Inspiration

Software på fire hjul

At nutidens biler er mere klimavenlige og sikre end nogensinde tidligere, kan vi takke software snarere end mekanik for. Men vi har stadig kun set begyndelsen på online-køretøjernes fremtid.

En aften, da iværksætteren Alan Puccinelli var på vej til middag, blokerede hjulene på hans Tesla midt på den sekssporede motorvej. Der blev vist en advarselsmeddelelse på skærmen: "Vehicle May Not Restart: Service required". Og så blev bilen ellers stående midt i trafikken, indtil den blev slæbt væk af en kranvogn med skrigende – stadig låste – hjul.

Problem? Teslas software var programmeret til automatisk at låse hjulene og lukke alle funktioner ned, hvis der opstod problemer med batteriet – i stedet for eksempelvis at sætte bilen i neutral tilstand, så den kunne flyttes manuelt. "Fornøjelsen ved at leve på den absolut teknologiske forkant, udtalte Alan Puccinelli sarkastisk i et tweet."

Hændelsen, der fik international opmærksomhed sidste år, er en påmindelse om, i hvor høj grad nutidens biler er blevet til eksekvérbare (eller ikke) clusters af processorer og computer-programmer. Det er software, der hjælper nutidens, moderne biler med at begrænse deres CO2-udslip (hvis de ikke allerede er fuldt elektriske) samt at give højere sikkerhed og komfort (som for eksempel langt mere avancerede infotainment-systemer).

Biler testes virtuelt

Og det er også software, der former fremtidens biler. Kig bare på Vision EQXX: Et køretøj, der ser ud til at være rullet lige ud af et futuristisk computerspil snarere end fra en fabrik i Stuttgart. Hvilket også er næsten præcis, hvad der er sket. Mercedes' nye konceptbil med en rækkevidde på hidtil usete 1.000 kilometer blev for størstedelen skabt virtuelt af fire fjerntliggende, digitale teams i Tyskland, Indien, Storbritannien og USA. I stedet for at producere fysiske prototyper blev bilen skabt og testet i VR-verdener. Inden bilens dæk rørte ved fysisk asfalt, havde den allerede rullet 300.000 kilometer på simuleret asfalt.

Mercedes mener selv, at Vision EQXX med et forbrug på mindre end 10 kilowatttimer pr. 100 kilometer er "den nye målestok for effektivitet og bæredygtighed". De omfattende, virtuelle test har resulteret i reduceret luftmodstand takket være chassisets radikalt aerodynamiske design. Derudover udgør energieffektiviteten 95 procent sammenlignet med de omkring 30 procent, en veldesignet forbrændingsmotor kan komme op på. Det kraftfulde batteri oplades af solpaneler på taget.

Alt dette er ikke bare virtuelt pral, men snarere en bred vifte af nye teknologier, som Mercedes' almindelige udvalg af elbiler er beregnet til at kunne vælge frit fra. En forudanelse om en nært forestående fremtid, snarere end ren science fiction.

Picture of car

Præcis som med al anden software indgår de sammen i en digital cyklus.

Online-biler er mere sikre

Men det måske mest bemærkelsesværdige af alt er, at dette ikke længere er særlig bemærkelsesværdigt. Vi har for længst passeret den æra, hvor bilerne var baseret på mekanik. I dag er det software på fire hjul– "software-defined vehicles", som de kaldes i fagsproget. (Det er ingen tilfældighed, at produktionen af nye biler, med alle de processorer, de inkluderer, er blevet hårdt ramt af den aktuelle mangel på halvledere).

Og som al anden software indgår den i et digitalt kredsløb. På den ene side integreres moderne biler i stigende grad i det eksisterende udbud af apps og andre digitale løsninger. På den anden side bliver de bedre og bedre til at kommunikere med hinanden.

Det her er en positiv udvikling set ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, da online, softwaredrevne biler på et elektronisk instinktivt plan bedre kan undgå kollisioner end mennesker kan. Men også med hensyn til vedligeholdelse: Jo smartere en bil bliver, jo mere information kan den give til en mekaniker - eller give besked om potentielle problemer, før de opstår. For virksomheder, der driver hele flåder af køretøjer, vil det også være lettere at danne sig et overblik samt fjernstyre, ting som energiforbrug og servicebehov.

Biler og byer i et digitalt økosystem

Og alligevel har vi stadig kun kradset i overfladen. 5G har endnu ikke helt fået sit gennembrud – et paradigmeskift, der vil sætte farten op på informationsmotorvejen, så endnu mere avancerede beregninger kan sendes frem og tilbage mellem individuelle biler og fjerntliggende datacentre. Selvkørende biler er stadig i deres spæde ungdom. Og vi venter stadig på en fremtid, hvor biler bliver dybere integreret i de nye "smarte byer", hvor al teknologi er en del af det samme, enorme og konstant opdaterede økosystem, og handler i harmoni for at forhindre problemer som trafikal trængsel, sikkerhedsrisici og energispild.

En fremtid, hvor vi endelig kan tale om "nydelsen ved at leve på den absolutte teknologiske forkant" uden spor af sarkasme ...

Et køretøj, der ser ud som om, det er rullet lige ud af et futuristisk computerspil snarere end en fabrik i Stuttgart.

Kan du lide denne artikel?

Artiklen kommer fra vores magasin Solutions. Her kan du læse hele magasinet i browseren.

Læs Solutions Magazine

Tekst: Alfred Holmgren

7 juni 2022

Tags