Kundecase

Alektum Group: Tryggere IT-leverance

Indkøbsoversigt, hurtigere levering og bedre support-aftale. Det er bare nogle af de fordele, den hurtigt voksende Alektum Group har opnået via et tæt samarbejde med Dustin.

Forsinkede produktleverancer, dårlige supportaftaler og ineffektiv hjælp inden IT-udstyret kunne sendes til kontorene i Europa. Sådan så situationen ud for Alektum Group for nogle år siden. Koncernen, der har kontorer i 16 lande, leverer ydelser inden for risikohåndtering, finansiering og inkasso.

– Kravene til vores IT-organisation øges løbende. Vi har brug for alt fra hurtigere IT-leverancer og effektiv, intern support til driftssikre IT-systemer i vores eget datacenter. Produkter og supportaftaler kan man få hos et hav af IT-leverandører. Men den vigtige merværdi vi får hos Dustin, kan ingen andre tilbyde, siger Joachim Granath, IT-chef hos Alektum Group.

I flere år har Alektum Group samarbejdet med forskellige IT-leverandører og -forhandlere.
– Men vi fandt aldrig den optimale leverandør. For eksempel en leverandør der kunne konfigurere udstyret, og derefter sende produkterne direkte til vores Europa-kontorer. I IT-afdelingen her i Göteborg måtte vi altid selv konfigurere udstyret og sende det videre til kontorerne, hvilket var tidskrævende, siger Joachim Granath.

For snart tre år siden udvidede Alektum Group sit samarbejde med Dustin:
– Eftersom indkøbene hos Dustin fungerede fint, ville vi gerne udvide samarbejdet, siger Joachim Granath.

Sammen med Dustins kundeansvarlige har samarbejdet udviklet sig til at være meget tæt. Udover løbende telefonkontakt har vi også fysiske møder. Det betyder, at Dustin har fået en stor viden om Alektum Groups forretning, fortæller Joachim Granath.

– Dustin har bidraget med mange forskellige forslag til at effektivisere vores IT-processer og foreslået løsninger, som vi har brug for, konstaterer driftschef Emil Stridbeck fra Alektum Group.

Når Alektum Group bestiller nye computere eller servere fra Dustin, konfigurerer Dustin alt for eksempel BIOS-indstillinger, og derefter sender Dustin udstyret til Alektum Groups kontor. Produktinformationer som for eksempel fysiske hardware-adresser sendes i filer til IT-afdelingen. Hardware-adresserne er nødvendige for at kunne identificere de forskellige computere på netværket. Når udstyret er på plads, begynder IT-afdelingen hos Alektum Group fjerninstallationen af programmer som for eksempel adgang til forretnings- og inkassosystemer. Selv smartphones konfigureres og forsynes med skærmbeskyttelse.

Eksempler på andre ting, som Dustin har løst, er supportaftale med nogle producenter.
– Når der tidligere var fejl på udstyret, tog det tit lang tid, inden problemerne blev rettet. Det kunne føre til driftsforstyrrelser. Nu har Dustin valgt nogle producenter, der tilbyder optimal support, siger Emil Stridbeck.

Alektum Group bestiller stort set varer på Dustins hjemmeside hver dag.
– Når vi logger ind tilpasser hjemmesiden sig efter, hvad vi plejer at købe. Desuden får vi en god oversigt over vores indkøb i form af en ordrehistorik, siger Joachim Granath.
Desuden sørger Dustin for at være lagerførende af mange af de produkter, som Alektum Group bruger.
– På trods af at det var juletid, lykkedes det for eksempel Dustin at levere bærbare og stationære computere til et af vores nystartede Europakontorer, siger han.

Alektum Group

Alektum Group blev grundlagt i 1992, har 500 medarbejder og vokser hurtigt. Virksomheden omsatte for over 525 mio. danske kroner i 2017.

Alektum Groups vækst skyldes til dels e-handels- og digitaliseringsbølgen. Derfor er investering og videreudvikling af virksomhedens IT-system alfa og omega.

I IT-afdelingen arbejder 55 medarbejder - heraf er de 30 udviklere.

Blandt kunderne er e-handelsvirksomheder som NA-KD og betalingsplatforme som Klarna og Payonova.

Sådan blev det muligt

UDFORDRING

Tidskrævende interne IT-leverancer skulle reduceres, og man ønskede bedre support, processer og rutiner.

LØSNING

Et helhedskoncept i samarbejde med Dustin. Nye processer hvor Dustin sørger for konfiguration og lagerføring samt en bedre supportaftale.

EFFEKT

Smidigere IT-processer og leverancer, samt en bedre supportaftale. Bedre overblik over indkøb via hjemmesiden. Store tidsbesparelser for IT-afdelingen.

Vil du vide mere?

Kontakt en af vores eksperter for at få at vide, hvordan vi kan gøre lige præcis din IT-hverdag smartere.

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags