Kundecase

Skyen er skræddersyet

Den norske VVS-kæde Bademiljø havde klare krav, da den stod for at skulle lægge medlemmernes forretningssystemer op i skyen. Dustin tog udfordringen op og udviklede en skræddersyet server-som-tjeneste.

– Jeg vidste, at det ville lykkes. Men det var kun Dustin, som var modige nok til at tage udfordringen op, siger Günther Schnell, som er ekstern IT-konsulent med projektansvar for cloud-løsningen hos Bademiljø AS.

Bademiljø, en VVS- og blikkenslagerkæde med 115 firmaer og butikker over hele Norge samt 850 blikkenslagere, ønskede at udvikle en fælles cloud-baseret platform til sine medlemmer. Alle medlemmer havde tidligere deres egne forretningssystemer, og mange af de vigtigste funktioner, såsom fakturering og håndtering af ordrer, skulle varetages på kontoret.

Cloudbaseret løsning gav plads til effektivisering

– Vi behøvede ikke at regne på ROI for at konstatere, at der fandtes et stort effektiviseringspotentiale, siger Hjalmar Sæther, økonomichef hos Bademiljø.

Han fortæller, at mange af medlemmerne længe havde efterlyst en bedre og mere moderne IT-løsning.

– De spurgte, om vi kunne hjælpe med det. Fem medlemmer har indtil videre fået adgang til den nye løsning, og efter den sædvanlige udviklingsperiode med trial and error har vi nu en topmoderne, cloud-baseret totalløsning, der indeholder forretningssystemer i skyen, og som er skræddersyet til hvert enkelt medlem.

Det var i 2013, at Bademiljø ansatte Günther Schnell fra det tidligere Spring Consulting (som i dag er blevet opkøbt af Evry). Med sin baggrund inden for design af løsninger til IT og infrastruktur, så Günther Schnell med det samme, at der fandtes et stort effektiviseringspotentiale blandt Bademiljøs medlemmer, hvis de var villige til at deltage i en udviklingsproces, hvor alle forretningssystemer skulle samles i skyen.

Ifølge ham er Microsofts cloud-tjeneste, Azure en af flere løsninger, som er velegnede til et sådant projekt.

En stor udfordring at tilpasse forretningssystemerne

– Den største udfordring har været at tilpasse de forskellige forretningssystemer til en cloud-baseret drift. Det var første gang, at enkeltstående VVS-systemer skulle afprøves i skyen. Jeg var overbevist om, at det var muligt, så vi valgte derfor at stå i spidsen for processen.

Han er glad for, at Dustin trods mange forhindringer holdt modet oppe og delte hans tro på, at en løsning var mulig.

Økonimichefen Hjalmar Sæther fortæller, at mange af hans ­medlem­mer er firmaer med få ansatte i administrationen.

– De sidder ofte med ansvaret for personale, IT og salg. Gode forretningssystemer er en uundværlig støtte for at kunne udfylde de roller på en tilfredsstillende måde.

Ifølge ham skal alle elementer fungere problemfrit. Og blikkenslageren har ofte en håndholdt terminal med sig på farten for at registrere nye ordrer, fakturere, osv.

– Så bliver en cloud-baseret tjeneste i princippet den bedste løsning. Men vi må have den tilpasset præcist til vores behov, siger Hjalmar Sæther.

Dustin har udviklet produktet Server-som-tjeneste

Bademiljøs mål er at implementere systemet hos 25 af sine medlemmer i løbet af 2016, og de resterende medlemmer efterhånden.

– Interessen er stor, specielt blandt de, der arbejder i nærheden af de fem, som har fået det installeret. De ser, hvor godt det fungerer. Interessen viser sig også efter de ordinære regionsmøder, siger Hjalmar Sæther.

Dustin har brugt dette projekt som et led i udviklingen af produktet Server-som-tjeneste. Ole Petter Eriksen, account manager hos Dustin, fortæller, at det krævede mere tid i forbindelse med udviklingen og tilpasningen af løsningen i forhold til Bademiljøs specifikationer, men han tvivlede aldrig på, at det var det rigtige.

– Vi sidder tilbage med et værdifuldt produkt, som nyder stor efterspørgsel, og som passer ind i Dustins fremtidige kerneløsninger.

Han påpeger at projektet blev så stor en succes, fordi det er et resultat af et langt og velfungerende samarbejde mellem Bademiljø og Dustin.

– Baseret på leveringen af bl.a. en cloud-baseret Office365-løsning vidste vi, at Bademiljø var en kunde, som vi kunne arbejde effektivt sammen med, siger han.

Til Server as a Service

Bademiljø

Bademiljø AS er ejet af 115 blikkenslagerfirmaer og VVS-butikker. Kæden havde i 2015 en omsætning på cirka 2,1 milliarder norske kroner.

Gennem indkøbssamarbejde, komptenceudvikling, fokus på drift og lønsomhed samt fælles markedsføring skal de styrke medlemmernes konkurrenceevne i deres lokalområder.

Tekst: Atle Abelsen
Foto: Bård Gudim