Inspiration

10 fakta om e-handel

E-handel i Norden vokser hurtigere end noget andet sted i verden, sydkoreanerne køber deres dagligvarer på nettet, og mobilen har overhalet både computer og tablet som den foretrukne platform, når vi handler på nettet. E-handel udvikler sig hele tiden, men nogle rekorder står fast…

1. Vi elsker det

I 2018 handlede vi i Norden fysiske varer for over 222 mia. danske kroner på nettet. Ifølge en undersøgelse foretaget af det amerikanske Salesforce, er det nordiske e-handelsmarked det hurtigst voksende i verden. I første kvartal 2019 var væksten her på hele 25 procent, sammenlignet med 12 procent på globalt plan.

2. De er størst

Amazon er verdens største e-handelsvirksomhed med en omsætning på 77 milliarder dollar i 2018. På andenpladsen ligger den kinesiske kæmpe JD.com med en omsætning på 61 milliarder dollar samme år. På top-ti-listen over globale e-handelsvirksomheder ligger fem amerikanske, fire kinesiske og en tysk virksomhed.

3. De var først

Hvad, der egentlig regnes som verdens første e-handelsbutik, er et definitionsspørgsmål, men når det handler om butikker, der henvender sig til privatpersoner, så var den britiske e-handelsplatform Shop Direct meget tidligt ude. Den 11. august 1994 solgte de en cd med Sting til en amerikansk privatkunde, hvilket anses som verdens første rigtige e-handelskøb.

4. Største fiasko

E-handlens rejse til den position, den har i dag, har langt fra været problemfri. Det er blevet til mange fiaskoer i årernes løb, og en af de mest opsigtsvækkende på vores breddegrader er Boo.com. Det var en tøjbutik på nettet, der var startet af nogle svenske iværksættere. Den blev lanceret i 1999, men blev lukket ned allerede et halvt år senere. Da havde virksomheden gæld for over 178 millioner pund.

5. B2B stikker af

Udviklingen af e-handel rettet mod virksomheder er historisk set gået langsommere end for forbrugersiden. Men sådan er det ikke længere. Salg til virksomheder vil ifølge analyseinstituttet Frost & Sullivan stige til 6,6 billioner dollar globalt i år 2020, medens forbrugersiden forventes at lande på 3,2 billioner dollar.

6. Mad er den næste store trend

På globalt plan er det, der kaldes ”fast moving consumer goods”, altså alt det du normalt finder i en fødevarebutik, en af de varekategorier, der vokser hurtigst online. I Europa er andelen stadig beskeden, men i Asien og især i Sydkorea er billedet et andet. Sydkoreanerne foretager næsten 20 procent af alle indkøb i FMCG-kategorien på nettet.

7. Skræddersy alt

En personlig shopping-oplevelse øger ikke bare salget, det er også noget, der efterspørges af kunderne. Selvom vi mange gange forundres over, hvor meget Facebook, Google og de andre giganter ved om os, så er de personlige annoncer, landing pages og anbefalinger både værdsatte og salgsfremmende.

8. Mobilen er favoritten

I et stykke tid har mobiltelefonen været de nordiske e-handelskunders favorit, når de skal foretage deres e-køb. Hele 50 procent af indkøbene foretages via mobilen og kun 38 procent via computeren. De resterende køb klikkes hjem via skærmen på en tablet. På globalt plan deles mobiltelefonen og computeren ligeligt om vores gunst, men mobilen vokser med rasende fart – hele 34 procent i første kvartal af 2019.

9. Hurtig levering er dårligt for miljøet…

I den stadigt skrappere konkurrence mellem forskellige e-handelsbutikker er kortere leveringstider blevet et vigtigt salgsargument. Men forskellen mellem at få sine ting næste dag eller om tre dage fjerner i mange tilfælde den klimamæssige fordel, der er ved e-handel i forhold til at tage bilen til forretningen. Nu forsøger store forhandlere som Amazon sig ved hjælp af information at få os til at vælge det miljøvenlige alternativ for eksempel ”no-rush shipping”, der betyder, at leveringstiden kan vare op til seks dage.

10 …ligesom gratis returnering

Hurtig og gratis fragt er sammen med gratis returnering én af de måder e-handelsvirksomheder konkurrerer om kunderne på. Ifølge en undersøgelse foretaget af Narvar i 2018 køber 41 procent af de amerikanske e-handelskunder flere varianter af de samme varer med det formål at returnere de varer, der ikke passer. I 2020 vil returneringer komme til at koste amerikanske virksomheder 550 milliarder dollar ifølge Statista.

Lignende læsning:Gode nyheder kommer sjældent alene

14 oktober 2019

Tags