Nu går fokus fra at eje hardware og printere til at have adgang til print som tjeneste. Det stiller nye krav til HP, men giver også nye muligheder for både forretnings- og miljømæssige gevinster.
Når vi køber blæk til vores printere, er det jo egentlig ikke selve blækket, vi vil have, men muligheden for at kunne printe. Det har HP sørget for med tjenesten ”Instant Ink”, hvor brugeren slipper for at skulle købe nye blækpatroner, og i stedet abonnerer på blæk, som modsvarer et vist antal print pr. måned.
- Instant Ink er en tjeneste, som passer godt ind i den cirkulære økonomi. Den reducerer materiale- og energiforbruget med 50% sammenlignet med, hvis brugeren selv kører til en butik og køber forbrugsstoffer. Kunden sparer desuden halvdelen af omkostningerne og returnerer blækpatronerne til genbrug. Plasten genbruges i nye blækpatroner, så vi får en lukket materialecyklus. Brugeren slipper for at opdage, at der mangler blæk, når der er som mest brug for det, siger Madeleine Bergrahm, som er Sustainability Manager hos HP.
Denne tankemåde er noget, som gennemsyrer hele virksomheden, fortæller hun:
- Vi som virksomhed er nødt til at fokusere mere på cirkulære forretningsmetoder, hvor kunden får en tjeneste i stedet for at eje et produkt. Det er et internt arbejde at omstille processer som personale, ordrer og leveringer osv., siger Madeleine Bergrahm.
Dette gælder ikke bare for HP, men også for virksomhedens kunder.
- At tænke over sit brug i form af valg af printer, eller printtjeneste, som er nødvendig for de behov, kunden har, er vigtigt. Bæredygtighed handler overordnet om at bruge de ressourcer, vi har på en så effektiv måde som muligt og at holde dem i cirkulation, siger Madeleine Bergrahm.
Samtidigt skal kunden ikke være nødt til at sætte sig ind i en masse unødvendig teknisk information, så HP vil gøre det så nemt som muligt for kunden at vælge det rigtige.
- For kunderne skal det blive endnu nemmere at drage fordel af vores produkter; de skal kunne fokusere på de fordele, de vil have ud af et produkt eller en tjeneste og ikke gå mere i dybden med detaljerne, end de egentlig har lyst til, siger Madeleine Bergrahm.
- Vi har længe arbejdet med sociale og etiske spørgsmål i leverandørdelen, og velkommer den interesse, som primært den offentlige sektor og kommercielle kunder har for, hvordan produkterne fremstilles. Det håber vi også, at små og mellemstore virksomheder får øjnene op for, siger Madeleine Bergrahm.
Læs også:
Vigtigt at støtte brugere til at blive mere bæredygtige
Fra printer til digital dokumenthåndtering
Madeleine Bergrahm
HP
