Arbejdsplads

App-opsving

Virksomhederne har fået øjnene op for apps. Ved at flytte aktiviteter og processer over i mobilen har resultaterne været revolutionerende.

Vi vælter os i apps. Det svenske marked for mobilapps forventes f.eks. i år at opnå en værdi på 5,5 mia. svenske kroner med en fremtidig vækst på 6% årligt, ifølge analysefirmaet Radar.

– App-opsvinget skyldes, at man flytter forretning og arbejdsprocesser til mobilen, siger Christophe Herly fra det uafhængige konsulentfirma Telemanagement.

Generelt bruges apps af virksomheder på to måder, mener han. Enten til at nå kunderne online eller til at effektivisere interne arbejdsprocesser.

Takket være apps kan virksomhedernes aktiviteter automatiseres. Apps er fortrinsvis små, smarte programmer, der køres på smartphones, tablets og computere, men de integreres også i højere grad med ­bagvedliggende, eksterne cloud-tjenester, hvor der ikke er behov for en dedikeret IT-infrastruktur.

I takt med opsvinget for apps er der også dukket nye virksomhedstyper op, som konkurrerer med de etablerede forretningsmodeller. Et eksempel er Uber, der via deres app tilbyder bestilling og kontantfri betaling af taxi- og samkørselsture. Også mere traditionelle sektorer som den kommunale har indset værdien af apps. Visse kommuner benytter sig af apps, hvor borgerne blandt andet kan søge om byggetilladelser og børnehavepladser.

Interne virksomhedsapps er et andet område i stærk fremgang – især på grund af de mobile arbejdsmetoder. En sælger i marken kan lægge en ordre direkte ind i en app, og en virksomheds ansatte kan få adgang til mobil Office 365.

En del industrivirksomheder har endda specialudviklet apps, der styrer hele produktionen. Industrigiganten SKF bruger 30 egen­udviklede apps, der er tilpasset iPad og iPhone. Brugerne er maskinoperatører i produktionslinjen, sælgere og teknikere samt globale kunder. På SKF’s lager­fabrik i Gøteborg håndterer og styrer medarbejderne produktions­linjen via disse apps.

Axel Johnson-koncernen indførte i efteråret 2015 et app-baseret innovationsprogram. Koncernens 20.000 medarbejdere deltog i en 48 timer lang innovationskonkurrence, og der kom næsten 900 idéer ind via appen. De bedste idéer blev fremlagt for Axel Johnsons ledelse, og vinderne fik deres idéer realiseret. Bag appen og den digitale platform med navnet Wide Ideas står Dustins partner Idea2Innovation.

Fakta og tips

Sluk for positioneringen

Mange apps kan positionere dig – på papiret en cool tjeneste. Men for visse personer som ledere og politikere, kan det udgøre en risiko at røbe deres bevægelsesmønster.

Zombies

80% af all apps i App Store er såkaldte zombieapps. Det betyder, at de sjældent eller aldrig downloades.

Støtte til dømte

Svensk kriminalforsorg og Vinnova satser 5 mio. svenske kroner på en app, der skal give løsladte personer støtte i hverdagen.

Millioner af apps

App Store tilbyder 1,5 mio. apps, mens Google Play har næsten 2 mio.

Facebook dominerer

Facebook var den mest downloadede app i 2015.

Husk dette når du udvikler en app

  • Brugervenligheden skal være enkel og gennemtænkt. Det er alfa og omega, når du skal udvikle en app til jeres kunder eller ansatte.
  • – Den mest almindelige faldgrube er, at appen bliver en kopi af virksomhedens hjemmeside. App’en skal være meget nem at navigere i, men alligevel ikke mangle noget fra hjemmesiden, siger Christophe Herly fra det uafhængige konsulentfirma Telemanagement.
  • Hav fra starten en strategi for app’ens videreudvikling, og hvem der skal stå for den. Interfacet i app’en skal være ens – uanset om den bruges på en smartphone, tablet eller computer. Foretag mange pilottests med brugerne.

Tekst: Johan Cooke
Illustrationer: Valero Dova

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags