Inspiration

Digitalisér for at overleve

Darja Isaksson er digital strateg og grundlægger af Ziggy Creative Colony, som for 3. år i træk er rangeret som et af de bedste digitale bureauer i Sverige*.

Hvornår føler du dig godt tilfreds efter en arbejdsdag?
– Jeg er altid tilfreds, når jeg har arbejdet sammen med intelligente og engagerede medarbejdere og kunder. 


Hvorfor er den digitale udvikling så gennemgribende? 
– Digitaliseringen føjer forretningsmæssige fordele fra produktudviklinger og produktionslinjer til nye samarbejdsformer. Vi får adgang til hele verdens viden og bliver tilgængelige for hinanden via digitale kanaler. Tempoet i hele samfundet øges, og vi har blot set begyndelsen af udviklingen. Et eksempel er, at løsningerne bliver proaktive og individuelt tilpasset. Et andet er, at producenter sælger mere og mere komplekse løsninger. For eksempel kan lastbilproducenter tilføje løsninger og analyser af, hvordan slutkunden kan optimere sine transporter. 

Kan du give et konkret eksempel på en optimal digital omstilling? 
– Netflix. Virksomheden begyndte med at leje sine fysiske dvd’er ud til forbrugerne på abonnementsbasis. Senere digitaliserede Netflix hele sin forretningsmodel, som slog igennem globalt.  

User experience og Customer experience hænger vel sammen med digitaliseringen? 
– Absolut. Tidligere kunne virksomheder sælge deres produkter gennem markedsføring. I dag er det alfa og omega at forstå de kundeoplevelser, deres produkter kan skabe. Analysefirmaet McKinsey peger på, at de virksomheder, der systematisk arbejder med og prioriterer kundeoplevelserne, opnår dobbelt så høj rentabilitet, loyalitet og kundetilfredshed.

Kan alle virksomheder overleve digitaliseringen?
– Nej. Livslængden for en stor virksomhed var gennemsnitligt 75 år for nogle årtier siden. I dag er den kun 12 år – primært på grund af den hårdere konkurrence, digitaliseringen og internettet. Også offentlige virksomheder, som skoler og hospitaler, skal tage digitaliseringen til sig, hvis vi skal kunne beholde vores velfærdssamfund.

*Undersøgelsen, der er gennemført af det uafhængige, svenske analysefirma Regi, er baseret på kundernes bedømmelser.



Darjas 3 bedste tips til at være på forkant

1 Sæt i gang nu. Lancér nye digitale oplevelser mindst hvert 3. kvartal. Følg op, og lær.
2 Ledelsen skal bogstaveligt talt sætte fokus på virksomhedens udvikling.
3 Arbejd kunde­fokuseret og på tværs af afdelingerne.



Kort om DarjaIisaksson

Alder: 39 år
Stillingsbetegnelse: Digital strateg hos Ziggy
Familie: Mand, to børn og et bonusbarn
Bopæl: Taglejlighed bag Åhléns City i Stockholm
Bedste it-gadget: Applewatch. Produktet kommer til at få stor indflydelse på menneskers sundhed

4 februar 2016

Tags