Sådan undgår du at miste det digitale initiativ

Bland ikke digital strategi sammen med teknologisk taktik. Sådan lægger du grunden til en ægte digitalisering af din virksomhed.

Hvad adskiller strategi fra taktik? Helt enkelt forklaret: Hvis taktik er det, en fodboldtræner bruger for at vinde en kamp, så er strategi det, den samlede fodboldklub bruger for at vinde hele serien. År efter år. En grund til, at mange virksomheder har det svært med deres digitale strategi, er, at de blander den sammen med taktikken.

Et eksempel: Svenska Riksidrottsförbundet havde påbegyndt deres nye, digitale strategi og ville gerne have mere feedback af den udefra. De spurgte, om Håkan Ozan, som er digital strateg og innovationsekspert, kunne tage et kig på strategien.

– Planen handlede mest af alt om, hvordan de skulle arbejde på kontorerne. Men hvad sagde den idrætsmæssige vision egentlig? Jo, den dikterede, at svensk idræt skal være den bedste i hele verden. En digital strategi skal udgå fra forretningens målsætning, som i dette tilfælde var ’hvordan kan den støtte visionen, at svensk idræt skal være verdens bedste?’ Det er et helt andet perspektiv, nemlig at udvikle idrætten. Nu har man lagt en digitaliseringsstrategi, der passer, siger Håkan.

Begynd med en analyse af omverdenen

Hos Riksidrottsförbundet sad man fast i taktikken. Og det er de ikke alene om. Ifølge Håkan Ozan er det ikke udsædvanligt, at virksomheder har en digital strategi, der siger, at ”De operativsystemer, vi har i dag, er 3.0, og vores strategi siger, at de skal være 4.0”.

I stedet bør du begynde med en analyse af omverdenen. Hvordan ser det ud i dag, og hvordan kommer det til at se ud i fremtiden? Håkan fortæller, hvordan han har mødt personer, der er ansvarlige for pensionsfonde med en værdi på 250 milliarder kroner, hvis eneste overvågning af omverdenen bestod i, at chefen læste morgenavisen hver dag.

– Sørg for, at du har en strategisk funktion til at overvåge omverdenen. Alle gode, digitale strategier handler om forandring, og den skal naturligvis være tilpasset omverdenen og fremtiden. Strategisk arbejde handler om viden om verdenen omkring dig, tilpasning til fremtiden og forandringsledelse.

“IT-chefen sidder fast i en defensiv arbejdsmåde”

Johan Magnusson er docent ved Institut for Anvendt IT på Göteborgs universitet. I 2019 udgav han rapporten ”How the West was Lost: Chief Information Officers and the Battle of Jurisdictional Control”, et studie i CIO’ens rolle i digitaliseringen. Han mener, at så længe den digitale strategi sidder fast i taktik, så bliver CIO’ens rolle derefter.

– Ifølge undersøgelsen sidder den traditionelle IT-chef fast i en defensiv arbejdsmåde, der prioriterer besparelser. Digitaliseringen fører nye udfordringer med sig, og her har IT-chefen mistet initiativet, og derfor overlader man de strategiske spørgsmål til andre faggrupper. Konsekvenserne bliver en uklarhed, hvad angår ansvar for digitaliseringen og i forlængelse heraf manglende, digitale evner i organisationen, siger han.

Det bør være en strateg, der gennemfører strategien

Håkan Ozan siger, at en vigtig del i at nå hele vejen med sin digitale strategi er at håndtere den præcis, som du ville håndtere et projekt. En projektleder laver ikke bare en plan for derefter at lade det hele ligge. En strateg skal ikke bare skrive strategien, han eller hun skal også være forandringslederen igennem hele forandringsarbejdet.

– Strategen skal have en handlingsplan og kunne drive forandringen. Man kan ikke lægge en strategi for tre til fem år og tro, at den bare kører af sig selv. En strategi er i princippet en udvidet projektplan. Med projekter arbejder vi altid agilt, men af en eller anden grund anvender vi altid vandfaldsmodellen, så snart det handler om vores strategier. Strategier skal også være dynamiske og hele tiden tilpasses omverdenens konstante forandringer.

En grund til, at mange virksomheder har det svært med deres digitale strategi, er, at de blander den sammen med taktikken.

Har du brug for at lægge en IT-plan?

Vi sørger for, at du har nogen at sparre med. Nogen, der hjælper dig med at finde den rette IT-løsning og lægge en plan for fremtiden. Uanset om det drejer sig om hardware eller tjenester.

Find ud af mere

10 september 2020

Sådan løser du de fire mest almindelige knuder i din IT-strategi

Her er de mest almindelige årsager til, at du kører fast i din IT-strategi – og svarene på hvordan du kommer videre.

Er det din IT, der lokker nye talenter til?

Kan din IT måle sig med fremtidens medarbejdere? Når digitaliseringen stormer frem, bliver CIO’en nøglen til at lokke nye talenter til.

Den rette IT til virksomheder i vækst

Digitaliseringen går stærkt nu. Sådan sørger du for at få en skalerbar IT-løsning, der hele tiden kan tilpasse sig til din virksomhed.

Digitaliseringen venter ikke længere på dig

Vil du tage din virksomhed til næste trin på digitaliseringsstigen, inden omverdenen gør det for dig? Så har du brug for tid, en strategi, mod og en IT-infrastruktur, der kan gøre det hele muligt.

Sikkerhed i den offentlige sektor

I de senere år har arbejdet med sikkerhedsspørgsmål i den offentlige sektor gennemgået en positiv udvikling. Sikkerhedsperspektivet får større plads i forbindelse med strategiske IT-projekter og implementering af ny teknologi. Samtidig har man øget støtten til samfundet og erhvervslivet, og kommunikationen er blevet tydeligere.

Sikkerhed og cloud-tjenester

Sikkerhed fremstilles ofte som en af de største barrierer for væksten af cloud-tjenester og også generelt med hensyn til ekstern IT-drift. Imidlertid viser Radars data, at det ikke er sikkerheden, der er problemet, men derimod IT-organisationens modenhedsniveau.