Inspiration

Speederen i bund på opkoblede biler

Ny teknologi i vores personbiler overtager gradvist kontrollen fra føreren. Målet er selvkørende biler.

– To motorer kan være ens i deres mekaniske konstruktion, men opleves helt forskelligt afhængigt af, hvordan de er programmeret. Motorlyden f.eks. eller hvor hurtigt motoren accelererer, siger køretøjsanalytiker ved Handelshøjskolen i Stockholm, Martin Sköld.

Teknologien overtager gradvist kontrollen fra førerne. Den består af alt fra fartsystemer, som holder en passende afstand til det foranliggende køretøj, til biler, som kan parallelparkere uden førerens hjælp.

– Personbiler bliver en del af vores opkoblede samfund. Der lanceres flere og flere nye apps, som gør, at du eksempelvis kan holde styr på brændstofforbruget eller fjerntænde motorvarmeren, siger Niklas Adamsson, som er køretøjsekspert hos Dassault Systèmes.

Interaktion med smartphones og tablets

Nye biler udstyres med 4G for at kunne interagere med smartphones og tablets: Opels tjeneste Onstar sørger for, at bilen automatisk ringer til et servicecenter, hvis der sker en ulykke. Volvo er ved at udvikle Slippery Road Alert, en teknologi med sensorer, som kan ­afkode vejbanens beskaffenhed. Alle vejrelaterede data sendes i realtid til andre bilister i nærheden, som på den måde bliver opdateret om føret.

I bilbranchen har man niveauinddelt de autonome systemer til selvkørende biler. Mange biler opfylder niveau to (se faktaboksen), mens fremtidens fuldstændigt selvkørende biler opfylder niveau fire eller fem. Elbilfabrikanten Tesla siger, at de inden for en nær fremtid vil kunne tilbyde selvkørende biler helt op på niveau fire.

Forskellige nivauer af selvkørende biler

  • Niveau 0 Føreren kontrollerer alle funktioner i bilen.
  • Niveau 1 Føreren kontrollerer de fleste ­funktioner, men nogle funktioner, såsom bremserne, kan styres automatisk af bilen.
  • Niveau 2 Mindst to funktioner er automatiserede, såsom fartkontrol og automatisk vejbanecentrering. Føreren kan i visse situationer tage hænderne fra rattet og foden fra pedalen.
  • Niveau 3 Bilen kan køre selv i visse situationer, men føreren skal hele tiden være parat til at tage over.
  • Niveau 4 Dette er den helautomatiske bil, som kan styre selv og bedømme trafik og vejunderlag på hele turen.
  • Niveau 5 På niveau fem findes hverken rat eller pedaler, bilen har helt overtaget menneskets rolle som fører.

Tekst: Johan Cooke

16 februar 2017

Tags