Inspiration

Han vil have os til at stille bilen helt og holdent

Sampo Hietanen har helliget størstedelen af sin karriere til at opfinde tjenester, der gør det lettere for folk at bevæge sig rundt. Nu har hans app Whim fået finnerne til at spørge sig selv, om de overhovedet behøver en bil.

For at komme hurtigt og smidigt rundt i dag har man brug for en helt ny type tjeneste. Få har fulgt den idé i lige så høj grad som Sampo Hietanen. Hans syn på, hvordan vi skal flytte os fra ét sted til et andet, anses for at have sat gang i et helt eget paradigmeskifte inden for transportverdenen, noget der har givet ham titlen ”The Father of Mobility as a Service”.

Men først må vi skrue tiden tilbage til begyndelsen af nullerne, hvor Sampo Hietanen sad med i ledelsen i det statsejede vejselskab Destia. Hietanen lovede ligesom resten af ledelsen at investere i trafikinformation. Omkring årtusindeskiftet havde Hietanen og Destia en dialog med det daværende Sonera, om hvordan man kunne få vejr- og trafikinformationer direkte på sin mobiltelefon.

– Resultatet af arbejdet blev verdens første trafikinformationstjeneste, fortæller Hietanen.

Teknologien bag den tjeneste benyttes stadig til navigation i biler i de nordiske lande.

Transport som mobilabonnement

Allerede det første år hos Destia fik Hietanen en idé til et nyt koncept, som skulle gøre det muligt for mennesker at flytte sig nemt fra et sted til et andet uden at have egen bil. Hietanen havde noteret, at den yngre generation var mindre tilbøjelig til at ville investere i en bil, og han fik derfor tanken, at vi i fremtiden vil se på transport på samme måde, som vi ser på vore mobilabonnement. Konceptet fik navnet Mobility as a Service (MaaS, Mobilitet som en tjeneste).

– Konceptet Mobilitet som en tjeneste forbindes med bevægelsesfrihed. Folk skal stole på, at en bestemt aktør sørger for, at de kommer frem til den ønskede destination på et bestemt tidspunkt med forskellige transportmidler.

MaaS-konceptet fik luft under vingerne i 2011, da det finske trafikministerie besluttede sig for at fremme digitaliseringen af transporten i landet.

– Jeg satte mig et mål om, at folk skulle kende til konceptet inden år 2015. Allerede efter fire år var MaaS blevet omtalt i en lang række medier verden over.

For at komme hurtigt og smidigt rundt i dag har man brug for en helt ny type tjeneste.

International opmærksomhed

Eftersom konceptet så ud til at vække interesse globalt, besluttede Hietanen og hans kolleger sig for at planlægge verdens første mobilapp. Alle dem, han mente kunne være interesserede, fik en invitation til at være med.

– Der kom 250 personer til mødet, hvilket fik mig til at føle mig helt ydmyg. Indimellem går det godt, siger Hietanen eftertænksomt.

I første del af projektet fik de støtte fra blandt andet Ericsson, Siemens, Delta og HRK, som var ansvarlig for Helsingfors-regionens kollektivtransport.

Inspirationen til mobilappen kom fra telebranchen og forskellige web-tjenester.

– Netflix og Spotify er gode eksempler på forholdet mellem prissætning og pakketering, og ved at undersøge forskellige apps lærte vi, hvilke typer løsninger, der fungerede.

Der krævedes 30 til 40 planlægningsrunder for at udvikle mobilappen, fordi der var stor fokus på at forenkle og gøre appen brugervenlig. I mobilappen indgik rejseplanlægning, bytrafik, billeje, bycykler og taxa.

Forskellige versioner af Whim

Mobilappen blev lanceret i november sidste år i Helsingfors. For dem, der bor i hovedstadsområdet, findes der på nuværende tidspunkt tre forskellige versioner. I gratis-versionen Whim to Go kan brugeren betale én rejse ad gangen, mens betalingsversionen Whim Urban tilbyder et ubegrænset antal engangsbilletter til den kollektive trafik. I den tredje version Whim Unlimited indgår blandt andet ubegrænset billeje, taxakørsel inden for en radius af fem kilometer og engangsbilletter i en måned.

Målet med mobilappen er at udfordre bilejerne. Hietanen siger, at han forstår, at der er lang vej til målet, og at man også først skal nå uden for byerne.

– Folk skal kunne stole på, at Whim altid sikrer, at de kan komme til sommerhuset, når de har lyst.

Hietanen understreger dog, at han ikke har noget behov for at prædike imod bilismen.

– Hvis man synes, det allerbedste er at eje en bil, så bør man absolut købe en god bil. Det, man kan overveje, er, om det er sjovere at veksle mellem forskellige lejebiler i stedet for altid at køre i én og samme bil.

Hietanen tror på, at når mobilapps bliver mere almindelige, vil byerne også få gavn af dem.

– Forurening og køer i byerne vil blive reduceret, når folk i højere grad overgår fra privatbilisme til mobilapps, forudsiger han.

Til stede i flere byer

MaaS Globals app har høstet stor interesse på globalt plan, og virksomheden har fået store investeringer fra blandt andet Toyota.

– Jeg tror, at vores styrke er, at vi ikke har haft en skjult agenda, men helt oprigtigt har villet gøre folks hverdag lettere.

I øjeblikket er Whim aktiv i både Birmingham, Amsterdam og Antwerpen. Hvad angår taxa-kørsel, så fungerer mobilappen i London og New York.

– I Finland er der allerede foretaget over en million rejser via Whim. Vi er overraskede over, hvor parate folk har været til det her.

Selv aldersspændet blandt brugerne er kommet som en overraskelse.

– Vi gik ud fra, at mobilappen ville blive brugt af 25–35-årige, som bor i de centrale dele af byen, men i virkeligheden har Whim en meget større brugerskare. For eksempel fortalte en 50-årig mand, at han havde droppet bilen og var overgået til at bruge Whim.

Tre tips til at bygge fremtidens byer

1. Miljø for fodgængere

Det er vigtigt, at man kan gå en tur i byen. Sørg for at folk nemt kan komme fra for eksempel hjemmet til togstationen. Vær opmærksom på miljø for fodgængere: Undersøgelser viser, at hvis der er smukt, vil folk gå længere strækninger mellem transportmidlerne.

2. Vær åben

Sørg for at byen fungerer som en platform for smart innovation. Det er vigtigt, at byen er digitalt åben, så for eksempel alle apps fungerer uden problemer.

3. Helle for AI

Begynd planlægningen direkte med at benytte kunstig intelligens i byen.

Det her er Sampo Hietanen

Alder: 43.
Familie: Kone og fire børn
Bor: i Helsingfors
Favorit app: Pokémon Go
Favorit website: Jeg undgår at surfe på nettet i min fritid. Hvis jeg skal vælge, vil jeg sige hs.fi eller Fantasy.premier--league.com

Artiklen er også en del af vores Solutions-katalog. Klik her for at læse hele katalogen.

Læs også: Sådan bliver byen smartere

Sidst opdateret: 1 juli 2022

Tags