Infrastruktur

Brugerne tager magten

Hvad er consumerization? Consumerization betyder at ny teknologi tilpasses masseproduktion og konsumentmarkedet. Dette er eksempelvis tilfældet for tablets og smartphones.

Gamle, træge it-systemer, klodsede computere og besværlige løsninger for at få adgang til arbejdsdokumenter. Genkender du det? Det gør du nok, hvis du har været på arbejdsmarkedet i en årrække – især i en stor organisation. Og det er ikke så mærkeligt. It-afdelingen blev målt på oppetid og systemernes pålidelighed – ikke på hvordan den bidrog til medarbejdernes effektivitet. Opgradering af it-miljøet var også et kæmpe projekt for de fleste, og derfor var det ofte statisk i mindst to år. Sommetider endda i fem år. 

– Vi og andre producenter arbejdede benhårdt på B2B-fronten for at opfylde it-afdelingernes behov for et standardiseret it-miljø, siger Eva Fors, forretnings- og marketingchef hos Microsoft Sverige.

– It-afdelingerne ønskede så små opdateringer som muligt, så sjældent som muligt. Brugerne blev glemt, siger Fredrik Pantzar, Large Account Sales Manager hos Samsung Electronics i Norden.

På forbrugersiden gik udviklingen derimod med rasende fart, og erhvervsløsningerne begyndte at virke mere og mere kedelige. Resultatet blev, at medarbejderne begyndte at bruge deres egne enheder og løsninger på jobbet og omvendt. Virksomhedens enheder blev brugt til privat brug i større udstrækning. Uanset om det var tilladt eller ej. 

– Drivkraften var at blive mere effektiv og gøre livet nemmere, både på jobbet og privat, siger Fredrik Pantzar.

Langsomt men sikkert begyndte arbejdsgivernes retorik at ændre sig, og for omkring ti år siden begyndte man at tale om en ny trend: Consumerization of IT. Det er ikke tilfældigt, at begrebet dukkede op oftere, da iPhone og derefter iPad blev lanceret. De var de første forbrugernære enheder, der ikke blot blev arbejdsværktøjer, men også højt værdsatte varemærker. Pludselig begyndte flere, der hidtil ikke havde været interesseret i – eller var irriteret over - ny teknologi at vise deres mobiler frem, og man ønskede også at bruge sine nye gadgets på jobbet. I dag har trenden medført, at grænsen mellem erhvervsudstyr og forbrugerprodukter næsten er visket ud. Arbejdsgiverne har indset, at udviklingen er umulig at stoppe, og at medarbejderne er mere tilfredse og effektive, når de selv må vælge teknologi og kan arbejde mobilt.

– Brugerne er som vand. Hvis du stopper strømmen, finder de en anden rute. Er det besværligt at få adgang til arbejdsdokumenter, begynder de at bruge Dropbox, der fungerer fint for forbrugere, men ikke opfylder professionelle organisationers krav til sikkerhed og identitetshåndtering, konstaterer Eva Fors.

Både Samsung og Microsofts strategi er nu at sætte brugeren i fokus og lave løsninger, der både fungerer privat og på jobbet. 

– Du behøver ikke skifte enhed bare for at bruge et andet program, men kan gå på Facebook og SAP fra samme enhed. Og hvem gider at slæbe rundt på både en privat- og en arbejdsmobil? spørger Fredrik Pantzar.

Forandringen er endnu mere mærkbar på softwaresiden. For eksempel har indtoget af smartphones, tablets og andre mobile enheder i arbejdssammenhænge sat skub i udviklingen inden for cloud-løsninger. 

– Jeg synes, at Office 365 er et godt eksempel på, hvordan Microsoft har tilpasset sig til consumerization og brugernes behov for at kunne arbejde mobilt. I dag tager mange det som en selvfølge, at de har adgang til programmer, apps og andre informationer fra en hvilken som helst enhed, siger Thomas Hansen, World Wide Vice President for SMB-segmentet hos Microsoft.

Men flowet af jobrelaterede informationer mellem forskellige enheder stiller også krav til administration og sikkerhed. For fem år siden lancerede Microsoft derfor Windows Intune – en MDM- løsning (Mobile Device Management), der kan håndtere enheder, der kører med både Windows, iOS og Android. 

– De fleste har vel på et tidspunkt mistet en tablet eller en mobil. Privat er det besværligt – for virksomheder kan det være virksomhedskritisk. Så skal enheden kunne fjernhåndteres og, efter behov, tømmes for data, siger Eva Fors.

Samsung er gået samme vej med Knox – en applikation, der deler enheden i to dele: En privat- og en jobdel, der ikke kan kommunikere med hinanden. På den måde bliver det umuligt at overføre arbejdsdokumenter til den private del af enheden og omvendt. Billederne af katten og børnene risikerer altså ikke at havne på virksomhedens servere.

– Vi kan mærke en stor interesse fra arbejdsgiverne. De vil ikke låse medarbejderne fast med en enhed, der ikke må bruges privat, og de vil heller ikke gå på kompromis med sikkerheden, siger Fredrik Pantzar.

Holdningen til, hvad der anses for at være teknologi til henholdsvis privatlivet og jobbet, har desuden forandret producenternes kommunikation og markedsføring.

– Eftersom produkterne er de samme, ligner vores kommunikation med virksomheder og privatpersoner hinanden. Du vil jo gerne have en god skærm, uanset om du ser en film eller en PowerPoint-præsentation, siger Fredrik Pantzar. 

Microsoft er helt holdt op med at tale om forbruger- og erhvervsmarkeder og har i stedet lanceret konceptet ”Det nye arbejdsliv”, som bygger på, at arbejde ikke er et sted, men noget mennesker gør. 

– Du går hele tiden ind og ud af roller og bruger samme enheder privat og på jobbet, siger Eva Fors.

Virksomhedens selvopfattelse er også forandret.

– Vi opfatter ikke længere os selv som en teknologivirksomhed, men som en virksomhed, der har til opgave at gøre mennesker mere produktive, siger Eva Fors.

Kontakt en af vores rådgivere på tlf. 7013 7040 eller læs mere på dustin.dk/solutions


Tekst: Hanna Larsson
Illustrationer: Valero Doval

6 oktober 2015

Tags