Mod næste niveau af søfartsnavigation

Det har været værdifuldt at kunne skalere op og ned på det, vi får fra Dustin

FURUNO i Danmark er verdens førende inden for elektronisk søkortsuddannelse. I tre år har Dustin stået for firmaets samlede IT-drift.

Med over 3.000 ansatte rundt om i verden er FURUNO en af de største spillere på markedet for marinelektronik. Hovedkontoret ligger i Japan og siden 1987 har FURUNO haft en afdeling i Danmark. Virksomheden udvikler, sælger og servicerer navigations- og kommunikationsudstyr samt udstyr til fiskesøgning – og elektroniske søkortsystemer.

Traditionel undervisning kombineret med online træning

Netop elektroniske søkortsystemer (Electronic Chart Display and Information Systems – ECDIS) stiller høje krav til brugerne. Da IMO (International Maritime Organization) gik ud med budskabet om, at samtlige fragt- og passagerfartøjer skulle være udstyret med elektroniske søkort senest i 2018, så FURUNO muligheden for at styrke sit uddannelsestilbud og påvirke sikkerheden til søs. De supplerer nu klasseundervisningen med muligheden for interaktiv træning i skyen, som udruster navigatørerne med de nødvendige kompetencer. På den måde fik rederier over hele verden mulighed for at uddanne deres medarbejdere lokalt. Det er nu seks år siden.

– Vi ville skabe en uddannelsesplatform, hvor brugerne kunne koble sig på en server i skyen, så vi let kunne opdatere software uden at skulle sende nye versioner ud til brugerne. Vi manglede den viden, som det krævede og henvendte os derfor til Dustin, siger Kaspar De Linde, senior instruktør hos FURUNO Maritime Training.

Pålidelig cloud-baseret IT-løsning

FURUNO fik i begyndelsen hjælp til al IT-infrastruktur og hardware af Dustin, mens et indisk firma tog sig af softwareudviklingen.

For seks år siden indledte man samarbejdet med Dustin. Dustin har opbygget og driver i dag IT-infrastruktur, hosting og hardware for FURUNO. Jens W. Rulle, som er afdelingschef hos FURUNO Maritime Training, er meget tilfreds med partnerskabet med Dustin.

Les mer om Dustins tilbud om IT-tjenester og -løsninger.

– Oppetiden for vores system har fra begyndelsen været næsten hundrede procent. Vores datatunge software har nogle gange kørt 75 steder rundt omkring i verden samtidig. Det kræver en pålidelig, cloud-baseret IT-løsning, siger Jens W. Rulle. Kaspar De Linde er enig og tilføjer:

– Dustin har gennem hele forløbet været meget fleksible. Vi får altid den hjælp, vi har brug for – også udenfor kontortid og i weekenden.

– Det har været værdifuldt at kunne skalere op og ned på det, vi får fra Dustin. Vi begyndte med nogle få brugere, men i takt med at efterspørgslen er steget, har vi stadig kunnet få det, vi har brug for, siger Kaspar De Linde.

Først i klassen

Resultatet af at have været tidligt ude, mens konkurrenterne stod i stampe, er tydelig, ifølge Jens W. Rulle.

– Dustin gør det muligt for os at sprede vores uddannelse til over 300 træningssteder over hele verden. Vi har kunnet tage uddannelsen i søfart og elektroniske søkortsystemer til et langt højere niveau end vores konkurrenter. Nu kigger vi på, hvordan vi kan fortsætte med at være verdens førende – forhåbentlig med Dustin ved vores side, siger Jens W. Rulle.

Sådan blev det muligt

UDFORDRING

At skabe en højtydende operativ IT-platform, der sikkert og effektivt kunne distribuere FURUNOs datadrevne undervisningsprogrammer over hele verden.

LØSNING

Dustin har udviklet og leveret en komplet 360 graders IT-løsning bestående af et specialudviklet, cloud-baseret IT-miljø. Hosting, hardware og support fra Dustin.

EFFEKT

FURUNO er den eneste udvikler af uddannelse i elektroniske søkortsystemer, der kan tilbyde virksomheder lokal online-træning med hotline-support, hvilket gør uddannelsen af navigatører mere fleksibel og mindre omkostningsfuld.

FURUNO

FURUNO blev grundlagt i 1949 for at markedsføre verdens første ekkolod. Fremstillingen sker i dag på fire fabrikker i Japan samt to fabrikker i Kina. FURUNOs hovedkontor ligger i den japanske by Nishinomiya. Virksomheden har 3.000 ansatte over hele verden, heraf er cirka 65 i Danmark.

Læs også: At lytte er nøglen til succes

Jens W Rulle, afdelingschef Furuno

Jens W. Rulle, afdelingschef hos FURUNO Maritime Training.

19 juni 2018

Sådan reducerede Oslo-lageret nedetiden med 30–40 procent

Sørensen og Balchen kæmpede med forældet IT-infrastruktur. Nedetiden kostede omkring en kvart million norske kroner i timen, men nu er den reduceret med 30–40 procent.

5 marts 2020

Netværk uden problemer

I vore dage med cloud-tjenester er et pålideligt netværk vigtigere end nogensinde. Mange virksomheder vil hurtigt kunne skalere deres platform op efter behov og samtidig holde omkostningerne under kontrol. Løsningen? At købe sit netværk som en tjeneste.

11 februar 2020

We keep things growing - Actic udvidede sin forretning og forbedrede kundetilfredsheden med Network

Actic havde brug for en stabil og fleksibel netværksløsning til sine 182 bade- og fitnesscentre. Med Network fik de, udover det, adgang til data, som kunne bidrage til forretningen og som nemt kunne håndteres af kun fem heltidsansatte.

11 februar 2020

Guide: Sådan bliver din virksomhed mobil

Nutidens teknologiske muligheder gør det nu lettere end nogensinde at skabe det digitale, mobile kontor og tilbyde medarbejderne friheden til at arbejde hvor og hvornår, de vil. Vejen til målet ser dog forskellig ud for forskellige virksomheder, og i denne guide vil vi fortælle om alle de ting, der skal være på plads – fra teknologi til organisation.

4 februar 2020

Digital analyse gav bedre beslutninger

Som Nordeuropas største uddannelsesvirksomhed er IT-strategien en succesfaktor for AcadeMedia. Petter Hallman, CIO, fortæller om, hvordan de arbejder med digitale læringsmidler, og hvorfor de benytter data til at højne kvaliteten og kundetilfredsheden.

20 januar 2020

Betal kun for den kapacitet, du bruger

Ved at købe netværk som en tjeneste opnår du et stabilt og sikkert netværk til en fast pris. Sådan foregår det.

13 december 2019