Inspiration

5 trends: Social selling – sælg med sociale medier

Stadigt flere søger informationer om virksomheder på internettet, inden de er parate til at købe noget. Derfor er det vigtigt at gøre et godt indtryk på de sociale medier. Her giver Johan Åberg, ekspert i social selling hos det digitale bureau Nivide, sit bud på de fem hotteste tendenser på området.

1. Samarbejde mellem marked og salg

Dine kunder har lettere og lettere ved at researche sælgere, produkter og tjenester på nettet. Det ­betyder, at din virksomheds digitale markedsaktiviteter bliver en større del af kundernes købsproces. Derfor er det nødvendigt med markedsaktiviteter, dels for at kunne bearbejde kunderne inden det første møde, dels for at kunne dele i de forskellige netværk på de sociale medier.

2. Kundefokuseret profil

Brug ikke kun LinkedIn som et digitalt CV. Fokusér i stedet på at skrive en profil, som tiltaler dine kunder. Skriv f.eks. om, hvordan du har hjulpet kunder med at effektivisere, spare eller tjene penge. Giv et eksempel på kundereferencer og sørg for, at dine kontaktinformationer er tydelige.

3. Involver sælgerne

Sociale medier har længe været marketingafdelingens opgave, men social selling handler først og fremmest om, hvordan sælgere kan bruge de sociale medier. Sørg derfor for at involvere sælgerne i marketingafdelingens digitale arbejde. Uddan salgsorganisationen i sociale medier, og følg op med metoder som content marketing og marketing automation.

4. Repræsentér virksomheden

På samme måde som du er din virksomheds ansigt udadtil på en messe eller ved et kundearrangement, på samme måde er du det i de digitale kanaler. Sørg for altid at optræde professionelt, hjælpsomt og venligt.

5. Digitale apps hjælper

Behovet for digitale applikationer, som supplerer sociale medier, er hastigt stigende. Det kan være værktøjer til hurtigt at vise e-mailafsenderens sociale profiler i din indbakke og apps som Crystalknows.com, som foreslår, hvordan du bør kommunikere med en specifik kunde for bedst mulige resultat.

Læs også:

5 trends: Kundeoplevelsen gør varemærkerne unikke

Tekst: Johan Cooke
Illustrationer: iStockphoto

15 februar 2017

Tags