We keep things growing - Actic udvidede sin forretning og forbedrede kundetilfredsheden med Network

Actic havde brug for en stabil og fleksibel netværksløsning til sine 182 bade- og fitnesscentre. Med Network fik de, udover det, adgang til data, som kunne bidrage til forretningen og som nemt kunne håndteres af kun fem heltidsansatte.

Det er hele tre ting - næsten lige som i reklamefilmen for Kinderæg. Det beskriver den internet- og WiFi-løsning, som fitnesskæden Actic søgte. Udgangspunktet var, at de var utilfredse med deres eksisterende løsning, hvor løsningen var langsom at arbejde med og langt fra problemfri, ifølge Mårten Hoffman, CIO hos Actic.

Han har tidligere været forsker inden for IT på KTH og startede hos Actic samtidig med, at virksomheden skulle børsnoteres i 2017. Han så fejlene i kædens netværksløsning og satte et projekt i gang med det formål at få en løsning med driftsikker teknologi og hurtig forbindelse. Det drejede sig i alt om IT hos samlet 182 bade- og fitnesscentre i fire lande samt et par kontorer – og alt sammen skulle kunne håndteres af fem heltidsansatte. Samtidig ønskede man, at disse personer skulle aflastes og kunne bruge mere tid på værdiskabende udviklingsarbejde.

Føre virksomheden fremad

Men ikke nok med det. Mårten Hoffman ville gerne have, at løsningen skulle skabe grundlag for strategiske beslutninger, der hele tiden fører virksomheden et skridt videre.

– Hårdt sagt er det i bund og grund bare kedelig IT. Det er ikke det, der er interessant for os. Jeg vil have teknologi, som kan bidrage til forretningen og føre virksomheden fremad. Det var også den klare målsætning, da vi i IT-teamet sammen med Dustin arbejdede os frem til en ny løsning.

Allerede efter nogle måneder kunne de begynde at implementere løsningen, der er baseret på Dustins tjeneste Network. Her satte Dustin en SD/WAN-løsning med udstyr fra Cisco Meraki op og drev sammen med Actic og Bredband 2 et projekt, der skulle erstatte hundredvis af internetforbindelser. Mårten Hoffman peger på en skærm, der viser et kort og detaljeret information om Actics netværk.

– Her kan vi se alle vores sites i hele Actic. De kan sorteres på forskellige måder, og vi får klare alarmer, hvis nogle af dem er nede.

Ser tydeligt afvigelser

Det giver teamet et godt overblik og en tryghed, at de tydeligt kan se eventuelle afvigelser og dermed hurtigt og nemt kan tage deres foranstaltninger. Et andet sted kan man se statistik over netværksbrugen - fitnesscenter for fitnesscenter. De farverige blokke repræsenterer online enheder time for time.

– Vi modtager altså helt anonymiseret og aggregeret data – ellers ville vi ikke have brugt denne tjeneste.

Dette giver et overskueligt billede af, hvordan lokalerne udnyttes, så vi kan træffe en beslutning om alt fra, hvor mange spinningcykler vi har brug for, til hvornår det er bedst at have personale på stedet, siger Mårten Hoffman.

Til sidste ende er formålet at forbedre oplevelsen for deres medlemmer, forklarer han.

– Et mere datadrevet fitnesscenter kan absolut bidrage til nytteværdi for medlemmerne, eftersom vi leder virksomheden på en måde, der passer til medlemmernes reelle behov – og ikke hvad vi tror, de gerne vil have. Mange sætter pris på personlig kontakt, og nu kan vi optimere bemandingen ud fra antallet af besøgende – i princippet time for time.

Fleksibelt oplæg

Det giver også værdi for forretningen på andre måder; udover at Actic får mest muligt ud af medarbejdernes tid, så kan de også udnytte lokalerne bedre. Med det bedre overblik kan de skaffe sig af med maskiner, der er overflødige og øge antallet af dem, der er mest populære og på den måde undgå, at det føles trangt i lokalerne.

Der bliver også plads til at tage helt nyt udstyr ind. Udstyr som kan være interessant både for eksisterende og kommende medlemmer.

Et andet aspekt, som er vigtigt for os, er at kunne udvide og skrumpe løsningen efter behov. Det skal derfor være fleksibelt.

I løbet af de to år, som løsningen har været i gang, har det udelukkende været aktuelt at udvide tjenesten. Det går hurtigt at oprette et nyt center, fordi med Network-tjenesten ligger hele konfigurationen i skyen.

Vil gerne udfordres

Wellness- og fitnessbranchen har tidligere fulgt i hælene på andre brancher, når det handler om digitalisering og innovative tjenester med ny teknologi.

