Infrastruktur

Få styr på dit netværk med Aruba

Aruba kan hjælpe dig til at automatisere en stor del af det daglige arbejde og styre trafikken i organisationen. Samtidig gemmer netværket på værdifuld viden, du kan bruge, når du skal optimere din forretning


Det bliver lettere at være IT-chef i fremtiden. I hvert fald hvis du forstår at automatisere så meget som muligt af de daglige arbejdsprocesser – og her kommer Aruba ind i billedet.

Aruba, der i fjor blev en del af Hewlett Packard Enterprise (HPE), er nemlig verdens største leverandør af automatiseret netværksstyring, som gør hele virksomhedens IT-system lettere at overskue og administrere. Aruba tillader den IT-ansvarlige at installere nye enheder med ganske få klik – også selv om de findes i den anden ende af landet eller på den anden side af kloden. Det kalder Aruba ”zero touch deployment”, forklarer partner sales specialist Bjarne Rasmussen.

– Det betyder, at f.eks. en ny switch eller et Access Point kan sendes direkte ud til den afdeling, hvor det skal bruges. IT-administratoren kan sidde i København og styre og guide processen lokalt; uanset om det er i Grenå, Mexico eller i Kina, og så snart switchen er sat i stikket, bliver konfigurationerne hentet i skyen, og den nye enhed er klar til brug. Det sparer IT-afdelingen for masser af rejseaktivitet, og de kan koncentrere sig om at sikre en stabil, daglig drift, siger Bjarne Rasmussen.

Arubas trådløse netværk giver også mange andre muligheder i hverdagen, og Bjarne Rasmussen understreger, at man ikke behøver være en stor virksomhed – heller ikke international – for at få glæde af dem.

– IT-afdelingen kan lave en styring og en prioritering af nettrafikken inden for huset. Det betyder f.eks., at du kan sætte begrænsninger op i bestemte perioder, eller du kan skrue op for kapaciteten på andre tidspunkter, når der er brug for det. Et godt eksempel er virksomheder, som ikke vil tillade, at netværket bliver brugt til sociale medier i arbejdstiden – her kan du med Aruba i hånden f.eks. lukke ned for de sociale medier fra klokken 8 til 16, hvis du ønsker det. Det gælder arbejdspladser, men det kunne i princippet også gælde skoler og uddannelsesinstitutioner, siger han.

Samtidig kan IT-afdelingen skrue op og ned for hastighederne rundt om på netværket, alt efter behovet. Skal der f.eks. være et stort kundemøde i mødelokalet, kan netværkskapaciteten øges, så alle kan komme på uden irriterende forsinkelser.

– Du får også indblik i, hvordan netværket bliver benyttet, og om det fungerer optimalt. Er der nogen, der har haft en dårlig oplevelse, f.eks. med en dårlig Skype-forbindelse, kan du hurtigt kortlægge, finde og rette årsagen. Har du en fysisk butik på gågaden, kan netværket registrere hvilken del af dit vindue, kunderne bruger længst tid på at kigge på, og du kan følge, hvor i butikken, de bruger længst tid. Det er værdifuld viden, når du skal optimere din forretning, siger Bjarne Rasmussen.

For HPE og Aruba er det vigtigt, at netværksløsninger kan op leve til kravene og forventningerne fra mobile first-generationen – altså de medarbejdere, som helt naturligt går ud fra, at de kan arbejde hvor og hvornår, det skal være; blot de har en tablet eller en mobiltelefon ved hånden. En af løsningerne er det nye Wave 2-access point med øget kapacitet og den patenterede Client Match-teknologi.

– Forestil dig, at du går ind ad døren hos en kunde. Din mobile enhed finder hurtigt det nærmeste access point og kobler sig på, men hvis du skal holde mødet i den anden ende af huset, er det ikke smart at blive på det samme AP, for det nedsætter hastigheden – ikke kun for din enhed, men samtidig også for alle andre enheder, der er tilslutte det samme access point. Vores teknologi tillader ikke kun, at der er flere enheder tilkoblet på samme tid, det sørger også for, at du altid kobler på det nærmeste AP og ikke bare det, du først mødte på vejen ind. Det øger fleksibiliteten og ikke mindst hastig­heden, forklarer Bjarne Rasmussen.

En væsentlig fordel er også, at Aruba-netværket kan vokse med virksomheden, og at en mindre virksomhed ikke behøver vælge den største og dyreste løsning fra begyndelsen.

– Hele grundfilosofien er, at netværket kan udvides i takt med kundens behov. Du kan altid bygge på, uanset hvor på skalaen du begynder, og kan altid udvide på tværs af lokationer og lande, hvis det er nødvendigt, siger Bjarne Rasmussen

Med Arubas ”zero touch deployment” kan den IT-ansvarlige installere nye enheder med ganske få klik – også selv om de findes i den anden ende af landet eller på den anden side af kloden.

Tre ting, du skal tænke ind i din netværksløsning

  1. Fleksibilitet – at du kan op- og nedgradere kapaciteten, så den hele tiden passer til antallet af medarbejdere.
  2. Sikkerhed – at brugerne har adgang til de dele af netværket, de har brug for, og at gæster i huset ikke kommer tæt på følsomme data.
  3. Indsigt – at du kan følge og prioritere trafikken og følge, hvordan brugerne og kunderne bevæger sig omkring i huset.

Du får også indblik i, hvordan netværket bliver benyttet, og om det fungerer optimalt. Er der nogen, der har haft en dårlig oplevelse, f.eks. med en dårlig Skype-forbindelse, kan du hurtigt kortlægge, finde og rette årsagen.

Bjarne Rasmussen, partner sales specialist hos Aruba.

Tekst: Per Gregersen
Foto: Istockphoto