Kundecase

Björknässkolan flyttede sin klienthåndtering til skyen

Med over 1000 elever og lige så mange elevcomputere er aktiviteterne på Björknässkolan i Saltsjö-Boo helt afhængige af, at teknologien fungerer. Og når den ikke fungerer, skal man hurtigt kunne finde en løsning. For lidt over et år siden fik skolen hjælp fra Dustin til at flytte sin klienthåndtering til skyen.

Fredag morgen på Björknässkolan i Saltsjö-Boo i Nacka. På kontoret hos IT-koordinator Ebrahim Pourmokhtaris er et dusin elevcomputere linet op på et langt bord. Slidte klistermærker på lågene af de bærbare computere og personlige baggrundsbilleder med trendy logoer fortæller os, at enhederne bruges så flittigt, at de afspejler deres brugere.

Når Ebrahim skal demonstrere, hvor nemt det er at genoprette en elevcomputer nu, efter at Dustin hjalp Björknässkolan med at gå fra en traditionel klienthåndteringsløsning af SCCM-typen til en cloud-administreret klienthåndtering, afbrydes vi af to elever, der har brug for hurtig computerhjælp på vej til en undervisningstime. Denne gang var det et problem, der kunne løses med nogle hurtige manøvrer på tastaturet, men nogle gange kræves der større indgreb.

– Eleverne bruger computerne på en helt anden måde, end vi gør. De har dem i rygsækken, de spiller spil, og de er interesseret i softwaren. Nogle gange går computerne fysisk i stykker, og så indleverer vi dem. Andre gange låser de sig fast, så vi skal genoprette dem og lave en geninstallation, fortæller Ebrahim.

Geninstallationer var en af mange flaskehalse, som Ebrahim kunne konstatere, da han kom til Björknässkolan i januar 2018. Det kunne tage op til seks timer at installere en enkelt computer, og med SCCM-løsningen var det svært at håndtere de forskellige programopsætninger, som de forskellige årskurser havde brug for.

Ligger langt fremme i digitaliseringsarbejdet

Björknässkolan dækker alle klassetrin fra børnehaveklasse til 9. klasse og udmærker sig ved at have den absolut største satsning på 1:1 i Nacka Kommune. Det betyder, at hver elev tildeles en computer allerede i første klasse. Fordi computeren bruges hele dagen, er det meget vigtigt, at det hele fungerer, og at håndteringen er effektiv. Hvis bare en enkelt elev mangler sin computer eller har tekniske problemer, kan en hel klasse miste en værdifuld lektion.

For at være en attraktiv skole og arbejdsgiver skal vi prøve at finde de smarte løsninger med nyudviklet teknologi.

– Skolen har ikke de økonomiske ressourcer til at håndtere al teknologi i skolen via sin egen IT-afdeling. For at være en attraktiv skole og arbejdsgiver skal vi prøve at finde de smarte løsninger med nyudviklet teknologi, der findes på markedet til at opfylde målsætningerne fra den pædagogiske side, siger Lars Ekelöw, digitaliseringsansvarlig i Nacka Kommune og en af initiativtagerne til Björknässkolans IT-investering.

Der går over 1000 elever på Björknässkolan, og Ebrahim håndterer omkring 1500 enheder. Størstedelen er pc-computere, men der er også tablets i omløb.

– Det siger sig selv, at alle eleverne ikke kan gå direkte til Ebrahim med deres computere, og derfor havde vi brug for at finde en måde til at effektivisere hele administrationen. Vi har lånecomputere, men selve håndteringen skulle foregå hurtigere og være mere tidseffektiv, siger Lars.

Modern Workplace for skolen

Løsningen var en cloud-administreret tjeneste, som blev etableret af Dustin i samarbejde med Nacka Kommune og Microsoft. Grundlæggende består løsningen af Dustins tjeneste Modern Workplace, tilpasset til skolen med tilpassede licenser. Resultatet var, at man gik fra en traditionel klienthåndteringsløsning til en cloud-baseret løsning.

– Valget faldt på Dustins tjeneste Modern Workplace, fordi tjenesten så ud til at være enkel, hurtig og forholdsvis billig. Dustin stod for hele opsætningen, og processen gik meget glat, siger Lars Ekelöw.

Tjenesten Modern Workplace omfatter også administration og support, men i dette tilfælde hjalp Dustin først og fremmest med strategisk rådgivning til opsætning af selve systemet og fortsat levering af computere.

