Kundecase

Smart løsning til en fleksibel fremtid

Etac ønskede at skabe et ensartet og centraliseret it-miljø, som understøtter en hurtig udvikling. Da virksomheden slog sin norske og svenske it-håndtering sammen, fandt Dustin den bedste løsning.

Etac er en svensk virksomhed, der er førende inden for hjælpemidler til bevægelseshæmmede samt beslægtede produkter og løsninger til hospitaler, plejehjem og private hjem. Etac har virksomheder i ni lande og eksporterer via distributører til store dele af verden. Virksomheden klarer alt lige fra idé, udvikling, produktion, markedsføring og salg til distribution og service.

– I og med at vi dækker så bredt, og at vores forskellige markeder håndteres på forskellige måder med alt fra stordrift til netværk af små distributører, så ændres vores behov for it-support også, forklarer Mats Ericsson, it-chef hos Etac.

Virksomheden er gennem årene vokset både organisk og gennem opkøb. Væksten medfører ­øgede krav til både ensartet rapportering og beskyttelse af varemærker. Enheder, der tidligere i høj grad var autonome, har nu brug for ensartet systemsupport. Det skal være nemmere at arbejde på tværs af grænserne og mellem de forskellige enheder.

– Vi ville væk fra det hav af forskellige systemer, der var opstået. Det handler selvfølgelig om omkostningsbesparelser. Men også om at kunne investere i kraftfulde og centrale systemer med høj sikkerhed, skalerbarhed og fleksibilitet, siger Mats Ericsson.

En vigtig del af Etacs centralisering vedrørte den selvstændige it-håndtering, der foregik i Norge. Virksomheden besluttede at integrere denne med virksomheden i Sverige.

– Tidligere var dyr båndbredde en hindring, men sådan er det ikke længere, forklarer Mats Ericsson.

For at finde en hensigtsmæssig, nutidig SAN-løsning, der kunne rumme det norske it-center og samtidig give fleksibilitet og skalerbarhed i fremtiden, henvendte Etac sig til Dustin. Virksomheden har gennem mange år købt alt deres it-udstyr hos Dustin med en finansieringsløsning, hvor hardwaren udskiftes med ny, inden den bliver forældet.

– Vi ønsker at gøre det så enkelt som muligt for os selv og at minimere vores administration. Valget af Dustin skyldes primært deres store produktbredde og utroligt gode logistik. I takt med systemer­nes øgede kompleksitet har vi også fået mere og mere hjælp fra Dustin til at udarbejde løsningsalternativer, fortæller Mats Ericsson.

I dette tilfælde var det vigtigste for Etac at få et system, der er baseret på standard­produkter, og som giver stor ­fleksibilitet og skalerbarhed, der støtter ­organisationens konstante bevægelse. Den løsning, der passede bedst, bygger på et SAN-system fra EMC kombineret med Dell-servere. Dustins konsulenter hjalp med installationen. Fra ordreafgivelsen, til alt var i drift, gik der 5-6 uger i foråret 2015.

– Takket være omhyggelig planlægning forløb systemflytningen til Stockholm problemfrit. Det sparer os mange ­penge, at vi ikke længere har parallelle datacentre, men jeg kan ikke sætte et præcist tal på hvor meget. Samtidig giver den nye løsning ensartethed og fleksibilitet, siger Mats Ericsson.

På langt sigt tror han dog på, at Etacs egen it-drift vil forsvinde.

– Vi er gået fra selv at have alt udstyr i huset til co-location, men på sigt tror jeg, at vores behov vil blive dækket med outsourcede løsninger. Det bliver ganske enkelt umuligt selv at klare driften omkostningseffektivt, slutter han. 

Etac-koncernen

> Tilbyder produkter til bevægelseshæmmede samt produkter og løsninger til hospitaler, plejehjem og private hjem.

> Produktionsenheder i Sverige, Norge og Danmark.

> Salgsvirksomheder i Australien, Danmark, Holland, Norge, Sverige, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland og USA.

> Eksportafdelingen sælger via distributører til store dele af verden.

> Ca. 700 ­medarbejdere i koncernen.

> Omsætning i 2014: Ca. 1,3 mia. svenske kroner

> Grundlagt i 1973.

> Ejet af Nordstjernan.

> Hovedkontor i Kista, Sverige.

3 tips til succes ved centralisering af IT-infrastruktur

1. Undersøg flere alternativer for at finde den optimale løsning.

2. Dimensionér korrekt, sløs ikke med analysearbejdet.

3. Gennemtænk flytningen grundigt for at identificere og afværge komplikationer.


Sådan blev det muligt

Udfordring
Etac ønskede et ensartet og fleksibelt it-miljø som support for en foranderlig virksomhed i vækst. Som led i dette arbejde ville Etac sammenlægge den norske og svenske it-håndtering.

Løsning
Den optimale løsning til centralisering af systemerne var en SAN-løsning fra EMC kombineret med servere fra Dell sammen med en finansieringsløsning via Dustin, som også tog hånd om installationen.

Effekt
Udgiftsbesparelser ved mindre ressourcekrævende it-drift. Derudover blev ensartetheden, fleksibiliteten og skalerbarheden forbedret.




tekst: Björn Raunio   foto: Peter Jönsson