Inspiration

4 forretningsmodeller til den digitale fremtid

Digitaliseringen ændrer den måde, vi etablerer virksomheder og gør forretninger på. At kunne tilpasse sin virksomhed til markedet og finde nye muligheder bliver hele tiden vigtigere. Her er fire moderne forretningsmodeller, der kommer til at forme forretningsverdenen i de kommende år.

1. Abonnér på hardware

Tendensen med at betale for nytteværdien af sine enheder i stedet for at eje har eksisteret i nogle år og er stigende takket være digitaliseringen. Et at de nyeste eksempler er Volvos biltjeneste Care By Volvo, hvor kunden abonnerer på en bil med forsikring, service og digitale tjenester til en fast månedlig pris. Et andet eksempel findes hos den amerikanske teleoperatør Sprint, der sidste år begyndte at tilbyde leasing af telefoner til kunder, der gerne ville holde omkostningerne nede, men samtidig kunne skifte model oftere.

På virksomhedsmarkedet har leasing af biler og maskiner naturligvis eksisteret længe, men tendensen bliver hele tiden mere og mere udbredt, og den breder sig til nye områder. Inden for IT-produkter er leasing-tendensen også i kraftig vækst lige nu.

2. Digitale varer

Salg af digitale varer er en virkelig stærk tendens, og den bliver ved med at vokse. Vi har set masser af eksempler på, hvordan virksomheder tjener enorme summer på mikrotransaktioner af digitale enheder. Et af de seneste eksempler er successpillet Fortnite, der begyndte som en traditionel model, hvor brugerne betalte for at anskaffe sig spillet én gang, men som virkelig slog stort igennem, da spillet blev gjort gratis at spille. Nu tjener spilfirmaet Epic Games millioner på at sælge digitale varer, der kan ændre spilfigurernes udseende.

3. Markedspladser

At bygge sin forretning på at koble købere og sælgere sammen på forskellige måder bliver mere og mere almindeligt. Og selvom der i dag allerede findes en række succesfulde eksempler som Amazon, Alibaba, Etsy og Freelancer.com, så er der stadig store muligheder inden for dette niche-marked. At opdage nye områder, kanaler eller adfærd og derefter skabe markedspladser, der passer til dem, er noget, der vil være en succesfuld forretningsstrategi langt ud i den digitale fremtid. Et interessant eksempel er Wish, der har fået succes i sin helt egen niche med billig impuls-shopping direkte på mobilen.

4. Engangskøb

De seneste år har abonnementsmodellen vundet stor fremgang i den digitale forretningsverden med eksempler som Spotify, Netflix og Storytel blandt mange andre. Og selvom abonnementsmodellerne har mange fordele, så har de en øvre grænse og passer ikke til alle brugere. At tilbyde muligheden for at foretage nemme engangskøb kan derfor være en måde at adskille sig fra konkurrenterne. Når andre vil låse kunderne fast i lange aftaler, kan den, der tilbyder noget andet, skille sig ud. En vigtig forudsætning for denne model er dog, at selve transaktionen virkelig er enkel og smidig.

Vil du læse mere om dagens store IT-trends? Her finder du masser af gode artikler.
Lyder leasing spændende? Vi kan hjælpe dig med leasing af IT-udstyr.

Digitale varer omsætter for store penge i spilbranchen.

11 september 2018

Tags