Inspiration

5 trends: Teknologien forandrer butiksoplevelsen

Digitaliseringen har fået e-handel til at nå nye højder, men den teknologiske udvikling har også stor betydning for de fysiske butikker. Vi bad seniorkonsulent hos HUI Research, Martin Karlsson, om at komme med fem bud på, hvor butiksoplevelsen er på vej hen.

1. Interaktive spejle sælger

Hos modebutikken Rebecca Minkoff i USA er prøverummene online og spejlene interaktive. Personen, som prøver tøj, kan se i spejlet, hvordan tøjet ville tage sig ud med et matchende produkt fra sortimentet, på samme måde som i en e-butik. Ifølge butikken selv har resultatet været et øget salg.

2. Hvem er forbrugeren?

Den teknologiske udvikling har rykket grænserne for, hvad der er en butik, eftersom mødet mellem forbruger og butik kan ske hvor som helst og når som helst. Og hvem er egentlig fremtidens forbruger? Jo mere vi interagerer med digitale assistenter som Siri og Alexa, desto bedre bliver de til at lære vores interesser at kende og forudse vores behov. De digitale assistenter kan søge og give tips om produkter eller foretage vores hverdagsindkøb af mælk og toiletpapir, og således overtage en stor del af indkøbsprocessen.

3. Robotter i stedet for personale

I takt med at robotter udvikles med flere menneskelige træk og egenskaber, kommer de også til at blive stadig mere almindelige i forbrugernære miljøer – selv i butikkerne. I Amsterdams lufthavn, Schiphol, eksperimenterer man med robotter, som bevæger sig rundt ude blandt de rejsende og kan svare på deres spørgsmål eller guide dem til den rette gate ‒ som et supplement til menneskeligt personale og faste informationsstationer.

4. Tag på virtuel shoppingtur

Med VR-briller kan vi direkte i møbelforretningen se, hvordan sofaen ville se ud i en anden farve eller i vores eget hjem, eller prøve løbesko under en virtuel tur i Central Park. Eller besøge en fysisk butik hjemme fra sofaen. Sidste efterår kunne kunder hos den kinesiske e-handelsgigant Alibaba tage på en virtuel shoppingtur på Macy’s i New York.

5. Betaling uden tegnebog

Med tjenester som Samsung Pay eller butikkernes egne apps kan vi allerede i dag lade tegnebogen blive hjemme og i stedet betale med telefonen eller uret – eller sågar med en chip i hånden. Med appen Amazon Go tager Amazons kunder varer fra butikshylderne og går ud uden at skulle igennem en kasselinje. Gennem nye betalings- og login-løsninger mindskes behovet for fysisk personale ved butikkernes kasseapparater, og personalet kan bruge mere tid til andre opgaver – som f.eks. at betjene kunderne.

Læs også 5 trends: AI og machine learning

Tekst: Kristin Djerf
Illustrationer: iStockphoto

12 oktober 2017

Tags