Kundecase

R3 Entreprenør: Dustin får vores IT til at fungere

Kompetent rådgivning og praktisk support er afgørende, når en mellemstor entreprenørvirksomhed med en trimmet administration skal foretage digitale kvantespring.

Betonskæring, kerneboring, nedrivning og miljøsanering er R3 Entreprenørs hverdag. Når vi forbinder disse aktiviteter med disruption, er det som regel i ordets bogstavelige forstand – aktiviteter, der skaber støj og fysisk forandring i bymiljøet.

Indtil for nylig var der meget lidt digital udvikling hos R3 Entreprenør. Tidsrapportering foregik i hånden på papir, og de fleste ansatte havde ikke engang en e-mail. Projektdokumentationen var dårligt organiseret og blev lagret på gamle servere.

Digitale forbedringer af administrative processer

Situationen var ikke fremtidssikret, siger Line Prytz, som er HR-ansvarlig hos R3 Entreprenør: – Bygge- og anlægssektoren har lige så stort behov for at digitalisere sine administrative processer som andre, men af forskellige årsager har det taget længere tid. Det skyldes til dels, at medarbejderne ikke arbejder på computere til daglig, siger hun.

Virksomheden, som har 125 medarbejdere og omsætter for 230 mio. NOK, er nu i fuld gang med en omfattende forbedring og effektivisering af deres administrative processer.

– Vi har allerede indført cloud-baseret tidsregistrering i Xledger og personaleadministrationen i InfoTjenesters Simployer. Medarbejdere, der ikke bruger PC i deres arbejde, registrerer i stedet informationerne i en app på deres mobiltelefon, siger Line Prytz.

Trimmet organisation, store ambitioner

Virksomheden har en slank ledelsesorganisation og i praksis er arbejdsmiljø- og kvalitetschef Håvard Paulsen den eneste IT-ressource på kontoret på Østra Aker vei i Oslo. Han har også ansvar for at implementere det cloud-baserede SharePoint-værktøj Briva fra Avento, som håndterer R3 Entreprenørs projektdokumentation.

– Uden hjælp fra Dustin havde det været svært for os at gennemføre disse digitale forbedringer. De har hjulpet os med at vælge den rigtige leverandør og platform, de har vejledt os med implementeringen, og nu sikrer de en stabil drift, siger Paulsen.

Dustin leverer netværk, infrastruktur og ”kontor i skyen” til R3 Entreprenør.

– I praksis er det Dustin, som er vores IT-afdeling. De yder en kombination af kompetent rådgivning og løbende support, som gør, at vi opnår de samme digitale gevinster som store virksomheder.

Dustin er med internt

I sit daglige arbejde har Dustin en person til at servicere R3 Entreprenør, og Dustin yder løbende support i Microsoft Office 365-værktøjer. Paulsen synes, det fungerer rigtig fint.

– Det er rart, at vi har en fast person, som er tilgængelig, og vi kan få hjælp. Men det er endnu vigtigere, at den pågældende person kommer til os med spørgsmål og råd – gerne inden vi selv har opdaget det aktuelle problem. Aftalen omfatter vigtige opdateringer og håndtering af IT-sikkerhed. På den måde halter vi aldrig bagefter, siger han.

Håvard Paulsen har også mærket fordelene ved, at Dustin er en stor forhandler af IT-udstyr.

– Når vi har brug for at forny vores hardware, får vi værdifuld rådgivning baseret på Dustins viden om os. Eftersom de forhandler stort set alle mærker, får vi uvildig rådgivning om hvilke køb, der vil være bedst for os.

Læs også: IT som en service lader dig fokusere på kerneforretningen

Udfordring:

R3 Entreprenør har ingen egen IT-afdeling til at håndterer virksomhedens netværk, infrastruktur og software. Samtidig har de brug for at digitalisere administrative processer, som for eksempel tidsrapportering og projektdokumentation.

Løsning:

Dustin er R3 Entreprenørs IT-afdeling. Det inkluderer daglig drift og support til ovennævnte processer samt rådgivning og implementering ved større digitale ændringer.

Effekt:

R3 Entreprenør får en IT-afdeling med samme stærke og brede digitale kompetence som en stor virksomhed, og kan derfor stille store krav til ydeevne og service. Samtidig kan R3 fortsat fokusere på det, de er bedst til nemlig nedrivning, betonskæring og miljøsanering.

Om R3 Entreprenør AS

Virksomheden blev etableret, da Norsk Gjenvinning Entreprenør AS og 13-gruppen AS gik sammen i efteråret 2014. R3 Entreprenør er en af Norges største aktører inden for miljørådgivning, nedrivning, betonskæring og kerneboring. De udfører projekter i hele landet og er repræsenteret med kontorer i Oslo, Drammen, Skien og Rudshøgda. Virksomheden har ca. 125 medarbejdere og en omsætning på godt 230 mio. NOK.

R3 Entreprenørs digitale udfordringer

Virksomheden manglede et integreret, digitalt system til tidsrapportering og personaleopgaver. Desuden var organisering og lagring af projektdokumentation ikke tilstrækkelig fremtidssikret. Dustin har hjulpet R3 Entreprenør med at vælge de rigtige IT-platforme og leverandører, hjulpet med implementeringen og sikrer i dag en problemfri drift.

Tekst: Einar Ravndal