– Da vi indgik i samarbejdet, besluttede vi, at skolen selv skulle kunne håndtere de indkøbte enheder for at få lavere omkostninger og kortere ledtider, fortæller Lars.

De rigtige applikationer til den rigtige elev

På Björknässkolan arbejder de efter en cyklus, hvor 400 computere udskiftes hvert tredje år. I februar og marts ser de på nye computermodeller, der forventes til efteråret, mens lærerne kan komme med ønsker om, hvilken software de har brug for. I juni tager man alle enheder ind for at geninstallere dem, inden de uddeles i august.

En af de store fordele ved cloud-baseret klienthåndtering er, at computeren automatisk kan konfigureres til den elev, der skal have enheden. Eleverne i samme klasse får de applikationer, licenser og ikoner, de har brug for, næsten uden at IT-afdelingen rører ved enheden. Det hele er knyttet til elevernes e-mailadresse.

– Nogle klasser bruger for eksempel Minecraft til at bygge byer, eller de bruger særlige sprogprogrammer. Fordi vi bruger Microsofts Intune-tjeneste, kan jeg have flere forskellige brugerprofiler og sørge for, at de rigtige applikationer ender på den rigtige computer, fortæller Ebrahim.

Vil gøre lærerne mere involverede

I teorien skulle eleverne kunne genoprette og geninstallere deres computere hjemmefra, men så langt har man endnu ikke valgt at gå på Björknässkolan. Ikke mindst fordi det ville kræve meget af eleverne. Hvis de for eksempel ikke har gemt deres filer det rigtige sted, kunne de gå tabt. Ebrahim er dog overbevist om, at lærerne nu kan blive mere involveret i det tekniske:

– Med flytningen til skyen er processerne blevet ændret, så det er blevet mere brugervenligt. Vores lærere skal ikke være teknikere, men det er godt, hvis de kan tage sig af forholdsvis enkle ting, for eksempel at forny en trådløs forbindelse til en printer eller opkobling til et adgangspunkt.

I dag bruger Björknässkolan langt fra al den funktionalitet, der tilbydes fra tjenesten Modern Workplace, men der er ikke noget, der forhindrer dem i at koble flere dele på i fremtiden.

– Alt, hvad vi gør, skal fungere sammen med aktiviteternes processer, og derfor er det vigtigt ikke at lægge for meget på med det samme. I dette tilfælde var det store behov at få de rigtige enheder på det rigtige tidspunkt og få hurtige installationer, og det har vi opnået i dag. Færre elever har lånecomputere, og først og fremmest får de deres egne computere hurtigere tilbage, siger Lars Ekelöw.

Han når næsten ikke at afslutte sætningen, før vi kan se ikonerne dukke op ét ad gangen på computerskærmen foran os. Geninstallationen, vi har ventet på, er klar, og computeren er parat til endnu en skoledag på Björknässkolan i Saltsjö-Boo.

Sådan det blev muligt

UDFORDRING

Med over 1000 elever og lige så mange elevcomputere havde Björknässkolan brug for at finde en fleksibel løsning til pakketering, distribution og håndtering af skolens enheder. Skolens IT-koordinator Ebrahim ønskede blandt andet kortere ledtider og hurtigere genoprettelse af elevcomputere.

LØSNING

Skolen fik hjælp fra Dustin til at gå fra en traditionel klienthåndteringsløsning af SCCM-typen til en cloud-baseret løsning.

EFFEKT

Takket være Dustins tjeneste Modern Workplace kan Ebrahim håndtere skolens computere og hurtigt løse de problemer, der kan opstå i løbet af en skoledag. For eleverne betyder det færre afbrydelser i undervisningen og mere tid til studierne.

Vil du finde ud af, om tjenesten Modern Workplace kunne være noget for dig?

Lige nu tilbyder vi en workshop, hvor vi kommer ud til din virksomhed og fortæller mere om tjenesten. Den indeholder strategiske og tekniske diskussioner, og bagefter får du et konkret forslag til en helhedsløsning, som er skræddersyet til din virksomhed. Den første workshop er gratis og tager cirka 1-2 timer.

Læs mere om Modern Workplace her eller meld din interesse, så kontakter vi dig!

For at være en attraktiv skole og arbejdsgiver skal vi prøve at finde de smarte løsninger med nyudviklet teknologi.

– Ebrahim Pourmokhtaris, IT-koordinator.

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags