Infrastruktur

Sådan kan I drage fordel af big data

Alle konkurrenceudsatte virksomheder burde overveje, hvordan de kan drage fordel af big data. Det mener Magnus Backman, CTO hos EMC Sverige. Men hvad er big data egentlig? Og hvordan kommer man i gang?

Begrebet big data fik sit gennembrud i 2009 og dækker over digitalt lagrede informationer i en mængde (typisk terabytes eller petabytes), der gør dem vanskelige at bearbejde med traditionelle databasemetoder. Big data er ikke noget nyt, men det er først i de senere år, det er begyndt at blive aktuelt for almindelige virksomheder. Big data er også stadig lidt abstrakt – præcis som skyen var for nogle år siden. Faktisk klassificerede Global Language Monitor “big data” som det mest forvirrende buzzword i 2013.

Magnus Backman, CTO hos itleverandøren EMC Sverige, forklarer, at big data er, næsten hvad det lyder som: Enorme mængder informationer. Kilderne kan være alt mellem himmel og jord: Hvordan besøgende bruger en webløsning, kommunikation på sociale netværk, GPS-signaler, positioneringsdata fra mobiltelefoner, finansielle transaktioner ...

– Listen kan blive lang – især i takt med at mere og mere bliver koblet på internettet, siger han. 

Sådan kan I drage fordel af big data
Drivkraften til at bruge big data er fordelene og merværdien for organisationen. For eksempel mulighederne for at forstå kundebasen bedre, tilbyde bedre oplevelser, accelerere forskning og udvikling, effektivisere virksomheden og differentiere tilbud i forhold til markedet. Googles søgefunktion er et typisk eksempel. Takket være intelligente algoritmer og enorme mængder søgehistorik kan Google gætte sig til, hvad du leder efter, selvom du knap nok har indtastet søgeordet.

Et andet eksempel er svenske Gavagai, som ved hjælp af en matematisk model af, hvordan mennesket lærer og forstår sprog, kan forudse alt lige fra valgresultater til vinderen i Melodi Grand Prix. Dataene stammer fra det, der skrives på nettet i blogs, aviser og sociale medier. 

Men hvordan bruger små og mellemstore virksomheder big data?
Magnus mener, at de fleste nordiske virksomheder stadig er på forsøgsstadiet, når det gælder egen indsamling og analyse. Samtidig drager mange fordel af big data uden at være klar over det – for eksempel via løsninger som Google Alerts og Meltwater Buzz, der bruges til at overvåge tendenser og holde styr på, hvad der skrives om varemærker og fænomener på nettet.

Men der er undtagelser i form af iværksættervirksomheder, som har været fremme i skoene fra allerførste dag. Magnus Backman vælger Spotify som eksempel.

– De startede i det små, men voksede med rekordfart og bruger big data til at lære sine brugere at kende, målrette produkterne og komme med relevante anbefalinger, siger han.

Med andre ord kan selv små virksomheder have brug for big data – især hvis de ønsker at vokse. 

Hvad er første skridt?
Magnus Backmans råd er først at undersøge, hvordan forskellige slags informationer kan bruges til at udvikle virksomheden. Andet trin består i at eksperimentere i et mindre miljø eller en mindre cloud-løsning, og her kommer Dustin ind i billedet.

– Vi kan hjælpe kunderne med både at opbygge private clouds og hybrid-clouds til big data samt integrere løsningen i de øvrige systemer, siger Andreas Remmer, it-infrastrukturspecialist hos Dustin.

Magnus Backman mener, at tiden er inde til, at alle konkurrenceudsatte virksomheder overvejer, hvordan de kan drage fordel af big data. Han mener ikke, at den største udfordring er informationsmængden eller teknologien, for de fleste hardware- og softwareproducenter har udviklet værktøjer, der gør det muligt at komme i gang med analyserne. Men der skal sidde et menneske ved styrepinden, når analyserne skal finjusteres – typisk en statistiker eller data scientist.

– Vinderne bliver dem, der kan stille de rigtige spørgsmål og drage relevante konklusioner på basis af de indsamlede informationer, siger Magnus Backman.


Tekst: Hanna Larsson
Illustration: Valero Doval 

________________________________________

1 oktober 2015

Tags