Smidig netværksløsning i fitnesscenteret

Actic ville have en stabil og fleksibel løsning til internet og WiFi i sine 182 bade- og fitnesscentre - en løsning, der kunne bidrage med værdi til forretningen. Alt skulle kunne styres af kun fem heltidsansatte.

Det er hele tre ting - næsten lige som i reklamefilmen for Kinderæg. Det beskriver den internet- og WiFi-løsning, som fitnesskæden Actic søgte. Udgangspunktet var, at de var utilfredse med deres eksisterende løsning, hvor løsningen var langsom at arbejde med og langt fra problemfri, ifølge Mårten Hoffman, CIO hos Actic.

Han har tidligere været forsker inden for IT på KTH og startede hos Actic samtidig med, at virksomheden skulle børsnoteres i 2017. Han så fejlene i kædens netværksløsning og satte et projekt i gang med det formål at få en løsning med driftsikker teknologi og hurtig forbindelse. Det drejede sig i alt om IT hos samlet 182 bade- og fitnesscentre i fire lande samt et par kontorer – og alt sammen skulle kunne håndteres af fem heltidsansatte. Samtidig ønskede man, at disse personer skulle aflastes og kunne bruge mere tid på værdiskabende udviklingsarbejde.

Føre virksomheden fremad

Men ikke nok med det. Mårten Hoffman ville gerne have, at løsningen skulle skabe grundlag for strategiske beslutninger, der hele tiden fører virksomheden et skridt videre.

– Hårdt sagt er det i bund og grund bare kedelig IT. Det er ikke det, der er interessant for os. Jeg vil have teknologi, som kan bidrage til forretningen og føre virksomheden fremad. Det var også den klare målsætning, da vi i IT-teamet sammen med Dustin arbejdede os frem til en ny løsning.

Allerede efter nogle måneder kunne de begynde at implementere løsningen, der er baseret på Dustins tjeneste Network as a Service. Her satte Dustin en SD/WAN-løsning med udstyr fra Cisco Meraki op og drev sammen med Actic og Bredband 2 et projekt, der skulle erstatte hundredvis af internetforbindelser. Mårten Hoffman peger på en skærm, der viser et kort og detaljeret information om Actics netværk.

– Her kan vi se alle vores sites i hele Actic. De kan sorteres på forskellige måder, og vi får klare alarmer, hvis nogle af dem er nede.

Ser tydeligt afvigelser

Det giver teamet et godt overblik og en tryghed, at de tydeligt kan se eventuelle afvigelser og dermed hurtigt og nemt kan tage deres foranstaltninger. Et andet sted kan man se statistik over netværksbrugen - fitnesscenter for fitnesscenter. De farverige blokke repræsenterer online enheder time for time.

– Vi modtager altså helt anonymiseret og aggregeret data – ellers ville vi ikke have brugt denne tjeneste.

Dette giver et overskueligt billede af, hvordan lokalerne udnyttes, så vi kan træffe en beslutning om alt fra, hvor mange spinningcykler vi har brug for, til hvornår det er bedst at have personale på stedet, siger Mårten Hoffman.

Til sidste ende er formålet at forbedre oplevelsen for deres medlemmer, forklarer han.

– Et mere datadrevet fitnesscenter kan absolut bidrage til nytteværdi for medlemmerne, eftersom vi leder virksomheden på en måde, der passer til medlemmernes reelle behov – og ikke hvad vi tror, de gerne vil have. Mange sætter pris på personlig kontakt, og nu kan vi optimere bemandingen ud fra antallet af besøgende – i princippet time for time.

Fleksibelt oplæg

Det giver også værdi for forretningen på andre måder; udover at Actic får mest muligt ud af medarbejdernes tid, så kan de også udnytte lokalerne bedre. Med det bedre overblik kan de skaffe sig af med maskiner, der er overflødige og øge antallet af dem, der er mest populære og på den måde undgå, at det føles trangt i lokalerne.

Der bliver også plads til at tage helt nyt udstyr ind. Udstyr som kan være interessant både for eksisterende og kommende medlemmer.

Et andet aspekt, som er vigtigt for os, er at kunne udvide og skrumpe løsningen efter behov. Det skal derfor være fleksibelt.

I løbet af de to år, som løsningen har været i gang, har det udelukkende været aktuelt at udvide tjenesten. Det går hurtigt at oprette et nyt center, fordi med Network as a Service-tjenesten ligger hele konfigurationen i skyen.

