Innovative mikrofoner, støjdæmpende teknologi og imponerende stereolyd.
Vores Skype-møder er flyttet fra mødelokalet til steder, som traditionelt ikke bruges til møder, som f.eks. caféer, lufthavne og hjemmet. Det giver nye forudsætninger, som Plantronics møder med innovative mikrofoner, støjdæmpende teknologi og imponerende stereolyd.
Petter Damré, partner- og marketingansvarlig hos Isicom, ser flere faktorer, som bliver vigtigere og vigtigere ved valget af høretelefoner til virksomheden.
– Man vil have trådløs opkobling, stereolyd, aktiv støjdæmpning, kunne høre musik med god kvalitet og samtidigt kunne modtage vigtige opkald ved skrivebordet eller på farten, uden at hverken du eller vedkommende, du taler med, forstyrres af baggrundsstøj. Plantronics har brugt meget tid på at fremstille vind- og støjreducerende mikrofoner, som kun opfanger din stemme og ikke omgivelserne, siger hun.
Salget af headsets, som både fungerer til mobilen og computeren, er det, der øger mest. Der er klare fordele ved at reducere antallet produkter, vi altid har med i tasken.
– Vores headset med UC i produktnavnet fungerer både med computer og mobiltelefon. De har også en Skype-certificeret USB-dongle med fuld funktionalitet, så du straks kan gå i gang med dine Skype-møder, siger Petter Damré.
Ifølge Petter Damré, har headsettets rolle forandret sig utrolig meget de sidste 10 år. Det er gået fra at være et rent tilbehør til at være en af de mest centrale komponenter i vores kommunikation.
– Det er headsettet, som afgør, hvor godt brugerne tager ny teknologi til sig. Lydoplevelsen er stadig det vigtigste i et godt Skype-møde, fortæller han.
I dag tager mange medarbejdere sine private høretelefoner med på arbejde, og det er en udfordring for mange virksomheder.
– Vi vil gerne, at det skal være omvendt, at de i stedet tager sit Plantronics-produkt med hjem. Lyden skal være perfekt, uanset om du har et møde eller hører musik. På den måde får du medarbejdere, der faktisk bruger sit headset.
Ud over at det påvirker effektiviteten, kan god lyd give et positivt indtryk af dit varemærke, og vice versa. Petter Damré mener, at en kunde i værste tilfælde kan have to helt forskellige indtryk af samme virksomhed.
– Receptionen har ofte et optimeret miljø, men når de derefter viderestiller til en sælger på farten, der ikke bruger et headset, kan de få et helt andet indtryk. Det er vigtigt at tænke på, hvordan dit varemærke lyder, siger han.
Et Skype-møde er kun lige så godt som det svageste link. Det er nok, at én person i mødet ringer fra en dårlig opkobling eller med dårligt udstyr for at påvirke hele opkaldet. For at optimere lydoplevelsen har Plantronics indbyggede funktioner, som muligheden for mute (slukke lyden) direkte på dit headset samt modtage en notifikation i headsettet og på skærmen, hvis du glemmer at tænde det igen. I mange headsets er der også lydbeskyttelse i overensstemmelse med EU-direktiver, som sørger for, at dine brugere ikke overeksponeres for lyd i løbet af arbejdsdagen. Men det vigtigste, for at lykkes med en god digital mødekultur, er alligevel at være grundig fra start.
– Jeg tror, den eneste måde at komme ordentlig i gang med gode Skype-møder er ved at definere den oplevelse, man vil opnå for hver medarbejder. Opret et mindre antal brugerprofiler (support, sælger osv.), som på en nem måde beskriver brugernes arbejdsmåder, behov og udfordringer. Det gør, at du på en sikker og effektiv måde kan sikre det rette udstyr og uddannelse til den rette person, afslutter Petter Damré.