Arbejdsplads

Microsoft Teams – et nyt værktøj til mere effektivt samarbejde

I de seneste år er der lanceret mange nye værktøjer til at forenkle samarbejde og fildeling på fjernbasis. Microsoft Teams, som blev lanceret i foråret 2017, har set en hurtig udvikling siden lanceringen. En stor fordel ved Teams sammenlignet med konkurrenterne er, at det er integreret med Office 365. Men der er også andre sider ved Teams, som er værd at fremhæve. Her nævner vi nogle eksempler.

Integration med Office 365

Integrationen med Office 365 betyder ikke kun, at du kan arbejde med Word, Excel og OneNote i Teams. Du kan for eksempel også forbinde Planner og Power BI. Til projektarbejde er forbindelsen til Planner en stor fordel. Med Power BI kan du oprette rapporter og analysere jeres arbejde.

Integration med eksterne apps

Ud over de værktøjer, der findes i Office 365, kan du også integrere Teams med eksterne apps. Hvis du arbejder i et forretningssystem, for eksempel Dynamics 365, kan du publicere rapporter direkte derfra i Teams.

Der er også mulighed for at forbinde en række forskellige apps fra tredjepartsleverandører. Nogle eksempler er GitHub, Adobe Creative Cloud, Dropbox og Trello. Du behøver ikke nødvendigvis at holde op med at bruge de værktøjer, du arbejder med i dag - du kan i stedet fortsætte med at arbejde med dem i Teams.

Funktioner i Skype for Business i Teams

Mange af de funktioner, der er findes i Skype for Business, er integreret i Teams, og de sidste dele planlægges at blive integreret i sidste kvartal af 2018. Fremover vil Teams erstatte Skype for Business.

Der er store fordele ved at have en samtalefunktion i Teams. Du og de andre medlemmer af gruppen kan ringe til hinanden og holde møder på samme sted, hvor i også har jeres fælles dokumenter og projekter liggende.

Øget sikkerhed

Sikker datahåndtering er måske noget, du først og fremmest ser som IT-afdelingens ansvar. Imidlertid kan medarbejderne også selv udgøre en stor sikkerhedsrisiko, når de for eksempel gemmer virksomhedsinformation i eksterne cloud-tjenester, for eksempel Box eller Dropbox, eller bruger eksterne værktøjer som Slack til projektarbejde.

Microsoft Teams omfattes af samme sikkerhed som Office 365. Derfor har du et effektivt værktøj til projektarbejde med dine kollegaer eller med medarbejdere uden for virksomheden uden at risikere, at informationen bliver set af uvedkommende.

I krystalkuglen – AI og robotter

Med kunstig intelligens, AI og robotter, vil vi fremover få værktøjer, der automatisk gør ting for os eller ved, hvad vi har brug for. Teams har allerede sin egen robot. Hvis du spørger "hvordan gør jeg det her i Teams?", så svarer den. Du kan også tilkoble robotter fra tredjepartsleverandører, der for eksempel kan booke møder eller tjekke din kalender, hvis du beder den om det. Hvis du er innovativ med IT-kompetencer, kan du udvikle virksomhedsspecifikke robotter og forbinde dem til Teams, for eksempel kundeservice.

Præcis hvad, der vil ske i fremtiden, er usikkert, men AI er allerede nu tæt integreret med Teams kommer til at effektivisere samarbejdet endnu mere.

Undersøg flere muligheder med Teams

Lær mere om, hvordan Teams gør samarbejdet både nemmere og mere effektivt. Dustin gennemfører en workshop med dit team.

Læs mere:

Motiver dine medarbejdere til at komme i gang med Microsoft Teams
Mere effektivt samarbejde med Microsoft Teams
Nemmere lagring og håndtering af information med Microsoft Teams
Bedre sikkerhed med Microsoft Teams som samarbejdsværktøj
Nemmere samarbejde med Teams