Inspiration

Norske Socius vil ryste det digitale annoncemarked

Startup-virksomheder begynder i sagens natur småt og bliver hurtigt udfordret, når de vokser og bliver tvunget til at skalere. For den norske adtech-virksomhed Socius, som for nylig fik 1,2 millioner fra Google, var skalerbarhed med i overvejelserne lige fra begyndelsen.

Hver dag bliver der postet hele 80 millioner billeder på Instagram. Er der en måde, hvor traditionelle medier kan udnytte denne enorme mængde indhold og samtidig tjene penge?

Det var det spørgsmål, som Daniel Butler og hans kompagnon forsøgte at besvare, da de startede Socius, en platform som gør det let at hente indhold fra forskellige sociale medier og samtidig tilbyde annoncører et miljø i en attraktiv sammenhæng.

Lidt forenklet så bliver annoncøren tilbudt plads på et medie-site, hvor en redaktør vælger et indlæg ud blandt de udvalgte influencers eller interessante hashtags. Indlæggene mikses med display-annoncer fra køberen eller egne indlæg på de sociale medier, og går dermed udenom både ad-blokeringer og de besøgendes forsigtige attitude overfor traditionelle annoncer.

Formatet passer ekstra fint til kampagner og konkurrencer, hvor annoncøren gerne vil have interaktion med kunderne, og den benyttes med stor succes af for eksempel Lee Jeans.

I dag har de kontor i Oslo og New York, men medarbejderne kan frit vælge, hvor i verden de ønsker at sidde.

Foto: Socius

Vi vil ikke gro alt for meget fast i processer. Vi vil hellere hele tiden bevæge os fremad, udvikle os og sende produkter ud på markedet så hurtigt som muligt.

Fortæl lidt om, hvordan jeres IT-løsning så ud, da I begyndte for fem år siden.

– Vi var to, som grundlagde virksomheden, og vi begyndte med to bærbare. Vi har kørt Google Suite fra begyndelsen og bruger Slack til al intern kommunikation. Vi skriver kun mails med vores kunder. Eftersom vi på et tidligt tidspunkt valgte værktøjer, der er fleksible, har vi ikke haft behov for at ændre på noget – men har bare kunnet tilføje funktioner. Eftersom vi rejser meget, arbejder vi også mest på vores bærbare. Den eneste undtagelse er to store skærme, der viser data på kontoret.

Hvilke udfordringer er I stødt på i takt med, at I er vokset?

– Vi vil ikke gro alt for meget fast i processer. Vi vil hellere hele tiden bevæge os fremad, udvikle os og sende produkter ud på markedet så hurtigt som muligt. Derfor forsøger vi at vælge nogle værktøjer, som er testede og som lader os skalere, uden at vi behøver skifte leverandør. Det har hele tiden været udgangspunktet, når vi har skulle vælge hardware og software. Ud fra et software-perspektiv er det faktisk lettere i dag, end det nogensinde tidligere har været.

Har du nogle tips til andre startup-virksomheder, der befinder sig i opstartsfasen?

– Det mest indlysende er at vælge et coworking-kontor, hvor man kan dele økosystem og få tips til hvilke løsninger, der fungerer inden for dit område.

Hvad ser du som den næste store udfordring, hvad angår IT-løsninger?

– En udfordring er at finde dygtige folk. Det er vi lykkedes med, fordi vi lader folk arbejde per distance. Man skal ikke nødvendigvis sidde i Oslo. Man kan sidde hvor som helst i verden. Vi vælger software, der passer til den måde at arbejde på. Til konferenceopkald har vi for eksempel valgt at bruge en løsning, der hedder Appear.in. Den er super enkel at bruge.

Socius

Baggrund: Startet i 2013 af Daniel Butler og Frode Jensen
Virksomheden: Har seks ansatte, der sidder på coworking-kontorer i Oslo, New York eller hjemme.
Finansiering: Har fået funding fra Axel Springer, 500 Startups og Google.
Har for nylig lanceret Socius Solo, som skal gøre det nemt for virksomheder at købe annonceplads.

Artiklen er også en del af vores Solutions-katalog. Klik her for at læse hele katalogen.

11 januar 2019

Tags