tilgængeligt og i direkte tilslutning til elevernes tekst. Ordbøger og leksika er også inkluderet i NE’s læremidler.

- Samtidigt har læreren en vigtig rolle i alt supplere og sætte sit eget præg på undervisningen, ikke mindst for at tilpasse den til gruppen og individerne. Med det digitale lærerredskab gøres det nemmere for dem at tilbyde en helhed, siger Anna Nyman.

Hun prøver ikke på at pakke ind, at de digitale læreredskaber stadig er noget nyt. Der er krav til teknologi, som skal fungere, og skoler er nødt til at lære at udnytte de digitale værktøjer på en måde, som virkelig understøtter indlæringen.

- Dette er noget, som stadig bliver ved med at finde sine former. Der pågår en diskussion om, hvad et digitalt læreredskab burde være. Men inden for sprog giver de digitale læreredskaber mange spændende muligheder for at kunne flytte sig til andre steder og, ud over sprogindlæring, få en følelse for kulturen i forskellige dele af hele det berørte sprogområde. Det er en chance, man simpelthen ikke må gå glip af, fortæller Anna Nyman.

Fordele ved digitale læreredskaber ifølge Anna Nyman

  1. Gør det nemt at tage forskellige typer af medier til sig.
  2. Samler forskellige kilder ét sted.
  3. Eleverne kan arbejde mere selvstændigt.
  4. Eleverne kan arbejde interaktivt og varieret.
  5. Bedre muligheder for at visualisere og konkretisere.
  6. Tilbyder nye veje ind i mere svære momenter.
  7. Gør det muligt at forflytte sig til nye steder.
  8. Kan inkludere ekstra materiale til dygtige elever.
  9. Samler alt materiale ét sted for både lærere og elever.

Tekst: Björn Raunio

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags