Inspiration

LISTE: 4 ting du kan lære af teknologigiganterne

Verdens største teknologivirksomheder har i dag kæmpe stor indflydelse på vores liv. “The Big Four” som de ofte kaldes: Apple, Google, Facebook og Amazon er alle vokset hurtigt fra startups med ganske få ansatte til totalt dominerende inden for deres felt. Så hvad kan du som virksomhed lære af giganterne? Her er fire eksempler:

1. Apple: Tag ved lære af andre brancher

Apple har gang på gang formået at skabe innovative produkter, som har ændret brancher og forbrugeradfærd. En af hemmelighederne er, at de henter inspiration fra andre brancher. Da Apple udviklede den første Mac, hentede Steve Jobs inspiration fra Porsche-bilernes design og Cuisinarts foodprocessor. Og da Apple udviklede sit butikskoncept, tog de ved lære af hotelkæden Ritz-Carlton. At være i stand til at se uden for sin egen branche og finde inspiration til sin egen virksomhed kan være en effektiv måde at overhale konkurrenter, der ikke tør løfte blikket.

2. Amazon: Hurtighed spiller en rolle

At handle hurtigt er noget, der gennemsyrer virksomheden Amazon. Amazon-chefen Jeff Bezos har sagt at: “Hvis du fordobler antallet af eksperimenter, du foretager på et år, så vil du kunne fordoble antallet af opfindelser”. Et af disse eksperimenter var, da Amazon arbejdede på at gøre load time hurtigere på Amazon.com. E-handelskæmpen opdagede, at jo hurtigere deres site loadede, jo mere solgte de. For hver 100 millisekunder de kunne kappe af sitets load time, øgede de salget med en procent. Tal der i Amazons tilfælde svarer til enorme summer i omsætning. Hurtighed spiller altså en stor rolle. Og det er noget alle, der arbejder med digitale systemer, kan tage ved lære af. Langsomme systemer koster dig både salg og medarbejdernes tid. Her kan du teste og sammenligne dit sites load time med andres: WebPageTest.org.

3. Facebook: Hellere færdigt end perfekt

Hellere færdigt end perfekt. På Facebooks hovedkontor virker det som, om mottoet “Done is better than perfect” står skrevet på alle væggene. Tanken er at minde medarbejderne om, at det er vigtigere at blive færdig og levere end at gøre alting perfekt. Mark Zuckerberg har også beskrevet filosofien som “The hacker way”. Han mener, at hackere prøver sig frem i stedet for at sidde og diskutere hvilken måde, der er bedst at gøre tingene på. Få ting er perfekte lige fra begyndelsen – det vigtigste er altid at forsøge at forbedre tingene.

4. Google: En virksomhed skal være som en familie

De fleste mennesker yder mere, hvis de føler, at de bliver involveret og er vigtige for gruppen. Google har siden begyndelsen taget sig af sine medarbejdere på en særlig måde. “Det er vigtigt for en virksomhed at være en familie. At medarbejderne føler, at de er en del af virksomheden, og at virksomheden er som en familie for dem. Når du behandler mennesker på den måde, så bliver de mere produktive,” siger Googles grundlægger Larry Page. Det betyder i praksis, at virksomheden også tilpasser sig medarbejdernes behov, så det ikke kun er personalet, der skal tilpasse sig virksomheden. På Google har medarbejderne mange fordele og får meget hjælp. Alt fra sportsaktiviteter og meditation, til betalt frokost og tøjvask. Men alle virksomheder kan inspireres og finde små ting, der letter medarbejdernes hverdag og får dem til at føle sig værdsatte.

Læs også:
Sådan kan IT-branchen blive bedre til inkludering
Fem måder blockchain ændrer verden på

12 januar 2018

Tags