– Men nu er branchen kommet i gang, og ikke mindst hos Actic er IT-teamet meget ivrige efter at udforske nye muligheder. Selvom vi er kommet langt inden for visse områder, så har vi brug for at have en IT-partner, der tør udfordre og som proaktivt giver os forslag til, hvordan vi burde gøre. Det synes jeg, Dustin er gode til – og vi gør samtidig vores bedste for hele tiden at udfordre dem.

Han fremhæver også betydningen af at samarbejde med en partner af nogenlunde samme størrelse.

– Vi har en virkelig god relation med Dustin, og det kan mærkes, at vi er vigtige for dem. Sådan havde det nok ikke været hos en kæmpe virksomhed, hvor vi sandsynligvis ville være forsvundet i mængden, siger Mårten Hoffman.

Johan Björkman, der arbejder med salg af tjenester og løsninger hos Dustin, er enig i, at det er et meget givende samarbejde.

– Det er en organisation og et IT-team, som har innovative og klare visioner. De tænker fremad og har høje ambitioner for, hvordan de gerne vil bruge teknologien i deres forretning. Mårten vil hele tiden gerne have, at vi skal komme med nye idéer og udfordre ham. Det er meget stimulerende at arbejde tæt på sådan en kunde, siger han.

En avanceret app

Actic udnytter IT-supporten på mange måder. I fitnesscenteret har medarbejderne adgang til iPads, der blandt andet bruges i den personlige træning, og hvor Dustin står for klienthåndteringen. Actic har også en avanceret medlemsapp med for eksempel mulighed for i detaljer at følge sin egen træningsudvikling, takket være links til andre sundhedsapps og til fitnesscentrets kropsanalyser.

– Vi kan se, at der fremadrettet findes en masse muligheder for at drage nytte af teknologien til at støtte vores vision: Et sundere samfund gennem træning. Ved hjælp af Dustins tjenster frigøres tid hos os, hvilket gør, at vi kan fokusere på, hvordan digitaliseringen kan bidrage til at udvikle virksomheden, siger Mårten Hoffman.

Læs mere om Network

Læs også:

Sådan reducerede Oslo-lageret nedetiden med 30–40 procent
Netværk uden problemer

Et mere datadrevet fitnesscenter kan absolut bidrage til nytteværdi for medlemmerne, eftersom vi leder virksomheden på en måde, der passer til medlemmernes reelle behov – og ikke hvad vi tror, de gerne vil have.

– Mårten Hoffman, CIO hos Actic.

Actic er en af de førende sundhedskæder med aner tilbage til 1981. Kæden driver 182 bade- og fitnesscentre og har 220.000 medlemmer fordelt i Sverige, Norge, Tyskland og Østrig.

Sådan blev det muligt

Utmaning

Udfordring

At erstatte den eksisterende, langsomtarbejdende internetløsning med en løsning, der er stabil, fleksibel, let at arbejde med og som kan bidrage med support til beslutninger om organisationens strategiske arbejde.

Løsning

Dustin udviklede, i tæt samarbejde med Actic, en Network-tjeneste med udstyr fra Cisco Meraki. Dustin drev sammen med Actic og Bredband 2 et projekt med det formål at skifte de mange internetopkoblinger ud.

Effekt

Actic kan håndtere al IT vedrørende kædens behov med et slanket IT-team – og har fået et grundlag, der gør, at de kan give medlemmerne højere værdi ved blandt andet at optimere bemandingen og planlægge udnyttelsen af lokalerne med den reelle anvendelse.

11 februar 2020

Multi-cloud – en mere og mere almindelig cloud-løsning

Udover den populære hybridløsning bliver multi-cloud, det vil sige en løsning med flere uafhængige cloud-tjenester og -udbydere, en mere og mere almindelig cloud-løsning.

Hurtigere forretningsudvikling med cloud-tjenester

Moderne cloud-tjenester åbner op for hurtigere forretningsudvikling. Rent teknologisk kan det lade sig gøre at korte tiden mellem udvikling og lancering eller test-kørsel voldsomt ned.

Cloud-tjenester åbner nye forretningsmuligheder

Cloud-tjenesterne er her for at blive, og det er positivt. For når innovative cloud-baserede applikationer dukker op, åbner de op for nye forretningsmuligheder.

Find det rette mix i skyen

Skyen kan indeholde alt fra lagring til håndtering af tunge applikationer og analyseværktøjer. Der er ikke nogen standardløsning, som passer til alle. Sådan finder du den løsning, som passer bedst til jeres behov.

Skyen gør nye forretningsmodeller mulige

Cloud-tjenster er gået fra at være en sag for IT-afdelingen til at blive en vigtig del af virksomhedens forretningsudvikling. Sådan skaber du merværdi med de digitale værktøjer.

Vigtige spørgsmål på vej ud i skyen

Der er mange cloud-leverandører på markedet. Med det her spørgeskema i hånden bliver du en bedre indkøber.