Arbejdsplads

Sådan vinder du på korrekt licenshåndtering

Mange virksomheder kan tjene store summer ved at revidere deres interne licenser. Er man underlicenseret, risikerer man dyre strafafgifter, hvis producenten laver en revision. Men det er også dyrt at være overlicenseret.

Licenshåndtering er en kompleks opgave, som mange virksomheder kan have svært ved at håndtere på egen hånd.

I en undersøgelse af Ernst & Young udtalte softwareproducenterne, at unøjagtigheder i kundernes licenser skyldes flere forskellige årsager. De primære er komplekse aftaler, at kunderne ikke har de korrekte supportsystemer, og at brugerrettighederne til produkterne er svære at forstå og forandrer sig.

Jonas Nervik, der er nordisk licensspecialist hos Dustin, nikker genkendende til dette.

– Man ønsker at gøre det rigtige, men ved ikke helt hvordan, siger han.

Hvert år udvælger producenterne et stort antal kunder, der skal gennemgå en licensrevision. Risikoen for at blive udvalgt øges f.eks., hvis virksomheden er stor, hvis det er en global virksomhed, eller hvis virksomheden har haft problemer ved tidligere revisioner. Ved en ekstern revision er det normalt, at producenten straks scanner systemet og kigger på både den aktuelle situation og historikken.

– Det allerbedste er at foretage en revision selv i god tid, før det er tid til ekstern revision. Hvis man har lavet fejl, kan det medføre, at man skal betale væsentligt højere afgifter. Men det mest almindelige er, at virksomhederne er bange for at lave fejl og derfor betaler alt for meget – hvilket heller ikke er godt, fortsætter Jonas Nervik.

Ved en intern licensrevision kan Dustin hjælpe med hele eller dele af den proces, der går ud på at indsamle data, indhente alle typer licensbeviser og sammenligne dem med de produkter, der er installeret, samt måle brugen.

– Mange har også brug for et godt supportsystem til licenshåndteringen. Den mest almindelige faldgrube er at tro, man har et tilstrækkeligt godt system, selvom man ikke har det.

En vigtig trend på området p.t. er, at flere og flere går over til cloud-tjenester.

– Da disse tjenester ofte er brugerbaserede, vil licenserne fremover blive baseret på forbrug snarere end installation, hvilket skaber helt nye modeller, siger Jonas Nervik.

Tekst: Sara Bergqvist, Foto: