Inspiration

Mere tid til andet

I dag er det almindeligt, at virksomheder i den offentlige sektor selv tager hånd om deres it-infrastruktur. Men Dustin ser en øget efterspørgsel på supplerende løsninger, især når det gælder produkter.

Dustin leverer hardware, software og løsninger til mange myndigheder, regioner, kommuner og skoler. Og der kommer hele tiden flere til. Den offentlige sektor er som kundesegment vokset 20–30 % i de seneste år.

– Det skyldes nok vores lange erfaring med den offentlige sektor og dens udfordringer. Vi ved, hvad det betyder at være underlagt loven om offentlige indkøb og forstår den komplekse struktur, der ligger bagved, fortæller Fredrik Spilsberg, salgschef hos Dustin .

Dustin har også indgået en lang række rammeaftaler, som myndigheder, regioner, kommuner og skoler kan bestille under. Både aftaler, der er indgået direkte med Dustin og med forskellige producenter. 

– Vi har gode relationer til samtlige producenter, men er ikke afhængige af nogen specifikke, og det er en fordel, siger han.

Et af de offentlige virksomheders problemer er, at de ofte opbygger en god relation til en leverandør, som de måske så er nødt til at bryde allerede ved næste indkøb. Det er vigtigt at være det økonomisk mest fordelagtige alternativ for at beholde aftalerne – uden at gå på kompromis med kvaliteten.

– Den offentlige sektor stiller krav, som tvinger os til at udvikle os og trimme vores processer. Vi har satset på at opbygge en lean organisation med de rette kompetencer til vores opgaver. Samtidig har vi et stærkt partnernetværk, et bredt sortiment, korte leveringstider og en effektiv e-handelsplatform, siger Fredrik Spilsberg.

Det er stadig udbredt, at offentlige virksomheder selv tager hånd om deres it-infrastruktur, men Dustin ser en øget efterspørgsel på supplerende løsninger og produkter. Ofte handler det om at forberede produkterne, før de når ud til it-afdelingen eller brugerne, forbinde og installere dem på stedet og tage gamle produkter med tilbage. 

– På den måde får virksomhederne mere tid tilovers til at fokusere på andet – f.eks. strategiske og mere virksomhedskritiske aspekter, siger han.


Tekst: Hanna Larsson
Foto: Mattias Hamrén

1 oktober 2015

Tags