Vedligeholder med iPad

Outdoor-reklamebureauet JCDecaux går modsat den faldende kurve i reklamebranchen. En af bureauets vigtigste opgaver er at holde det stigende antal billboards rundt om i Finland i tiptop stand – til at hjælpe har de nu 200 iPads.

Outdoor-reklame er verdens ældste markedsføringskanal. Trods sin lange historie er det et af de få medier, der går imod den faldende kurve i reklamebranchen.

– Der er flere årsager til, at outdoor-reklamen vækster. Flere og flere billboards bliver digitale, hvilket giver mange nye muligheder. Derudover findes outdoor-reklamerne på steder, hvor mennesker er i bevægelse. De fleste møder mange billboards hver dag, siger Janne Tenkanen, IT-chef hos JCDecaux i Finland, som er en af branchens største bureauer.

I Europa er outdoor-reklamens andel af den såkaldte mediekage gennemsnitligt 6%. Finland har haltet bagefter i udviklingen, men Janne tror, at man også her kommer til at nå tilsvarende tal i år.

Digitaliseringen af outdoor-reklamer går hurtigt. I England står den digitale outdoor-reklame for 37%, og andelen forventes at stige til 50% næste år. I Finland kommer andelen af digitale billboards også op på tilsvarende størrelse om nogle år, tror Janne.

Han indrømmer, at den hurtige digitalisering er kommet som en overraskelse. I dag er der billboards i metroen og sporvognene, og JCDecaux har også digitale skærme i shoppingcentre og på stationer.

– De digitale outdoor-reklamer giver nye muligheder. De er nemme at tilpasse til miljøet på eksempelvis togstationer. Annoncøren kan interagere direkte med modtagerne via smartphones eller QR-koder.

De, der køber reklameplads af JCDecaux, betaler ikke kun for pladsen, men også for vedligeholdelse og rengøring af billboardsene. Ingen virksomheder ønsker at blive associeret med et billboard, der er laset eller oversprøjtet med grafitti.

Ude i fremtiden skimtes muligheden for fjernvedligeholdelse af alle outdoor-reklamer med et tryk på en knap, men indtil videre skal det gøres manuelt.

For at gøre arbejdet nemmere har JCDecaux indkøbt 200 iPads med specialudviklede apps til deres underleverandører. Disse tablets bruges til at modtage arbejdsordrer og kvittere på, når en vedligeholdelsesopgave er udført.

Det har vist sig, at tabletterne både tåler intensiv brug og dårligt vejr. Janne fortæller, at han ved et uheld glemte sin iPad ude i regnen, men den fungerede alligevel.

– Vores investering i tablets handlede mere om at øge kvaliteten end om at spare penge. Kvalitet og innovation har altid været en vigtig del af JCDecaux’ kultur. Virksomheden, der nu er noteret på børsen i Paris, har omhyggeligt værnet om sin baggrund som familieforetagende.

Bæredygtighed er et andet vigtigt element for JCDecaux.

– Bæredygtig udvikling er et af vores fokusområder og noget, som vi hele tiden udvikler. Når det er muligt, bruger vi vedvarende energikilder til vores billboards. JCDecaux har også været involveret i udviklingen af den offentlige trafik i mange byer og har sponsoreret bycykler. Når vi vælger leverandører, er det afgørende, at de er engageret i bæredygtighed, siger Janne.

Han fortæller, at samarbejdet med IT-leverandøren Businessforum – der er en del af Dustin Group – har varet i godt 15 år.

– Bestilling af nye enheder foregår via nettet, og der kan vi også angive, om der er behov for præinstalleret software.

– Hvis vi har brug for noget ud over det sædvanlige, så snakker jeg bare med Kaitsu, som er min kontaktperson hos Businessforum. Vi kigger på tilbud og priser, og så træffer vi en købsbeslutning.

Janne sætter pris på hurtigheden og fleksibiliteten, samt at Dustin har sat sig godt ind i JCDecaux’ virksomhed.

– Vi har altid fået en god og personlig service – også i de tilfælde hvor vi har bestilt små mængder.

JCDecaux

  • Fransk koncern, der arbejder med outdoor-reklame i 70 lande og 3.400 byer.
  • I Norden arbejder bureauet i alle større byer og har cirka 200 ansatte. JCDecaux har titusindvis af outdoor-reklamepladser i forskellige formater, lige fra reklamesøjler til reklamer på kundebiler og offentlige transportmidler.
  • Som følge af den voksende digitalisering har bureauet cirka 1.500 digitale reklamepladser i Norden. Derudover har de reklamepladser på over 1.000 bycykler.

Sådan blev det muligt

Udfordring

    • Et stigende antal billboards rundt om i Finland krævede nye løsninger til administration af vedligeholdelse.

Løsning

    • JCDecaux købte 200 iPads, som underleverandørerne kan bruge til at modtage og kvittere for vedligeholdelses­opgaver. Arbejdsordrerne distribueres via en app, der er specialudviklet til formålet.

Effekt

    • Det nye system til at udsende og kvittere for ordrer betyder, at JCDecaux kan sørge for, at alle billboards hele tiden er i tiptop stand. Tabletterne har desuden vist sig at være meget robuste over for vind og vejr.

Gør som JCDecaux og anvend Dustin som din leverandør: dustin.dk/solutions eller mobility@dustin.dk

Tekst: Antti J. Lagus Foto: Eva Persson



Unboxing med alt på plads

Dustin AB,

At administrere nye mobiltelefoner er ofte en langsommelig og besværlig opgave. Nu er Apple kommet med en løsning, som gør, at du kan konfigurere virksomhedens smartphones allerede inden unboxing.

29 november 2016

Bliv mere effektiv – bliv mobil.

Dustin AB,

Både virksomheder og ansatte efterspørger muligheden for at være mere mobile i hverdagen. Men det er vigtigt at huske, at alle ansatte ikke har brug for den samme IT-løsning, lyder det gode råd fra Dell.

27 september 2016

Tre krav til mobile IT-løsninger

Dustin AB,

HP har sat fokus på de nye generationer af IT-brugere, som er vokset op tæt på et tastatur. Tre elementer indgår altid i deres løsninger til den mobile arbejdsplads – HP kalder det Workforce, Workplace og Workstyle, og det er altid med brugerne og sikkerheden i centrum.

27 september 2016

5 enkle tips for medarbejdere til at opnå større BYOD-sikkerhed

Dustin AB,

BYOD-sikkerhed er en stor bekymring for mange virksomheder. Det handler om virksomhedsdata på personlige enheder, hvilket fører til utilstrækkelig kontrol over sikkerhedsprocedurer. En god måde at bruge fordelene ved BYOD, samtidig med at man får bedre kontrol, er at implementere en BYOD-politik eller en EMM-løsning. Men for dem, der endnu ikke har gjort det, har vi lavet en liste med 5 enkle tips for medarbejdere til at opnå større BYOD-sikkerhed.

8 august 2016

Fuld kontrol over virksomhedens iOS-enheder

Dustin AB,

Trådløs overvågning, låsbar MDM-registrering og grundlæggende installationer på plads, før mobiltelefonen tages ud af forpakningen. Det er nogle af fordelene ved at styre virksomhedens iOS-enheder ved hjælp af Apples Device Enrollment Program (DEP).

8 august 2016

Nem og sikker administration

Dustin AB,

Microsoft Enterprise Mobility Suite er en platform, der samler administration, sikkerhed og adgang i ét værktøj, og henvender sig især til IT-afdelingen, hvor størstedelen af arbejdet ofte består i at varetage virksomhedens IT-drift.

7 juli 2016