Infrastruktur

Mobil(e)-generationen er her

Mobilitet handler ikke længere kun om bærbare enheder, der er i stand til at forbinde sig til et trådløst netværk. Det handler om, at netværket skal være intelligent, så det understøtter virksomhedernes og brugernes primære behov – også for sikkerhed.

For nylig havde Lars Kølendorf, europæisk direktør hos Aruba – en del af Hewlett Packard Enterprise – fornøjelsen af at besøge et universitet i Sverige, som er i færd med at bygge nye faciliteter. Med sig til mødet havde Lars Kølendorf en 15-årig praktikant. Hun blev spurgt om sin holdning til at forbinde en computer ved hjælp af et kabel, hvortil hun svarede ”Jeg har aldrig, som i aldrig nogensinde i hele mit liv, forbundet nogen som helst enhed til et netværk ved hjælp af et kabel”.

Access points og controllere er ikke længere det interessante at tale om. Det interessante er, hvilken oplevelse brugerne på netværket skal have.

For Lars Kølendorf er den udtalelse et godt eksempel på generationen, som netop nu er på vej. De er ikke bare digital natives, de er også mobile natives – de har aldrig prøvet at være tvunget hen til et skrivebord for at kunne arbejde.

Udtalelsen er også et godt eksempel på, hvorfor Hewlett Packard Enterprise købte Aruba.

– Access points og controllere er ikke længere det interessante at tale om. Det interessante er, hvilken oplevelse brugerne på netværket skal have.

I virksomheder er det eksempelvis ofte vigtigt for forretningen at have adgang til en god Unified Communication-forbindelse af høj kvalitet (f.eks. Microsoft Skype For Business), så man kan afholde møder på tværs af lokationer. Til gengæld er trafik til Facebook og YouTube ofte af privatkarakter. For at skabe værdi og de bedste arbejdsforhold, må eksempelvis YouTube-trafikken ikke blokere for Skype-trafikken.

Aruba og Hewlett Packard Enterprise har indbygget teknologien til at løse den udfordring i deres Mobility (WLAN)-løsning.

– Med mange af de nuværende løsninger på markedet justeres adgangen på enhedsniveau og ikke på applikationsniveau. Det er OK til et gæstenetværk og til at dække mødelokaler, men det er ikke længere nok til en mobilitetsløsning til virksomheder. Alle har brug for at kunne arbejde effektivt på deres egne enheder,  uanset hvor de opholder sig. Indbyggede teknologier og patenter – f.eks. AppRF og ClientMatch fra Aruba og Hewlett Packard Enterprise – giver mulighed for at skabe den optimale brugeroplevelse og prioritere trafikken.

Ydermere giver Arubas teknologi mulighed for, at virksomheder kan spore og analysere kundernes vej rundt i f.eks.en butik, eller de kan sende engagements-sms’er, når kunderne er i nærheden af et sted.
Dette kan øge viden om kunder og hjælpe til at øge salget.

Tekst: Per Gregersen