Arbejdsplads

IT som en service lader dig fokusere på kerneforretningen

Alle virksomheder kan vokse med de rette digitale værktøjer. De fleste vil gerne maksimere udbyttet men slippe for at bekymre sig om IT-problemer. Derfor stiger efterspørgslen på IT som en service, hvor andre sørger for, at alt fungerer, som det skal.

Tendensen med at produkter erstattes af serviceydelser mærkes overalt i samfundet. De seneste år er MP3-filer blevet til streamingtjenester. DVD-film er blevet til Netflix-abonnementer. Boghandleren har fået konkurrence af tjenester som Mofibo. Selv statussymbolet over dem alle, bilen, er ved at ændres fra en ejendel til noget, man privatleaser eller deler med andre i delebilsordninger og Uber-lignende tjenester.

Men især har vi set software – fra tv-spil til bogføringsprogrammer – gå fra produkt til service. Udviklingen går stærkt, og al software er afhængig af konstante opdateringer. Præcis ligesom udviklingsprocessen er gået fra usmidig og firkantet til hurtig og agil, så er selve produktet, software blevet noget, der konstant forandres.

– Den typiske bruger orker ikke følge med i denne udvikling. Selvom applikationerne bliver mere og mere brugervenlige, så orker man ikke sætte sig ind de nye funktionaliteter. Man når det simpelthen ikke. Der er rigeligt at se til med det daglige arbejde, og man er helt afhængig af, at IT-miljøet fungerer, uden at der kræves en hel masse af brugeren, siger Ewa Groppfeldt, som er forretningsudvikler og produktchef for Dustins IT-driftstjenester.

Blandt små og mellemstore virksomheder med mellem en og hundrede ansatte, er det få, der har en IT-afdeling. De mindste har slet ingen, de lidt større har ofte en IT-ansvarlig, som skal nå at passe den rolle samtidig med andre arbejdsopgaver. Samtidig bliver vi mere og mere afhængige af computere og telefoner. At få hjælp fra eksterne IT-professionelle kan lette hverdagen for brugerne, som får opdateringer og den software, de har brug for, når de har brug for den og desuden får en god support.

– Hvis din computer ikke virker, så får du ikke lavet meget. Og så bliver du irriteret, siger Ewa Groppfeldt.

Hun konstaterer, at der ikke findes statistik over, hvor meget arbejdstid vi mister på grund af computer-problemer.

– Men hvis brugerne tænker over, hvad de har været ude for den seneste måned, så plejer de at indse, at der er sket mange ting, som har forstyrret dem i deres arbejde, og de har været nødt til at spørge kolleger: Kan du hjælpe mig med det her? De har måske endda været nødt til at ringe rundt for at få hjælp. En enkelt forstyrrelse kan tage tid fra flere personer på en arbejdsplads, og den mistede tid er kostbar. Det kan derfor være en vældig god idé at vælge IT som en service i stedet for at drifte det selv.

4 fordele ved IT som en service:

1. Bekvemmelighed

Rutinerede IT-professionelle tager ansvaret for, at alt fungerer, som det skal.

2. Færre forstyrrelser

Proaktiv vedligeholdelse af systemet minimerer forstyrrelser og nedetid.

3. Bedre sikkerhed

Kontinuerlige opdateringer lukker sikkerhedshuller.

4. Skalérbarhed

Når virksomheden vokser eller bliver mindre, så følger tjenesten med.

Tekst: Sam Sundberg

Læs mere: Service, support og sikkerhed – Cloud Client løser dine IT-udfordringer