Inspiration

”Det nye normale er gammelt”

I lyset af det chok, som corona-pandemien har skabt, er virksomheder nødt til at skabe mere robuste IT-miljøer for at være bedre forberedt på forandringer. Det kommer ikke som nogen nyhed for IT-chefer, men pandemien har sat skub i behovet for at skride til handling. I hvert fald hvis du spørger Natasha Friis Saxberg.

Fra sit kontor i den historiske Børsbygning midt i København har direktøren for Dansk IT-Brancheforening, Natasha Friis Saxberg, et godt overblik over det danske IT-landskab. Vi har bedt hende vurdere, hvor godt danske og nordiske virksomheder hidtil har klaret corona-pandemien IT-udfordringer, og om krisen har gjort det nødvendigt med nye prioriteter i fremtiden.

– Jeg kender naturligvis bedst til de danske virksomheder, men det er mit indtryk, at de nordiske virksomheder generelt har været gode til at klare de udfordringer, som pandemien har medført, og som har været særligt store i de første måneder - marts og april,” siger hun og fortsætter: ”Det gælder ikke mindst muligheden for hurtigt at skifte fra kontorarbejdsplads til arbejdspladser i hjemmet med alt, hvad det indebærer med hensyn til netværkskapacitet, skalerbarhed og ikke mindst sikkerhed. Der er ingen tvivl om, at det har været et stort stykke arbejde for mange, men det er trods alt lykkedes for de fleste. Det kan vi være meget tilfredse med.

50 % af alle små og mellemstore virksomheder i Danmark er ikke så digitaliserede, som de måske burde være.

Natasha Friis Saxberg

Mange er kommet langt med digitaliseringen, men potentialet er større

Det tyder ifølge Natasha på, at nordiske virksomheder er kommet ret langt, hvad angår digitalisering af drift og processer – især hvis vi sammenligner os med mange andre lande. En anden indikator for digital modenhed er de forskellige internationale aftaler om IT-parathed. De nordiske lande placerer sig næsten altid blandt dem, der klarer sig bedst.

”Men det skal ikke tolkes som, at det ikke kan blive bedre – for det kan det. Vores undersøgelser viser, at over 50 procent af de små og mellemstore virksomheder i Danmark ikke er så digitaliserede, som de burde være. Dette varierer meget fra branche til branche, men det handler frem for alt om, at IT-løsninger og IT-arkitektur ikke understøtter virksomhederne så godt, som de kunne, og som de burde gøre. Så der ligger altså et forretningsmæssigt potentiale, der ikke bliver udnyttet.

Hvad er de vigtigste erfaringer fra pandemien med hensyn til virksomhedernes IT-miljøer?

”Mange virksomheder har fået værdifuld erfaring med at arbejde på distance og hjemmefra. På en måde har de første måneder af pandemien fungeret som en kæmpe øvelse i fordelene og ulemperne ved at arbejde, samarbejde og forhandle virtuelt – med kolleger, men også med partnere og ikke mindst med kunder. Jeg er sikker på, at erfaringerne vil være værdifulde også på længere sigt og vil bidrage til udviklingen af nye, smartere processer i mange virksomheder. Dette kan igen stimulere virksomhedernes evne til at skabe innovation, nye produkter og måske endda nye forretningsmodeller. Det bliver meget spændende at følge udviklingen.

”Det er ikke nyt, at virksomheder kan tilbyde deres medarbejdere at arbejde uden for kontoret med adgang til de samme IT-ressourcer. Men pandemien betyder, at udviklingen har taget et stort spring fremad – måske med fem år eller mere. Og det skal virksomhederne naturligvis tage højde for, når de lægger budgetter og træffer beslutning om virksomhedens IT-strategi.

Natasha Friis Saxberg

Hvad ville dine fokusområder være, hvis du var IT-chef for en mellemstor nordisk virksomhed?

– I lyset af det chok, som corona-pandemien har været for samfundet og virksomhederne, ville jeg være ekstra omhyggelig med at skabe et robust IT-miljø. Det handler om at være forberedt på forandringer, især hvad angår agilitet, skalerbarhed, sikkerhed og en just-in-case-tankegang. Det er ikke nye fokusområder for IT-chefer, men pandemien har fremskyndet behovet for at agere på dem. Globaliseringen og markedernes stigende hastighed og dynamik har betydet, at mange IT-chefer for længst har lagt robustheden ind i IT-strategien. Hvis de ikke har, vil de sikkert gøre det nu.

Hvad mener du om udsagnet ”den nye normal er ikke så anderledes end den gamle normal”?

- Sådan er det. Når det kommer til virksomhedernes IT-strategier, er der egentlig ikke nogen større ændringer. Virksomhederne skal spørge sig selv, om deres IT-miljø er tilstrækkeligt modent, og om de digitale værktøjer understøtter drift, salg, innovation og forretningsudvikling i tilstrækkelig høj grad. Hvis det ikke er tilfældet, skal de handle og måske også benytte nogle af de nye teknologier, der nu vokser hurtigt, så som AI, BI, blockchain, cloud og bæredygtig IT. Men de bør altid støtte strategiske forretningsmål. Det vil aldrig ændre sig.

Natasha Friis Saxberg

Det er trods alt lykkedes for de fleste. Det kan vi være meget tilfredse med.

Natasha Friis Saxberg, Direktør for IT-Branchen.

Navn: Natasha Friis Saxberg

Gør: Direktør for IT-Branchen, Danmarks største brancheorganisation for IT- og televirksomheder.

Bor: København.

Baggrund: Natasha blev i 2019 udpeget som en af ti danske profiler på den hollandske liste,”Inspiring Fifty Nordic 2019”, der samler årets 50 mest inspirerende, nordiske tech-kvinder. Hun har arbejdet med digitale strategier for flere virksomheder, skrevet to bøger (Den seneste er ”Homo Digitalis”), og hun er en flittig foredragsholder og rådgiver. Hun står på Berlingskes liste over Danmarks mest indflydelsesrige kvinder.

Sagde om Natasha

1.

”Natasha er et af de mest inspirerende mennesker, jeg har haft æren af at møde. Hendes TEDx-forelæsning fangede publikum fuldstændig, og fik dem til at følge hvert et ord af hendes vision om menneskets fremtid sammen med teknologien”.

Doug Costello, Lead Organiser på TEDx KEA

2.

”Jeg elsker at arbejde sammen med hende. Hun er ikke bare meget fremtidsorienteret inden for sit område, hun er også en god observatør generelt. Hun er god til at se, hvordan udviklingen, digitale gennembrud og fænomener påvirker vores syn på verden”.

Christine Højlund Andersen, Communication Officer, Communication & Engagement hos The LEGO Foundation

3.

”Fra tid til anden beder vi stadig om hendes råd, når der sker noget overraskende, eller når vi ønsker at udvikle vores digitale tilstedeværelse. Hun kommer altid op med gode råd og nye perspektiver, der rækker langt ud over hverdagens tweets. Inspirerende, indsigtsfuld, innovativ”.

Majken M. Præstbro innovations-konsulent hos Skatteministeriet

Text: Michael Kirkeby
Foto: IT-BRANSCHEN

12 april 2021

Tags