Vil gerne udfordres

Wellness- og fitnessbranchen har tidligere fulgt i hælene på andre brancher, når det handler om digitalisering og innovative tjenester med ny teknologi.

– Men nu er branchen kommet i gang, og ikke mindst hos Actic er IT-teamet meget ivrige efter at udforske nye muligheder. Selvom vi er kommet langt inden for visse områder, så har vi brug for at have en IT-partner, der tør udfordre og som proaktivt giver os forslag til, hvordan vi burde gøre. Det synes jeg, Dustin er gode til – og vi gør samtidig vores bedste for hele tiden at udfordre dem.

Han fremhæver også betydningen af at samarbejde med en partner af nogenlunde samme størrelse.

– Vi har en virkelig god relation med Dustin, og det kan mærkes, at vi er vigtige for dem. Sådan havde det nok ikke været hos en kæmpe virksomhed, hvor vi sandsynligvis ville være forsvundet i mængden, siger Mårten Hoffman.

Johan Björkman, der arbejder med salg af tjenester og løsninger hos Dustin, er enig i, at det er et meget givende samarbejde.

– Det er en organisation og et IT-team, som har innovative og klare visioner. De tænker fremad og har høje ambitioner for, hvordan de gerne vil bruge teknologien i deres forretning. Mårten vil hele tiden gerne have, at vi skal komme med nye idéer og udfordre ham. Det er meget stimulerende at arbejde tæt på sådan en kunde, siger han.

En avanceret app

Actic udnytter IT-supporten på mange måder. I fitnesscenteret har medarbejderne adgang til iPads, der blandt andet bruges i den personlige træning, og hvor Dustin står for klienthåndteringen. Actic har også en avanceret medlemsapp med for eksempel mulighed for i detaljer at følge sin egen træningsudvikling, takket være links til andre sundhedsapps og til fitnesscentrets kropsanalyser.

– Vi kan se, at der fremadrettet findes en masse muligheder for at drage nytte af teknologien til at støtte vores vision: Et sundere samfund gennem træning. Ved hjælp af Dustins tjenster frigøres tid hos os, hvilket gør, at vi kan fokusere på, hvordan digitaliseringen kan bidrage til at udvikle virksomheden, siger Mårten Hoffman.

Læs mere om Network

Læs også: Netværk uden problemer

Et mere datadrevet fitnesscenter kan absolut bidrage til nytteværdi for medlemmerne, eftersom vi leder virksomheden på en måde, der passer til medlemmernes reelle behov – og ikke hvad vi tror, de gerne vil have.

– Mårten Hoffman, CIO hos Actic.

11 februar 2020

Netværk uden problemer

I vore dage med cloud-tjenester er et pålideligt netværk vigtigere end nogensinde. Mange virksomheder vil hurtigt kunne skalere deres platform op efter behov og samtidig holde omkostningerne under kontrol. Løsningen? At købe sit netværk som en tjeneste.

11 februar 2020

Guide: Sådan bliver din virksomhed mobil

Nutidens teknologiske muligheder gør det nu lettere end nogensinde at skabe det digitale, mobile kontor og tilbyde medarbejderne friheden til at arbejde hvor og hvornår, de vil. Vejen til målet ser dog forskellig ud for forskellige virksomheder, og i denne guide vil vi fortælle om alle de ting, der skal være på plads – fra teknologi til organisation.

4 februar 2020

Betal kun for den kapacitet, du bruger

Ved at købe netværk som en tjeneste, NaaS, opnår du et stabilt og sikkert netværk til en fast pris. Sådan foregår det.

13 december 2019

Investér ikke i eget netværk

Netværket er virksomhedens livsnerve. Hvis det ikke fungerer, kan man ofte slet ikke arbejde i virksomheden. Derfor vælger flere og flere at købe netværk som en tjeneste.

18 november 2019

Trendrapport: Cloud

I den digitale verden er mere eller mindre alt koblet op til skyen. Hvordan skal din virksomheds cloud-konfiguration se ud, og hvad skal overlades til samarbejdspartnere? Hent vores trendrapport ”Cloud” og læs mere.

4 november 2019

Vores mest almindelige netværksfejltagelser

Netværket er virksomhedens livsnerve. Hvis det svigter, så ryster hele virksomheden. Sørg for, at du ikke begår disse fejltagelser.

1 november 2019