Inspiration

Gør en forretning ud af dit bæredygtighedsarbejde

Daniel Robertssons interesse for miljøet tog fart, da hans og fru Yvonnes to børn begyndte at blive ældre. Han besluttede at gøre en indsats for at efterlade sig en bedre miljøarv – både på jobbet og i fritiden. Interessen voksede sig større med årene, og i dag har han forladt it-branchen og arbejder nu som ansvarlig for virksomhedssamarbejdet inden for bæredygtighed hos Verdensnaturfonden WWF.

Fortæl, hvordan din personlige miljørejse har set ud.

– Kildesortering og stop med unødige bil- og flyrejser var nogle tiltag på det private plan. På det tidspunkt ­arbejdede jeg hos it-distributøren Tech Data, som tidligt blev miljøcertificeret i sine lager- og logistikprocesser i henhold til ISO 14001. Tanken bag var at tage et branche- og samfundsansvar for miljøet. Jeg tog fat på næste trin: At grøn it skulle fremme Tech Datas forretning. Miljøinteressen blev derefter så tilpas stor, at jeg sadlede om og begyndte at arbejde hos WWF.

Beskriv din rolle hos WWF.

– Gennem dialoger, samarbejde, rapporter og kurser bidrager jeg og resten af WWF til at skabe forudsætningerne for, at erhvervslivet og den offentlige sektor kan lave langsigtede, bæredygtige forandringer.

Hvad handler bæredygtighed helt konkret om?

– For erhvervslivet indebærer bæredygtighed, at man tager ansvar for den forretning, man driver – både ved anskaffelse og ­produktion af sine varer. Hvis man bruger af kapitalen, så løber kapitalen tør en dag. Det samme gælder for Jordens ressourcer.

Hvad kan man gøre helt konkret?

– Man kan forankre bæredygtighedsarbejdet i bestyrelsen og ledelsen. Så prioriteres bæredygtighedsemnerne, og det bliver nemmere at træffe rigtige og langsigtede beslutninger, så det bliver en naturlig del af forretningen. Når man laver en materialitetsanalyse*, får man styr på hvilke emner inden for bæredygtighed, der er vigtige for ens forretning.

Hvad er sværest at opnå?

– Bæredygtighed handler ikke kun om internt miljøarbejde. Udfordringen er, at den skal gennemsyre hele værdikæden fra underleverandørerne til kunderne. 

Hvordan kan it-branchen tænke nyt?  

– Det bliver snart fortid kun at sælge produkter. Sørg for at gøre en forretning ud af dit bæredygtighedsarbejde. Brug modeller som cirkulær økonomi og deleøkonomi som inspiration. Det kan være alt lige fra at udleje produkter til at udvikle løsninger til klimasmarte byggerier og hele samfund.

Kan du give et eksempel på en klima­smart it-virksomhed?

– Processorproducenten Intel har globalt etableret otte IOT-labs (Internet of Things) – heraf et i Kista i Sverige. Formålet er, gennem samarbejde med innovationsvirksomheder inden for IOT, at bygge og demonstrere smarte it-baserede systemer med stort potentiale for at mindske klimabelastningen.

*Eksempel på materialitetsanalyse: Et it-firma med sælgere kan for eksempel prioritere udledningen af CO2, så de bør derfor reducere antallet af flyrejser. Et tøjfirma som H&M kan prioritere ”Fair Trade” og derfor mindske vandforbruget under stofproduktionen. En møbelproducent kan prioritere ikke at købe teaktræ fra regnskove.

3 tips fra Daniel til at være på forkant

1 Lav en omhyggelig materialitetsanalyse, så du sikrer, at alle i virksomheden arbejder inden for deres mest relevante bæredygtighedsområder.

2 Integrér bæredygtigheden i jeres virksomhed. Se det ikke som en belastning, men som en forretningsmulighed.

3 Bæredygtighedsarbejdet skal indgå i hele værdikæden fra forsyningskæden og hele vejen ud til kunderne.

Kort om Daniel Robertsson

Alder: 41 år

Stillingsbetegnelse: Ansvarlig for virksomhedssamarbejdet inden for bæredygtighed hos Verdensnaturfonden WWF i Sverige.

Familie: Hustru og to døtre på 9 og 11 år.  

Bopæl: Hus i Sollentuna, Sverige.

Bedste it-gadget: Smartphone.




tekst: Johan Cooke foto: Peter Jönsson

1 december 2015

Tags